erik_n skrev:
Coolt! Snygg brytning mellan det koppar-röda och det vita!
Tack! Ser bättre ut när man står i rummet, en uns av glitter syns igenom och väggen är något "flammigare" än vad som syns på bilden via kameran. Är super nöjda både sambon och jag.
 
Nu har den här lilla rackaren åkt fram. Någon mer än jag som får en flashback från plugget? :D

flashback1.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Haha, verkligen! Och läraren lyckades aldrig lägga oh-bilden åt rätt håll på första försöket!
 
simpa81 skrev:
Haha, verkligen! Och läraren lyckades aldrig lägga oh-bilden åt rätt håll på första försöket!
Jag kan förstå lärarna och bilderna upp & ner. Det blir rätt snurrigt när fram blir bak, upp blir ner och in blir ut. Saknar dock det lilla meterhöga bordet med gnisslande hjul, men man kan inte få allt :D
 
Det går väldigt trögt framåt med väggmålningen. Den är alldeles för detaljerad tyvärr, sen prioriteras tiden lite annat än för några veckor sedan. I nästa vecka får vi hjälp av en släkting som målar lite tavlor och annat, hon borde vara mycket mer effektiva än oss i väggmålningar :D

I framtiden blir det att kolla efter motiv som är lite enklare. Vill heller inte börja med golvet innan allt färgkletande är färdigt.
 
Ja nu är det säkert färdigrenoverat för ett år framöver.
 
raveper skrev:
Ja nu är det säkert färdigrenoverat för ett år framöver.
Haha, kanske bara att inse det. Några timmar hoppas jag väl få ihop innan årsskiftet. Känns så tråkigt att inte få sovrummet klart nu när slutet är nära med målningen sedan slutspurten med golv. Men o andra sidan är det ingen panik med att ha det klart heller då vi har ett sovrum på första våningen som fyller sin funktion precis lika bra som det nya kommer göra :)
 
Jag vet en som fortfarande inte är klar med sin renovering och han började för 5år sen tror jag.. :)
 
raveper skrev:
Jag vet en som fortfarande inte är klar med sin renovering och han började för 5år sen tror jag.. :)
Är det ett fall för den Arge Snickaren på TV? :rolleyes:. Jag har en ganska långsam utdragen plan på att renovera i princip hela huset på en 10-12 års period. Skynda långsamt och långa byggfria pauser så man inte lever i bygget 24/7. Om det tar 15 år så gör det ingenting. Får vara realistisk och göra saker då tid finns, så länge ingen far illa. Vill ju inte hamna såsom familjerna på just nämnda TV program och renovera bort familj och ekonomi.
 
Grattis till tillökningen!
Ser att du sitter i samma sits som en själv. Har köpt hus från -51 där ett äldre par har bott som inte har gjort någonting. Men jag har hunnit med några tunga bitar som tak, dränering och ett badrum.
Jag la också bandfalsad plåt men jag var lite lat och beställde bandfalsat med click ända jag saknar då är en fotränna som du har, men det blev bra ändå.
Men jag är lite intresserad vad du skulle uppskatta m² priset på äkta bandfalsning?

Väl mött / Modin
 
Redigerat:
Modin.M skrev:
Grattis till tillökningen!
Ser att du sitter i samma sits som en själv. Har köpt hus från -51 där ett äldre par har bott som inte har gjort någonting. Men jag har hunnit med några tunga bitar som tak, dränering och ett badrum.
Jag la också bandfalsad plåt men jag var lite lat och beställde bandfalsat med click ända jag saknar då är en fotränna som du har, men det blev bra ändå.
Men jag är lite intresserad vad du skulle uppskatta m² priset på äkta bandfalsning?

Väl mött / Modin
Tackar! Lilla Enya växer och är så lugn så vi har än så länge turen att få sova ordentligt :D

Jag ser det som en fördel att bo så som vi gör idag, det passar oss perfekt. Huset är i slitet skick, gammalt och fult. Men det är fräscht och inte alls konstigt att bo som vi gör även om man inte vill ha det som det är. Att riva och slita ned ytskikt som är fina och nya men kanske fel färg hade känts konstigt tror jag, här kan vi riva bäst vi vill utan att gråta floder för att det är gammalt slitet och fult :D

Att uppskatta pris på ett tak utan att veta något om förutsättningarna är svårt då lutning, hinder osv drar upp priset rejält. Men man brukar säga 800-1000kr/m2 och uppåt + hinder såsom stosar, skorstenar och kupor osv... Vad fick du ge för din klick variant? Och hur fick du löst dina hinder? själv eller med hjälp av plåtslagare?
 
