Står i begrepp att renovera ett badrum i en villa i Kristianstad och har fått in en offert som fick mig att baxna. Skulle bli mycket glad om ni med erfarenhet kan guida mig lite. Är det ett rövarpris, eller är det bara jag som har dålig kontakt med verkligheten?

Förutsättningar:
Knappt 10 m2. Träbjälkag o regelväggar. Ett fönster som lämnas orört undantaget nya foder. F n plast på väggar o golv. Taket vävat o målat. - Tilläggas ska att det är lågt i taket, knappt 2,1 m.
WC, tvättställ, dusch o skåp ska rivas ut. Underlagsmtrl/skivor (en vägg har panelbeklädnad) på väggarna får rivas o bytas. Ca 3 m2 av golvet får rivas o bytas då avloppet ska läggas ner i bjälklaget (Duschen är idag upphöjd o avloppet ligger i "låda" ovan golvet). Innertak får rivas o göras nytt då jag ska ha inbyggda spottar.
På golvet ska läggas plastmatta. Ca 11 m2 av väggen ska kaklas. Resten, ca 13 m2, ska vävas o målas. Även taket ska vävas o målas.
Ny inredning ska in - WC(golvställd), tvättställ, duschhörna (duschväggar), bänkskåp på sockel och väggskåp. Placeringen blir, med smärre avvikelser, i princip som det ser ut idag.

Offerten som jag fått är på är på 185 tkr (120 tkr arbetskostnad och 65 tkr mtrl)
och är exkl el. (El, "normalt" utförande o ingen golvvärme, ska göras av annan men samordnas av offertgivaren.)
Mtrlkostnaden är specad enl: Utrustning/inredning 25 tkr, våtrumsmatta och kakel 5 tkr, övrigt 35 tkr. Matta, kakel o inredning är enligt mitt val och verkar prismässigt vara ok. MEN övrigt mtrl för 35 tkr och arbetskostnad för 120 tkr!

Mycket tacksam för er hjälp att "värdera" offerten jag fått.
 
Aahusen skrev:
Står i begrepp att renovera ett badrum i en villa i Kristianstad och har fått in en offert som fick mig att baxna. Skulle bli mycket glad om ni med erfarenhet kan guida mig lite. Är det ett rövarpris, eller är det bara jag som har dålig kontakt med verkligheten?

Förutsättningar:
Knappt 10 m2. Träbjälkag o regelväggar. Ett fönster som lämnas orört undantaget nya foder. F n plast på väggar o golv. Taket vävat o målat. - Tilläggas ska att det är lågt i taket, knappt 2,1 m.
WC, tvättställ, dusch o skåp ska rivas ut. Underlagsmtrl/skivor (en vägg har panelbeklädnad) på väggarna får rivas o bytas. Ca 3 m2 av golvet får rivas o bytas då avloppet ska läggas ner i bjälklaget (Duschen är idag upphöjd o avloppet ligger i "låda" ovan golvet). Innertak får rivas o göras nytt då jag ska ha inbyggda spottar.
På golvet ska läggas plastmatta. Ca 11 m2 av väggen ska kaklas. Resten, ca 13 m2, ska vävas o målas. Även taket ska vävas o målas.
Ny inredning ska in - WC(golvställd), tvättställ, duschhörna (duschväggar), bänkskåp på sockel och väggskåp. Placeringen blir, med smärre avvikelser, i princip som det ser ut idag.

Offerten som jag fått är på är på 185 tkr (120 tkr arbetskostnad och 65 tkr mtrl)
och är exkl el. (El, "normalt" utförande o ingen golvvärme, ska göras av annan men samordnas av offertgivaren.)
Mtrlkostnaden är specad enl: Utrustning/inredning 25 tkr, våtrumsmatta och kakel 5 tkr, övrigt 35 tkr. Matta, kakel o inredning är enligt mitt val och verkar prismässigt vara ok. MEN övrigt mtrl för 35 tkr och arbetskostnad för 120 tkr!

Mycket tacksam för er hjälp att "värdera" offerten jag fått.
Arbetskostnaden verkar ju definitivt tilltagen i överkant.
 
Kan tillägga att timkostnaden ej är specad i offerten, men att den enl uppgifter jag fått från andra lär ligga kring 420-480 kr här i trakten. Då skulle 120 tkr motsvara mer än 6 veckors jobb för två man!
Vad kan vara rimligt för de olika yrkeskategorierna?
 
Någon blåsning blir det inte förrän du har godkänt och betalat.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
T
Inte en blåsning per se kanske men att firman inte vill ha jobbet slår till med en fantasisumma är kanske närmare verkligheten. Du har väl tagit in offerter från andra firmor får jag hoppas?

