Stor, tom parkeringsplats och en mugg hett kaffe i ena handen ;-)
Din beskrivning av hur hon kör låter som någon som försöker cykla med armarna i kors på styret.
 
Övning, övning, övning.....efter det kan man köra vad som helst....
Japanska bilar brukar vara lättkörda.....
Undvik Bi-Fuel bilar oavsett fabrikat....
 
D09
Göran.W skrev:
Jag och körskolan har försökt få henne att titta längre fram men det går bara inte.
Att köra med henne på "vanliga" vägar vågar jag inte för när hon svänger är hon först uppe på eller nästan uppe i trottoarkanten höger sida sen över kompenserar hon och är över mitt linjen vid en höger sväng.

Jo vet hon är utanför komfortzonen men klarar hon inte svänga på ett säkert sätt efter 20 "normala" kör lektioner på körskolan får man prova något annat och hon var faktiskt nöjd med körningen med mig och vill in på små vägarna igen för hon körde tydligen betydligt bättre på körskolan sen.

Som det är nu är hon rädd att släppa ratten och slår knut på armarna istället och då blir det bara så fel och framför allt farligt.
På små vägar måste hon släppa ratten och aktivt ratta för att komma runt.
I hennes fall är hennes vinglande till största delen beroende på att hon håller krampaktigt i ratten och hela hennes körning förstörs av hennes ratt hantering.

Sen är hon inte riktigt med om vad som händer runt henne med så hon blir "överaskad" och det är ju dels för att hon inte tittar tillräckligt långt fram och att hon har fullt upp med ratten.
Hon lyckat tom köra förbi gator med höger regel utan att ens se dom.

Helt ärligt vågar jag inte köra på trafikerade gator utan dubbel kommando för hon är inte riktigt "där" vi är utan det verkar som hon svävar bort emellan åt och har fokusen på allt annat än körningen.
Hon kanske tänker på vad du tänker ;)
 
  • Gilla
klonk
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Jag valde en liten automatare.
För hon jag kör med vägrar släppa ratten.
Hon vågar inte utan är rädd hon krockar då och hon är allmänt nervös så jag kör mängd trängning på jätte smala vägar där 2 bilar inte kan mötas utan att båda går ut i gräs kanten.
Hon blir mao tvingad att ratta väldigt aktivt och hon ser direkt när det blir fel och det blir det mest hela tiden trots hon redan kört 20 lektioner på körskolan.
Jag tror dom lär sig fortare när dom själv ser det blir fel under säkra former.
Hon har såna problem med att ratta bilen även där det är rakt och fint så resten av körningen blir lidande.
Hon håller ratten så hårt att hon vinglar fram på breda fina vägar så 90% av fokusen går till att ratta.
Några uppslag hur man får henne att sluta kram ihjäl ratten.
Går det att justera ner känsligheten på ratten något? Så att inte bilen småändrar riktning bara för att hon håller hårt.
 
Anna_H skrev:
Stor, tom parkeringsplats och en mugg hett kaffe i ena handen ;-)
Din beskrivning av hur hon kör låter som någon som försöker cykla med armarna i kors på styret.
Jag kan inte annat än hålla med (och bli den tredje i raden).

Och när jag säger parkeringsplats så menar jag i storleksordningen 2-4 fotbollsplaner och då helt utan refuger, räcken och lyktstolpar. Det ska bara vara grus/asfalt.

Där ska din elev köra runt, runt, runt. I cirklar, fyrkanter och åttor tills det här med känslan för ratten sjunker in. Det låter som att det handlar om 10-20 timmars (!) rattande.
 
klonk skrev:
Går det att justera ner känsligheten på ratten något? Så att inte bilen småändrar riktning bara för att hon håller hårt.
Absolut. Man går till närmaste bungyjump-affär och köper lite gummirep som sedan knyts i ratten och i respektive framdörrs handtag. Spänn hårt.
 
Göran.W ..Det är inte så att hon är rädd och osäker på dig o körläraren då ?
Det kan ju vara så att hon så jätte gärna vill göra dig till lags så att hon fokuserar mer på dig än på bilkörningen.
Ju sämre det går med körningen ju sämre mår hon tack vare att hon inte klarar av kraven.
Jag säger absolut inte att det är så men det är inte otänkbart.
Jag tror också på en stor plan och plastkoner för att ha något att köra runt.
 
Detta låter som att personen ifråga inte är kapabel att sitta bakom ratten på en normal bil, ett årskort på radiobilarna på Liseberg eller liknande låter mer i paritet. Vad sa dom på körskolan tror dom att det ens är möjligt för personen ifråga att köra bil där det krävs massor av snabba beslut hela tiden utan att få panik m.m.
 
