Archangel_1 skrev:
Står inget om skillnaden på LVLP och HVLP sprutor?

Någon som vet något om OPTIMA 650 LVLP sprutan eller liknande?

Har kompressor på upp till 12 bar samt 250 liter / min.

Ska köra typ Alcro Bestå Täckfärg samt spruta detta med lämplig spruta och munstycke, någon?
Till fasad är min rekommendation en airless pump. Alla former av luftsprutor skulle jag säga får problem med så tjock färg och dammar onödigt mycket.
 
är lite sugen på att köpa mig en färgspruta. Då kan jag hjälpa vänner att måla dörrar, möbleer osv,

Mitt jobb är att sprutmåla, men på jobbet så kör vi med syra.

Någon som har något bra tips? det ska BARA vara till möbler, dörrar osv.. kompressor å finns
 
Hur är det med kvistlack och färgspruta? Går det att ladda sprutan med kvistlack, det skulle spara mycket tid. Vi har ett gigantiskt tak som ska målas och det skulle ta en evighet att kvistlacka på vanligt sätt.

Mycket tacksam för hjälp!
 
Ingen aning, men det borde väl fungera? Det enda är väl att man kan tänka sig att en pensel mer jobbar in lacken i träet kanske. Träet kan ju också resa sig lite av vätskan i kvist-lacken, så tar du hela taket och inte bara kvistarna så kanske du åker på att sandpappra det sen. :-o

Egentligen svarade jag bara för att visa dig denna länken, ett par billigare alternativ eftersom du hade mycket som skulle lackas:
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/83829-tralim-istallet-kvistlack.html
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Andreas Lundgren skrev:
Egentligen svarade jag bara för att visa dig denna länken, ett par billigare alternativ eftersom du hade mycket som skulle lackas:
[länk]
Det där hade jag missat, ska provas nästa gång det behövs, tack för infon!

/U
 
Vilken färgspruta har minst overspray? Tänkte om man skulle måla om trappan hemma med en färgspruta.

Har sett att det till wagner finns ett munstycke för finmålning. Vet inte hur mycket overspray det blir med en sådan.
 
Vilka tillbehör har Wagner? Tänkte på teleskopskaft och andra munstycken? Ska ju måla innerväggar, fasaden och invändig panel. Kan tänka mig att det kanske behövs lite olika finish på de jobben. Viktigast är nog om man kan få tag på ett långt teleskopskaft dock. Funkar andra tillbehör än Wagner original?
 
Anna1984 skrev:
Vilka tillbehör har Wagner? Tänkte på teleskopskaft och andra munstycken? Ska ju måla innerväggar, fasaden och invändig panel. Kan tänka mig att det kanske behövs lite olika finish på de jobben. Viktigast är nog om man kan få tag på ett långt teleskopskaft dock. Funkar andra tillbehör än Wagner original?
Standardsaker som munstycken, slangar, lans mm passar emellan de olika fabrikaten om du inte köpt en liten pump som är av någon egen serie. Filter och pump-packningar är unika för fabrikat och modell. Lans (som förlängningen till sprutpistolerna kallas) sätter du mellan handtaget och hållaren för munstycket. Så med lans flyttar man själva munstycket bort från pistolen så det blir lite speciella vinklar att hålla handtaget på pistolen i, något att tänka på. Teleskopskaft finns vad jag sett bara till roller-tillsatserna.
 
Jonstorp skrev:
Googla och köp 3M PPS. Makalöst bra produkt, får samma pirrande känsla i kroppen som när jag leker med Festool.

Du blandar färgen i utbytbara behållare som har inbyggd mätskala och filter. Färgkoppen kan hållas i alla lägen utan att färg rinner och du kan spruta upp och ned. Efter avslutat arbete försluter du koppen och ställer på hyllan till nästa sprut.

Har en 3/8" nippel till en Biltemaspruta (saknar regulator till Iwatan) och har 3 st olika färger jag kan alternera mellan med ca 2 minuters ställtid mellan. Makalöst. En grund och två täck.