Redigerat:
Goteborg skrev:
Tackar! Lilla Enya växer och är så lugn så vi har än så länge turen att få sova ordentligt :D

Att uppskatta pris på ett tak utan att veta något om förutsättningarna är svårt då lutning, hinder osv drar upp priset rejält. Men man brukar säga 800-1000kr/m2 och uppåt + hinder såsom stosar, skorstenar och kupor osv... Vad fick du ge för din klick variant? Och hur fick du löst dina hinder? själv eller med hjälp av plåtslagare?

Enya, var ett fint namn, något som frun snappade upp ;)

Jag fick det för 125:-/m² + moms sen hade jag en omfattning av skorsten och inklädnad av en ventilationshuv som en plåtis gjorde åt mig för 7000:-.
Så ett äkta bandfalsat var lite dyrt för mig då jag inte hade kunnat gjort det själv, men det blir snyggare.
 
oj jisses, ingen dålig renovering o med tillökning o allt samtidigt... mastigt projekt, men det ser ju ut att bli riktigt bra!
 
Modin.M skrev:
Enya, var ett fint namn, något som frun snappade upp ;)

Jag fick det för 125:-/m² + moms sen hade jag en omfattning av skorsten och inklädnad av en ventilationshuv som en plåtis gjorde åt mig för 7000:-.
Så ett äkta bandfalsat var lite dyrt för mig då jag inte hade kunnat gjort det själv, men det blir snyggare.
Priset är väl ungefär samma med äkta band falsat. Men som du själv skriver är det priset för att lägga det som skiljer då det kräver en del verktyg man oftast inte har hemma som icke yrkesman.
Så länge du är nöjd så ser man ingen skillnad på enkelfalsat klick tack kontra dubbelfalsad täckning, iaf inte på håll :D

shadowfire skrev:
oj jisses, ingen dålig renovering o med tillökning o allt samtidigt... mastigt projekt, men det ser ju ut att bli riktigt bra!
Tackar! Det är/blir ett långdraget projekt, men vi tycker det är vansinnigt kul!


Råkade köpa en diskmaskin för ett tag sedan, knopade ihop de med lite rördelar som blev över sedan en tidigare badrumsrenovering i min förra lägenhet.

disk1.jpg

Dock som alltid med gamla hus så är det nästan alltid något som går sönder så fort man pillar på det, denna gången var det inkommande vattenventilerna som hade gett upp, den ena funkade inte alls, den andra läckte. Denna typen av jobb kräver en yrkesman så en lokal liten rörfirma i Gråbo fick byta ventiler.

vatten.jpg

Uppe i sovrummet går det riktigt trögt! Att måla detaljerade väggmålningar var mycket mer tidskrävande än vad jag hade föreställt mig. Sen är det vansinnigt tråkigt :/ Men skam den som ger sig. Har börjat plocka fram penseln igen så nu börjar väggen ta form.

vaggmalning.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Det går långsamt men sakta, sakta går vi i mål med sovrummet. Har en provbit på mattlackad ekparkett som kommer pryda golvet. Funkar bra emot det koppar-röda och de vita väggarna.

golvprov.jpg

Det kändes som en evighet, och tog flera månader att avsluta. Väggmålningen är äntligen så gott som klar! Känns som en befrielse på nått vis. Kommer tänka till minst en eller två gånger innan ett liknande projekt med väggmålning påbörjas. Eftersom fondväggen i metallic är en snickerifärg så fick väggmålningen också bli snickeri färg och det krävdes 4-5 lager av färgstrykningar innan det täckte. Grymt energikrävande terapiarbete men vi är jätte nöjda över resultatet.

vaggmalningk1.jpg

Nu kan vi börja fokusera på mer roliga detaljer som måla fönster, mjukfoga skarvar och lägga golvvärme. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.