Göran.W
På körskolan nästan skickade dom hem henne fast dom sa det inte riktigt rent ut.
Dom sa att hon behövde träna massor hemma för det skulle bli väldigt dyrt annars.
Hon mår inte dåligt av kraven för hon är mycket väl medveten om problemet med ratten och mesta av tiden säger jag bara höger eller vänster för hon ser själv när det blir fel.
Det är lite som att köra på en parkeringsplats för där är ingen trafik och konerna är utbytta mot häckar och staket.samt det går bara runt runt.
Har stött på en bil där på 4:a timar .
Hon vill köra på små vägar och träna för att få till det med ratten.
Rädd för mig lär hon knappast vara iom vi ar en dotter på 20 ihop iof är vi inte tillsammans men att jag inte är farlig vet hon.
Och hon vet att jag inte ens höjer tonen när hon drar hela sidan i en häck som sist.
Jag såg det skulle hända men lät det hända medvetet för det finns inget bättre sätt att lära sig än att göra fel.
Osäker tror jag inte heller för hon känner sig helt trygg med mig som förare och lite på att jag griper in innan det blir en riktigt farlig situation.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Göran.W skrev:
På körskolan nästan skickade dom hem henne fast dom sa det inte riktigt rent ut.
Dom sa att hon behövde träna massor hemma för det skulle bli väldigt dyrt annars.
Hon mår inte dåligt av kraven för hon är mycket väl medveten om problemet med ratten och mesta av tiden säger jag bara höger eller vänster för hon ser själv när det blir fel.
Det är lite som att köra på en parkeringsplats för där är ingen trafik och konerna är utbytta mot häckar och staket.samt det går bara runt runt.
Har stött på en bil där på 4:a timar .
Hon vill köra på små vägar och träna för att få till det med ratten.
Rädd för mig lär hon knappast vara iom vi ar en dotter på 20 ihop iof är vi inte tillsammans men att jag inte är farlig vet hon.
Och hon vet att jag inte ens höjer tonen när hon drar hela sidan i en häck som sist.
Jag såg det skulle hända men lät det hända medvetet för det finns inget bättre sätt att lära sig än att göra fel.
Osäker tror jag inte heller för hon känner sig helt trygg med mig som förare och lite på att jag griper in innan det blir en riktigt farlig situation.
Låter som ett spännande uppdrag du tagit på dig :)

Läge att skaffa en bilkamera för några hundra så har ni fina minnen att se tillbaka till sen :)

Min sambos syster drog till höger när hon började prata och "tappa" fokus, slog aldrig fel ha ha

Tror det kommer gå bra tillslut efter lite kämpande, viljan verkar finnas hos er båda och rätt som det är så släpper det.

En "rolig" träning är att sikta på brunnar/föremål etc med hjulen för att hitta bilens sida.

OBS. Inga cyklister, hästar eller poliser.
Sånt ger bara poäng i tv-spel ;)
 
Kaske prova att vira taggtråd runt ratten? Då släpper hon nog dödsgreppet. ;)
 
D09
geekling skrev:
Kaske prova att vira taggtråd runt ratten? Då släpper hon nog dödsgreppet. ;)
He he

Eller täcka för nedre delen av rutan så hon bara ser en bit fram :)
 
Göran.W
Jo jag tänkte lite på att täcka rutan där nere sen fick jag en tanke på att gå lite utanför ramarna och se vad som händer om hon bara håller med en hand.
Inte ok men allt är värt att prova för att se vad som händer.
Jo en utmaning är det minst sagt och ett problem tror jag kan vara att hon är osäker i sig själv och det tar sig utrycket i att hon är envis som en åsna och får då svårt att ta till sig information och ffa sen ändra sitt körsätt.
Det är lite därför hon kör på mindre smala vägar utan trafik för att hon själv ska se när det blir fel sen är hon inte mogen att kör ute i trafiken heller än.
Det trista är att vi inte kan köra så ofta som jag önskat för jag sitter rätt låst med 3 barn och sen vill hon inte riktigt bruka allvar heller.
Har försökt förklara att hon måste köra minst 2 ggr i veckan för annars tappar hon för mycket men hon tar inte riktigt tag i att köra på körskolan.
Skulle ha kört i dag men hon fick så klart förhinder så vi får se om det blir av i morgon för sen kan jag inte på 2 veckor.
Som det ser ut nu kommer hon inte få kortet för hon står helt stilla i utvecklingen för hon kör för lite.
Det känns aningen frustrerande för jag vill hjälpa henne.
Jag misstänker att hon har svårt att ta till sig kritiken på körskolan när hon kör för hon vägrar köra med en på körskolan för han är "jobbig".
Hon har svårt tom mycket svårt att ta till sig kritik och det är mycket därför jag låter henne själv se när det bli fel.
Jag har fördelen att jag levt med henne så jag vet hur långt jag kan gå i kritik och hur jag ska framföra den.
Önskade jag kunde köra oftare med henne men jag bor så "fel" så jag kan bara varannan vecka och det kräver lite planering med.
 
Barn är väldigt olika.

Vår äldsta dotter är teoretiskt lagd och pluggade in alla regler, tog körprovet med viss svårighet och kör bil by the book. Hon vill inte ha bil och kör varken gärna eller bra.

Den yngre kör på känsla. Kvaddade en bil under övningskörning, borstade av sig dammet och fortsatte köra samma dag(!). Tog körkort med glans och köpte sig en Mustang som förstabil.

Sonen som är yngst är lite skraj för att övningsköra efter att ha betraktat sina systrar.. Honom har jag skickat till körskola direkt. Bilförbrukningen är för hög vid privat övningskörning och min nerver börjar bli lite frassliga. :|
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
Nu är det mamman jag kör med och inte dottern.
Att köra med dottern finns inte ens på kartan för det vet jag inte hade funkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.