iSnobben skrev:
Det verkar som att du och jag resonerar ganska lika.

RPI=Razberry PI?

Jag har ju en Tellstick NET kan jag få in värden från den i HC2 på samma sätt som du?

Hur funkar det här med 1-wire?

Läste lite om HC2 på ett annat forum och jag vet inte om jag fattade det hela rätt men det verkar som att Fibaro öppnar upp mer och mer möjligheter. Läste något om appar eller plugins. Något som du har hört?

Jag funderar även på Fibaros ännu ej släppta brandvarnare. Kan man använda den för att läsa av temperaturen i rummet? Vill gärna hålla koll på temperaturen i sovrummen och kan jag göra det samtidigt som jag ökar säkerheten med brandvarnare så vore ju det kanon 
Yes, RPI är en raspberry Pi. Jag har ett 1-wire kort på den som jag kopplat mina 1-wire sensorer till samt min tellstick inpluggad i en av usb-portarna. För att kunna nå och skicka data till RPI har jag en NodeJS server snurrandes på den som läser av mina 1-wire värden samt nexa prylar. Inga krångliga grejer alls egentligen...

I HC2 har jag sen satt upp "virtual devices" som tar ropar på min RPI för att plocka in temperaturvärden samt skickar kommandon till min nexa brytare. Antagligen borde du kunna göra något liknande men är osäker om Tellstick NET funkar med RPI, har för dålig koll. Google kan nog svara... Det du kan göra är säkert ropa på tellstick API ifrån en RPI, kanske tom ifrån HC2:an. Dock är jag osäker hur deras API(Tellstick) är implementerat.

Angåene plugins och annat till HC2 kommer det säkert. De har ju tyvärr inte "en öppen plattform" som Vera jag tror har så det finns inte idagsläget någon möjlighet för ett community att tillverka egna plugins. Det hade varit en trevlig utveckling men om man kikar på vad dem har på g så kommer det alldeles säkert. Dock så är det bra att känna till att vill man få ut max ur HC2 så måste man skriva lite LUA kod. Ingen krånglig kod men bra att känna till.

Brandvarnarnen vill jag också ha och jag vet att den har en inbyggd termometer. Skulle bli förvånad om den inte syns som en termometer i HC2. Informationen är lite knapphändig tyvärr. Står lite mer om den på vesternet samt fibaros engelska hemsida.

Känner mig mycket nöjd med min HC2 lösning och tror verkligen att fibaro som företag kommer att blomstra. Bara att se vilka schyssta grejer dem levererar. :)
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Användarvänlighet för mig är väl när något är så intuitivt att man inte behöver konsultera manualer eller forum för att förstå hur man gör. Här verkar dock ingen controller vara i dagsläget. Alla verkar ha sina skavanker så att säga.
Beror nog lite granna på hur teknisk du är, och hur långt du kommer att gå. Det är lätt att säga, att man bara ska styra lite lampor... :)
Tittar man på din lista, så ser den ju inte så avancerad ut, men om man utvecklar raderna lite granna tex:
"Tvättmaskinen säger till när den är klar."
Ska den fysiskt prata ut i huset, ska den blinka lampor, eller skicka SMS osv. Ju mer "användarvänlig" du vill göra detta, ju mer jobb krävs.

Jag tror nog att man lär sig alla kontrollers efter ett tag - även Vera! Däremot är det bökigare med sakerna man kopplar in, må det vara z-wave eller andra saker. Manualerna är ofta otroligt sparsamma, och det är inte säkert att allt ens funkar trots att det står zwave på grejjorna.

Självklart är Z-wave den viktigaste delen för mig och jag kan nog tänka mig att slopa 433MHz helt. Kan ju trots allt köpa en plugg extra för pengarna som 433MHz-modulen kostar. Jag har i dagsläget väldigt lite 433MHz-grejer. Men jag har hört gott om termometrar och det är som sagt det som vore grejen i så fall.

[..]

