Shad skrev:
Kalkylen är gjord med meteonorm program,
men hur lösen man det?
låt oss säga att man gör en ny kalkyl, hur löser man det i pannan?
Kalkylen är inte gjord i Meteonorm.
Meteonorm används för att få fram klimatdata som används i kalkylen.
 
Shad skrev:
Kalkylen är gjord med meteonorm program,
men hur lösen man det?
låt oss säga att man gör en ny kalkyl, hur löser man det i pannan?
Det löser inte problemet men dom som gjort en felaktig kalkyl borde ha ett visst ansar och det kan ju delvis lösa problemet. Nya hus brukar dra lite mer i början men dit är ju inte alldeles nytt längre så det borde ha torkat hyffsat nu.
 
Kalkylen verkar vara gjord med vpw2100 som Ivt/Bosch använder ?
 
Det är i grunden ganska enkelt shad.
Om jag har förstått det rätt så är dit hus volym mässigt som ett på över 300 m2 +50 m2 grarage.
Det är för stort även för de bästa frånluftvärmepumparna.
 
170+70+50garage
 
Shad skrev:
170+70+50garage
Om du tänker dig att du lägger golv i hela övervåningen så får du
170 + (70 + 50) + 50 garage = 290 + 50 garage.

Det går ju inte åt mindre energi att värma upp för att mellanbjälklaget delvis saknas.
Ytterväggarnas och takets ytor är lika stora ändå.

Det ligger mycket i det Ekberg skriver!
 
Nu har det gått 30 timmar sen senast ändring , och det har inte hjälpt ett s**t, så nu har jag gjort följande ändringar igen
Öka kurvan från 4 till 7
Ändra stopp av tillsats från 1 till 8
Nu är framledning beräknad vara på 37,2 och framledning bt61 är på väg upp men tyvärr med hjälp av el patroner, men det konstiga att så fort jag gjorde ändringarna så sänkte VV BT6 och BT7 från 50grader till 31, resp 21, är detta normalt?
 
KnockOnWood skrev:
Om du tänker dig att du lägger golv i hela övervåningen så får du
170 + (70 + 50) + 50 garage = 290 + 50 garage.

Det går ju inte åt mindre energi att värma upp för att mellanbjälklaget delvis saknas.
Ytterväggarnas och takets ytor är lika stora ändå.

Det ligger mycket i det Ekberg skriver!

Menar du att du räknar det som är ovanför garaget?
ovanför garaget är det en takterass
 
Shad skrev:
Hej
Jag bor i halmstad och har flyttat in mars 2013 i ett nybyggt hus, huset bv är på 170kvm och en öv på 70 kvm med ett garage på 50kvm. På bv har vi en yta på ca 50kvm som är öppet hela vägen upp till öv, och öv är ett stort all rum,
Jag slarvade lite när jag slog ihop ytorna, det blir ju inte över 300m2 +50m2 garage,men nästan.
Jag får det till 170+70+50 + 50 garage alltså 340 m2 om du hade haft golv där du nu har öppet hela vägen upp till öv.
 
Ekberg skrev:
Jag slarvade lite när jag slog ihop ytorna, det blir ju inte över 300m2 +50m2 garage,men nästan.
Jag får det till 170+70+50 + 50 garage alltså 340 m2 om du hade haft golv där du nu har öppet hela vägen upp till öv.
Det stämmer , nu förstår jag vad du menar, helt rätt
 
Ekberg skrev:
Det är i grunden ganska enkelt shad.
Om jag har förstått det rätt så är dit hus volym mässigt som ett på över 300 m2 +50 m2 grarage.
Det är för stort även för de bästa frånluftvärmepumparna.
Kunde det inte vara idé att helt stänga uppvärmningen i garaget just nu? Det är inte vinter och då kunde du se om värmepumpen orkar med övrig yta.
Det hörs ju onekligen som om VP är underdimesionerad till uppvärmd yta. :confused:
 
Räcker det att stänga ev termostaterna eller kan man göra det någonannanstad för det är en annan fördelare till garaget och tvättstugan
 
Shad skrev:
Menar du att du räknar det som är ovanför garaget?
ovanför garaget är det en takterass
Glöm garaget en stund.

Du har sagt att bottenvåningen i huset är 170 m2.
Övervåningen är 70 m2.
Av bottenvåningens 170 m2 är 50 m2 "öppet till nock".
Det ger samma omslutade ytor som 170 m2 + 120 m2.

Och det är de omslutande vägg-, golv- och takytorna som värmen läcker ut genom, eller hur?
Hur många bjälklag det finns innanför det isolerade skalet saknar i stort sett betydelse.

Kanske du skulle börja med att stänga av värmen i garaget :|
 
Ok det är vi överens om, men garaget på 50 m2 och tvättstugan som är 10m2 som är en del av de 170m2 bottenvåning är på en separat fördelare , även de 70 övervåning är på en separat fördelare,
Frågan är, räcker det att stänga av termostaterna? eller ska man göra något annat?
 
Shad skrev:
Räcker det att stänga ev termostaterna eller kan man göra det någonannanstad för det är en annan fördelare till garaget och tvättstugan
Det bör räcka med att sätta termostaterna till 0 i de utrymme du kan undvara värme i.
Annars finns det ofta en huvudventil till varje fördelare just intill fördelaren...om röris har gjort ett gediget jobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.