Max två veckor för två slöa gubbar ska det ta.......jag själv hade gjort det på två veckor(y)
 
Utan att lägga några aspekter på priset, men du skriver att el kommer att utföras av annan? Men är firman ifråga komplett med rörisar, snickare och mattläggare men utan elektriker låter lite märkligt, för el är väl vanligare en rör om det är en firma som utför byggnadsarbeten. Jag menar el finns i alla utrymmen men det gör inte rör så det haltar en del tycker jag.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Jo jag väntar mig, förhoppningsvis, två offerter till. Men eftersom alla tre var och tittade på jobbet för mer än fyra veckor sen' och jag fortfarande inte fått mer än denna offert, är jag lite frågande om intresset från deras sida. Jag har ändå sagt att jag inte vill ha jobbstart förrän i slutet av febr. Tänkte att 13-14 v framförhållning skulle vara bra.

Alla tre firmorna är mindre byggfirmor (4-7 anställda) och samarbetar med olika VVS o golvfirmor. Jag ska bara ha avtal med byggfirman som får ta ett totalansvar.
Betr elen så är det jag själv som valt att hålla det utanför, eftersom det kommer att göras av behörig elektriker (vän som nyligen slutat jobba). Dock ska även hans jobb samordnas av byggaren.
 
stake skrev:
Någon blåsning blir det inte förrän du har godkänt och betalat.
Det är ju ingen blåsning då heller, har han godkänt ett fast pris och är nöjd med arbetet så är väl allt som det ska.
Därmed inte sagt att det inte är ett orimligt pris.
 
  • Gilla
stake
  • Laddar…
Jag tror du kan tjäna mkt på att riva själv samt forsla bort allt byggskräp. Där kan du nog tjäna
en bra slant. Det blir många olika moment och sånt tar ju tid med torktid och annat då det både
ska vävas, mattläggas och kaklas. Men nog kan jag också tycka att 120kkr för jobbet lät saftigt.
Enda sättet att syna offerten är ju att ta in fler. Men välj hellre en "seriös" firma som är dyrare
istället för "nisses golv och spik ab"...
//
M
 
T
trojlee skrev:
Jag tror du kan tjäna mkt på att riva själv samt forsla bort allt byggskräp. Där kan du nog tjäna
en bra slant. Det blir många olika moment och sånt tar ju tid med torktid och annat då det både
ska vävas, mattläggas och kaklas. Men nog kan jag också tycka att 120kkr för jobbet lät saftigt.
Enda sättet att syna offerten är ju att ta in fler. Men välj hellre en "seriös" firma som är dyrare
istället för "nisses golv och spik ab"...

//
M
Vad heter en "seriös" firma i din värld:x
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Ibland vill firmor inte ha jobbet och drar då till med en rejäl offert... Tar du det så klämmer de in det för då lönar det sig, annars bryr de sig inte så mycket...
Det är onekligen högt... Vad jag märkt så lönar det sig oftare med löpande på mindre jobb och att ta in två firmor, en för rivning och det kan vara vilken firma som helst med ansvarsförsäkring, typ "Nisses golv och spik AB" som någon föreslog... Sen en godkänd våtrum firma som tar vid och gör resten på löpande...
 
Ingen mer än jag som tycker materialkostnaden känns väl tilltagen? 35000 "övrigt"? 25000 för inredningen?
 
Tyvärr skulle jag inte säga att 14 veckor är särskilt lång framförhållning för att få bland de bättre entreprenörerna eller firmorna.

Nu hyr jag inte in hantverkare själv men de jag själv skulle valt har fullbokad kalender till oktober-november 2014.

Du får helt enkelt leta vidare efter tydliga seriösa offerter så du kan värdera erbjudandena.
 
Det låter dyrt. 200 000 har jag betalat för mitt badrum. Det är då 70 000 inredning, 130 000 arbete och material:
Ny VVB flyttad från badrum till gästtoa som blir "pannrum/städskrupp"
Rivning av hela gamla badrummet från golv till ta, inklusive all inredning och bilning av golv.
Uppregling av nya väggar då de gamla visade sig vara bara 35 mm
Nya avlopp och rör, kopplingspanel ovanför ny väggmonterad toa
Ny el med jordfelsbrytare
Skåp till tvättmaskin och torktumlare
Värmegolv.
Kakel/klinker/mosaik i hela badrummet
Nytt tak med spottar
Nytt fönster
Ny dörr
Nytt badkar
Nytt tvättställ, överskåp, högskåp, handdukstork
Säkert en massa annat.
Badrummet är ca 12 kvm

Känns som om det ingår mycket mer i mitt badrum och vi har verkligen inte gjort de billigaste materialvalen, bara kran och dusch till badkaret gick visst på 12 000.

Eller är din offert utan rotavdraget? Isåfall blir det ju 60 000 med rotavdraget och då är det plötsligt en helt annan sak.
 
Låter som mitt badrum jag gjorde -92........ Det gick på 25k med inredning............. utan ROT ;-)
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.