Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter gällande den nya Bosch 5000 E.
Har målat ca 50kvm paneltak med två lager spärrgrund, och det fungerar riktigt fint! Som instruktionen säger så är den så kraftfull så man behöver inte späda färgen alls.
Återkommer när jag lagt täckfärg :)
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
e_kjellgren skrev:
Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter gällande den nya Bosch 5000 E.
Har målat ca 50kvm paneltak med två lager spärrgrund, och det fungerar riktigt fint! Som instruktionen säger så är den så kraftfull så man behöver inte späda färgen alls.
Återkommer när jag lagt täckfärg :)
Ja det gick väl bra det med, svårt att se var man målat redan dock. Speciellt med prickiga skyddsglasögon.
DSC_0118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Patrik829 skrev:
Tjenare!
Jag har en ryobi p620 som jag målar lite med.
Jag har lite problem med resultatet.
Jag späder färgen enligt instruktion så det tar mellan 12-16 sekunder att rinna ur
Det medföljande viskositets måttet. Ligger nog mer mot 12 sekunder än 16, då jag upplevde att den spottade en del annars.
Det ser bra ut till en början, men sedan efter ett par minuter så blir det typ små cirklar i färgen så underlaget kommer fram. Inga stora cirklar utan kanske ca 3-4 mm.
Det är vattenbaserad färg jag målar med.
Mvh/ Patrik
Låter som dåligt underarbete. Fettig yta som inte rengjorts och slipats ordentligt!
 
Jag har också en Bosch 5000 E som jag köpt för att lacka om köksluckor med. Färgen jag använder är Flügger Interior High Finish 20 som jag enligt instruktionerna inte har spätt alls.

Jag använder munstycket för lackfärg, och har ställt in båda vreden enligt instruktionerna och sprutar med avstånd och vinkel enligt instruktionerna.

Jag upplever att den bara spottar ut droppar lite hur som helst. Det blir ingen jämn och fin täckning överhuvudtaget. När det torkar blir resultatet knottrigt. Antar att det är det som kallas apelsinslkalseffekt. Det första testet jag gjorde när jag köpt sprutan var på ett par gamla hyllplan i typ björkfaner som låg och skräpade i källaren. Jag slipade bara lite lätt och tvättade med målartvätt och sprutade sen färgen. Jag tyckte att det var ojämnt även då och var knottrigt när jag lämnade det, men när det torkat ett dygn eller så så var det slätt och fint och ett resultat jag mycket väl skulle kunna tänka mig.

Därefter har jag gått på golvsocklarna till köket men det blir knottrigt hela tiden. Har testat olika inställningar på luft och färgflöde, olika sprutavstånd, olika temperaturer i rummet jag arbetar i men samma resultat hela tiden. Har även testat på en grundmålad mdf-skiva med samma resultat.

Den enda skillnaden mellan mina första test och de misslyckade skarpa målningarna var underlaget och brytningen av färgen.

Tar tacksamt emot förslag på lösning. Det är lite för dyrt att köpa färg för att testa allt för mycket. Ska jag försöka späda färgen trots allt, isåfall hur mycket? Bör jag använda färg av annat fabrikat?
 
Rekommenderar att späda.
 
e_kjellgren skrev:
Rekommenderar att späda.
Någon rekommendation på hur mycket jag ska späda?
 
Jag har målat 120 kvm garage, 3m takhöjd, alla väggar och tak invändigt med min ProjectPro 117.

Det enda jag noterat är att den ibland när man trycker in handtaget för att börja spruta, skjuter iväg en eller några droppar, så det blir små droppar med färg på väggen. Det verkar som det ibland samlas lite färg utanför själva dysan när man avslutar ett drag, och så skjuts den färgen iväg när man börjar nästa.

Målade även ett par garageportar, och då hade han en pensel för att direkt pensla ut dessa. Sista målningen sprutade jag en sektion i taget och drog sedan med penseln just för att få penselstrukturen, även detta funkade finfint.

Men den där videon om hur man rengör, den var lite "löjlig", det är en hel del mer färg i systemet än vad den filmen antyder.
 
Har precis köpt en Black Decker HVLP400 för att måla några möbler och några dörrar. Tänkte hålla till i garaget, men funderar om jag måste bygga någon form av tält. Hur mycket dammar en HVLP-spruta?
 
nsjostrand skrev:
Någon rekommendation på hur mycket jag ska späda?
5-6% på lackfärg är en siffra ja hört, någon annan kanske kan bekräfta
 
ojje skrev:
Har precis köpt en Black Decker HVLP400 för att måla några möbler och några dörrar. Tänkte hålla till i garaget, men funderar om jag måste bygga någon form av tält. Hur mycket dammar en HVLP-spruta?
Jag skulle rekommendera ett tält, även om det inte dammar som andra sprutor eller färgburkar, så dammar det.

Med Wagners project pro däremot, dammar det verkligen nästan ingenting, men den är ju mer till för väggar, tak och så, lite mer omfattande målerprojekt.
 
Vad är egentligen anledningen till att det inte funkar med vanlig "billack"-spruta för några hundralappar (om man nu har tillgång ordentlig kompressor)? eller gör det det?
 
någon här inne, som har målat om betongpannor med färgspruta?

har sett att de finns lite olika tillverkar, å det ser inte så svårt ut att måla taket.
Då det går ganska så snabbt att måla med spruta
 
Är det någon som provat lacka möbler eller liknande med Wagner PRO 115 airless? Är den tillräckligt allround för att fixa det? Jag har lite möbler som skall lackas men även så småningom lite större grejer som skall målas..

Eller ska jag gå på en Bosh pfs 5000e och pensla mina större projekt?

Vilken ger bäst finish på möbler?
 
karlmb skrev:
Vad är egentligen anledningen till att det inte funkar med vanlig "billack"-spruta för några hundralappar (om man nu har tillgång ordentlig kompressor)? eller gör det det?
Ingen som provat???
 
Det går ju åt en del färg bara att fylla maskin och slang, så det känns inte helt effektivt, såvida inte du ska måla många stora möbler i samma färg ;)

Annars går det nog ganska bra. Jag har målat garageportar och det blev fint, helt klart ok finish för att ha på möbler.

Jag hade ju helt klart valt en airless för det stora projekten och penslat de mindre, framför att välja en HVLP för de mindre och pensla de större. Du målar 30kvm vägg på 10 minuter med en airless, och det räcker med minimalt med maskering.

Fast nu har jag ju bägge delar, så jag behöver inte välja. Airless går till allt som behöver 5l färg eller mer. Annars HVLP eller pensel.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.