mexitegel skrev:
Butiken bestämmer som sagt själv vilka regler som ska gälla. [länk]

Be att få din släktings ICA-kortsnummer så kan de ju knappa in det om det är så deras administrativa rutin ser ut.
Saken är egentligen inte att byta själva formen för mig utan vad som gäller.
I den länk du hänvisar till står det att öppet köp är frivilligt och att säljaren bestämmer villkoren.
Däremot står det ej om de måste informera mig om villkoren eller om de kan säga öppet köp och sedan diktera villkoren i efterhand?
 
Jag tror jag är typen 10:e som skriver ung samma sak. Står det inte ÖPPET KÖP på kvittot eller i någon annan allmän marknadsföring så finns inget öppet köp

Säljaren är INTE skyldig att informera om att det INTE är öppet köp.....såklart..
 
Öppet köp, garanti osv. (eller inte) är alltid en del av avtalet mellan köpare och säljare. Du är inte köpare av varan i det här fallet, du är inte avtalspart.
 
Jag börjar förstå att min uppfattning om vad öppet köp betyder inte är den korrekta.
Jag trodde att om någon utlovade öppet köp så hade det en betydelse, men det visar sig vara en villfarelse.
Öppet köp har m.a.o. ingen som helst betydelse i praktiken om säljaren bestämmer sig för att sätta sig på tvären.
Tack för alla svar!
/Trögfattad
 
Nimajneb skrev:
Jag tror jag är typen 10:e som skriver ung samma sak. Står det inte ÖPPET KÖP på kvittot eller i någon annan allmän marknadsföring så finns inget öppet köp
Läser du innantill så ser du att det inte råder någon tveksamhet om att öppet köp gäller.

Frågan är om säljaren kan diktera särskilda villkor för det öppna köpet i efterhand. I det här fallet att pengarna måste sättas in på det kort som varan handlades med.
 
På ICA-kvitto står det:
Öppet köp på julklappar tom 12 jan 14 mot kvitto i obruten förpackning
Så har du kvittot ska det inte vara några problem.
 
Hur sjutton får man in kvittot i en obruten förpackning???
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Hur sjutton får man in kvittot i en obruten förpackning???
Förpackningen i detta fall var inte tät, så just den biten var inga problem;)
 
hempularen skrev:
Öppet köp, garanti osv. (eller inte) är alltid en del av avtalet mellan köpare och säljare. Du är inte köpare av varan i det här fallet, du är inte avtalspart.
Jag undrar om det inte är här som skon klämmer i det aktuella fallet.
Därav rutinen att samma kort måste användas.
Det är många som inte tänker på detta tack vare att de flesta butiker är mycket tillmötesgående vid garantiärenden och öppet köp.
 
Står det öppet köp på kvittot så har du rätt att få pengarna tillbaka. Butiken kan välja villkor själva, men så snart de sålt varan har de ingått ett avtal och i det avtalet ingår öppet köp, det kan butiken inte backa på i efterhand.

Det är butikens problem om de har målat in sig i ett hörn med bonuskort, inte ditt. Undantaget om de har informerat köparen om villkor att bonuskortet måste vara med vid återköpet innan köpet gjordes, det kan ju hända att det står i avtalsvillkoren för bonuskortet, men om det inte gör det, då kan de inte kräva det heller.

Pengarna kan återbetalas kontant eller sättas in på annat kort trots att det betalats med konto/kreditkort. Jag har själv tillämpat bägge dessa denna jul.
 
O
Det börjar likna hårklyverier....
Det stod öppet köp på kvittot då gäller det naturligtvis, men problemet är det kan finnas krav med i det hela. Hur tydligt kraven ska synas när det gäller en frivillig sak som öppet köp är en viktig fråga.

Sen kan man tycka att det är lite väl gnälligt från butikens sida. Men kolla med butikschefen....
Dock kan det bli svårt att gå högre upp... då de flesta butiker är egna företagare...
 
Icakortet behövs för bonusens skull annars kan man lura till sig hur mycket bonus som helst om man sätter detta i system..
 
thomasx skrev:
Står det öppet köp på kvittot så har du rätt att få pengarna tillbaka. Butiken kan välja villkor själva, men så snart de sålt varan har de ingått ett avtal och i det avtalet ingår öppet köp, det kan butiken inte backa på i efterhand.

Det är butikens problem om de har målat in sig i ett hörn med bonuskort, inte ditt. Undantaget om de har informerat köparen om villkor att bonuskortet måste vara med vid återköpet innan köpet gjordes, det kan ju hända att det står i avtalsvillkoren för bonuskortet, men om det inte gör det, då kan de inte kräva det heller.

Pengarna kan återbetalas kontant eller sättas in på annat kort trots att det betalats med konto/kreditkort. Jag har själv tillämpat bägge dessa denna jul.
Står det öppet köp på kvittot så har köparen rätt till öppet köp, varken du, jag, eller ts.
I praktiken fungerar det oftast ändå eftersom de flesta butiker har som policy att se mellan fingrarna.
 
Lostmoose skrev:
Står det öppet köp på kvittot så har köparen rätt till öppet köp, varken du, jag, eller ts.
I praktiken fungerar det oftast ändå eftersom de flesta butiker har som policy att se mellan fingrarna.
Men vem är köparen i följande exempel:
Bonuskortet som används är registrerat på person A, betalkortet är registrerat och används av person B?
Är person A köpare?
Är person B köpare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.