Det är så skönt att inte behöva tänka på väggmålningen något mer :) Det är också skönt att göra lite roligare saker i bygget igen, har nu grundmålat fönstret som var bytta för några år sedan av tidigare ägarna, 3 glas elitfönster så de får sitta kvar. De såg gula ut i skillnad mot väggfärgen så nu ska de ska få ny färg för att bli lite fräschare.

Också börjat med glesen för golvvärmeslangen, men räknade på materialet som en kråka så det saknas ett gäng meter.

golvgles.jpg

Sitter och filar på en en hemmavariant av provtryckningsmojäng. Ska bli spännande att se om det fungerar som det är tänkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Nu har jag streckläst tråden!
Vad duktiga ni är!
Hatten av!
 
cust3000 skrev:
Nu har jag streckläst tråden!
Vad duktiga ni är!
Hatten av!
Tack för fina kommentaren. Nöjda blir vi :)
 
Fattar inte riktigt vad som hände och var all energi kom ifrån? Men jag klagar inte :) glesade igår.

glesklart1.jpg

Och tjejen som åter igen kommer in i sina bygg-brallor efter graviditeten monterade idag golvvärmeplåtar. Har också provmonterat prov-tryckningsmojängen och det känns över förväntan. Lägger slang i dagarna och hoppas på att kunna provtrycka redan till helgen.

platar.jpg
 
Redigerat:
Nu provtrycks det för fullt, kommer provtrycka på 2,5 bar under ett par tre dagar, bör det duga? Köpte rördelar som totalt gick på runda 1000:- och då jag just nu inte har en fördelare så kan jag återanvända allt förutom nippeln som ansluter slangen, köper en ny för varje slang som ska provas. Får tacka jeppeknaster för supportbild då han gjort liknande rörmojäng jag hittat i en tidigare tråd här på Byggahus.

provtryck1.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Hade jag varit dig hade jag provtryckt med luft! Tråkigt om det är hål i slangen och det läcker ut vatten... Men det är väl inga mångder direkt.
 
Karlminator skrev:
Hade jag varit dig hade jag provtryckt med luft! Tråkigt om det är hål i slangen och det läcker ut vatten... Men det är väl inga mångder direkt.
Vad är det för skillnad med att provtrycka med luft kontra vatten?! Har en kompressor jag kan plugga in istället men är nyfiken, känns som att det är samma sak förutom att vattnet är lättare att upptäcka om det skulle vara en läcka?!
 
Goteborg skrev:
Vad är det för skillnad med att provtrycka med luft kontra vatten?! Har en kompressor jag kan plugga in istället men är nyfiken, känns som att det är samma sak förutom att vattnet är lättare att upptäcka om det skulle vara en läcka?!
Trycksätt med luft och stäng ventilen innan klockan (klockan på trycksatta sidan) resultatet ska vara noll i tryckfall.
 
cust3000 skrev:
Trycksätt med luft och stäng ventilen innan klockan (klockan på trycksatta sidan) resultatet ska vara noll i tryckfall.
Javisst kan jag göra det, det är exakt det jag gör nu fast med vatten istället (2,5 bar) vad är det för fördelar med luft?! I morgon (förutsatt att trycket ej sjunkit) så kommer jag pressa upp slangen i 3 bar under en halvtimma. Sedan snabbt sänka trycket till 2 bar och se hur slangen beter sig. Föredras detta också göras med luft istället för vatten?!
 
Lite hur jag tänker:
Viskositeten mellan luft och vatten är skillnaden stor.
För att få en adekvat provning bör du testa med högre tryck när du använder vatten.
2.5bar absolut tryck är för lite när du använder vatten.
Med luft kan du trycksätta med högre tryck (om du har en kompressor) samt få en bättre säkerhetsfaktor.

Enda fördelen att provtrycka med vatten är när provtrycket blir så pass stort (vid relativt stora volymer) att det skulle bli livsfarligt att använda luft då vatten inte är kompressibelt.
 
Redigerat:
cust3000 skrev:
Lite hur jag tänker:
Viskositeten mellan luft och vatten är skillnaden stor.
För att få en adekvat provning bör du testa med högre tryck när du använder vatten.
2.5bar absolut tryck är för lite när du använder vatten.
Med luft kan du trycksätta med högre tryck (om du har en kompressor) samt få en bättre säkerhetsfaktor.

Enda fördelen att provtrycka med vatten är när provtrycket blir så pass stort (vid relativt stora volymer) att det skulle bli livsfarligt att använda luft då vatten inte är kompressibelt.
Okej, så om jag pluggar in kompressorn och kör upp 3 bar i tryck med luft så ger det en bättre indikation på att slangen är tät än att ha tryck på 3 bar med vatten?! om så är fallet så kopplar jag in kompressorn och kör upp trycket i morgon bitti. Kompressor har jag samt de delar som behövs för att koppla ihop det med slangen.

Ska tilläggas att det endast handlar om 1 slinga a 60 m som ska testas nu, hela anläggningen kommer att testas av fackman när resten av huset är klart :D
 
Redigerat:
Nu har jag inte jättekoll men... kör med vatten, fasen om nått skiter sig med 3bar från kompressorn. Finns utförligare beskrivet om riskerna med att provtrycka med luft i nån annan tråd.
 
Nu har jag ju inte jättekoll men om en slang skulle gå läck så lär det väl inte vara så jättestora mängder vatten som rinner ut och så länge golvet är öppet torkar det väl ut ganska fort?
 
raveper skrev:
Nu har jag ju inte jättekoll men om en slang skulle gå läck så lär det väl inte vara så jättestora mängder vatten som rinner ut och så länge golvet är öppet torkar det väl ut ganska fort?
Nädå just nu gör det inget, men om några dager kommer det ligga golv uppe på slangen så jag är mån om att slangen är tät. Men blir väldigt osäker på hur jag får reda på det nu när 2 medlemmar förespråkar luft före vatten vid täthetskontroll. Får googla i morgon :)
 
  • Gilla
Lenkan1
  • Laddar…
Googla uponor provtryckning, i den pdf'n står det hur man gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.