Från att det varit ett motstånd till att lacka är det nu effektivt och utan kladd. Fördelen med detta är att jag inte frestas att flöda på färgen för att få en bra täckning vilket oftast slutar med rinningar utan kan kosta på mig att köra flera tunna lager som torkar snabbare som i sin tur gör att jag hinner fler lager. Win-win.
Gick in på spraygunsdirects hemsida för att se närmare på PPS sysrtemet (har sett att bla Monkey garage mfl använder detta) och hittar att de har special på ett start kit. :) Så nu är en order lagd på en 3M spruta, lite koppar mm. :) :)

Är det så bra som det verkar lär den helt nya HVLP sprutan som ligger i garaget hamna på Blocket.
 
Robert-san01 skrev:
Standardsaker som munstycken, slangar, lans mm passar emellan de olika fabrikaten om du inte köpt en liten pump som är av någon egen serie. Filter och pump-packningar är unika för fabrikat och modell. Lans (som förlängningen till sprutpistolerna kallas) sätter du mellan handtaget och hållaren för munstycket. Så med lans flyttar man själva munstycket bort från pistolen så det blir lite speciella vinklar att hålla handtaget på pistolen i, något att tänka på. Teleskopskaft finns vad jag sett bara till roller-tillsatserna.
Finns det någon speciell lans som du kan rekommendera?

Hur är det med munstycke? Räcker de man får med eller skulle du föreslå något speciellt till innerväggar eller fasen?
 
Hur lång lans är helt beroende på hur lång du vill ha. Jag har en 50cm liggande som jag aldrig använt.

Munstycke beroende på hur tjock färg och hur brett du vill spruta. Jag körde 515 till fasaden och Nordsjö ONE. Kan tänka mig att det funkar till vägg/tak färg också. Tunnare färg = mindre munstycke.
 
Robert-san01 skrev:
Hur lång lans är helt beroende på hur lång du vill ha. Jag har en 50cm liggande som jag aldrig använt.

Munstycke beroende på hur tjock färg och hur brett du vill spruta. Jag körde 515 till fasaden och Nordsjö ONE. Kan tänka mig att det funkar till vägg/tak färg också. Tunnare färg = mindre munstycke.
Jag tänkte mig nog en lite längre lans. Så att jag inte behöver en så lång stege när jag målar fasaden. En lans runt 1-2 m kanske? Kan man köpa sånt på tex Jula? Wagner är ju rätt dyra.

Ingick munstycket 515 i köpet? Ingår flera munstycken eller bara ett?
 
ullberg
Anna1984 skrev:
Jag tänkte mig nog en lite längre lans. Så att jag inte behöver en så lång stege när jag målar fasaden. En lans runt 1-2 m kanske? Kan man köpa sånt på tex Jula? Wagner är ju rätt dyra.
Du läste väl mitt inlägg i julklappstråden? Ja - julas lans passar till Wagner PP. dock ska du nog tänka igenom hur behjälpt du är av en lans, speciellt en rak som den på Jula är, en på 2 m fattar jag inte alls vad du ska ha till. Man ska hålla munstycket vinkelrätt mot underlaget. En rak lans kan jag bara fatta som något man har för tak, en vinklad är väl ok, men du får ju en märklig arbetsställning och jag tror lite sämre kontroll (prova med en "imaginär" spruta och lans och tänk på hur du ska spruta...)

/U
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
ullberg skrev:
Du läste väl mitt inlägg i julklappstråden? Ja - julas lans passar till Wagner PP. dock ska du nog tänka igenom hur behjälpt du är av en lans, speciellt en rak som den på Jula är, en på 2 m fattar jag inte alls vad du ska ha till. Man ska hålla munstycket vinkelrätt mot underlaget. En rak lans kan jag bara fatta som något man har för tak, en vinklad är väl ok, men du får ju en märklig arbetsställning och jag tror lite sämre kontroll (prova med en "imaginär" spruta och lans och tänk på hur du ska spruta...)

/U
Vid fasadmålning eller väggar är lans inget jag skulle rekommendera. Som Ullberg säger kan en lans vara vettig när man skall måla tak inne.

Stege eller ställning kommer du att behöva när du skall måla fasaden, även om du sprutar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.