Styra lampor med hjälp av solens upp och nedgång eller med ljusmätare.
Motorvärmare som startar olika beroende av utomhustemperatur.
Gruppera exempelvis fönsterlampor så man bara behöver programmera en gång.
Övervaka total elförbrukning.
Övervaka läckage vid varmvattenberedaren. (Gick sönder i somras när vi var hemma som tur va)
Brandvarnare, när nu Fibaro tänker släppa dessa...?
Styra temperaturen i garaget så att den håller sig på några plusgrader på vintern.
Notifiera mig om kylskåpet och frysen plötsligt blir strömlöst
Tvättmaskinen säger till när den är klar.
Takfönster som stänger sig om det regnar och öppnar sig när det är svalare ute än inne på sommaren. (Ska byta fönster och har sett att det finns Z-wavefönster)
Övervaka och logga temperaturer för att sedan kunna jämföra elförbrukningen relaterad till utomhustemperaturen.

Det vore även trevligt om jag kunde göra följande:
Styra hemmabion, välja rätt utgångar beroende på vad jag väljer att göra samt släcka i taket.
Styra luftvärmepumpen.

Mina tankar just nu och det ska byggas ut lite i taget. Börjar i liten skala har jag tänkt då sambon är mammaledig så pengarna växer kanske inte på träd just nu. Därför gjorde jag även något som jag inte brukar göra, nämligen att kompromissa och köpte Tellstick. Det känns som pengar i sjön.


Eftersom du fått svar fån HC och Zipa-ägare, så kan jag väl bidra med Vera.
433 finns som plugin till Vera, det är fler här som kör denna, tror jag.
Allt i din lista gör jag med min Vera, och mer (förutom fönsterstyrning, men däremot markis). Dock skall sägas, att mäta temperatur och energiförbrukning är en ganska dyr och rätt rudimentar sak med zwave. Det kan löna sig, att fundera ett extra varv redan från början att använda andra komponenter just för detta, läs tex min summering av GEM här http://www.byggahus.se/forum/teknik...ed-brultech-greeneye-monitor.html#post1861211 eller/och som du är inne på, med 433MHz komponenter.
Däremot kan man få tempgivare lite här o där "på köpet" med zwave, och det kan ju vara användbart ibland. Dock brukar tempgivarna inte hamna på ställen som är optimala (tex i taket, vid insidan av fönstret osv).

Jag väntar på Fibaros brandvarnare, men jag har börjat tveka lite granna på sistånde - i videon verkar larmet mest vara ett pip, och jag är osäker på om jag vill skruva upp något i mina vita tak, som inte är helvitt. Man kanske kan måla om gallret iofs, om det är påfrestande. Dock pipet måste vara mer än just detta, annars får det bli någon av de andra zwave-kandidaterna.

Styra luftvärmepump är guld. Jag har en egen värmepump för biorummet, samt även luftvärmeväxlare för att ventilera, har tre baslägen för biorummet - "förbered", "starta", "stoppa". Förbered värmer till 22 grader, startar standby på vissa komponenter, och när man väljer starta, så dras alla enheter igång i rätt sekvens, tempen dras ner till 21 grader, ventilationen stängs av, osv. "Stoppa" stänger såklart ner alla i rätt ordning, stänger av värmen och ventilationen under nätterna, ventilationen startar sedan på dagen efter.
Jag skulle gissa att just biorum är till Veras fördel, eftersom det kräver pluggar för de olika mediaspelarna+proj.
En annan fördel är att det finns färdig plugin i iRule för Vera.
Däremot skall sägas, att detta med luftvärmepump kan vara en av de kämpigare sakerna att få till, eftersom det finns 78 miljarder olika märken och varianter. Man är inte garanterad framgång.

Slutligen: Veran är äldst i gänget, och det syns (och känns) i (konfigurations-)gränssnittet. Alla alternativ har sina för och nackdelar som du själv har upptäckt. Jag kan dock säga för egen del, att det är uteslutet att byta från Veran i dagsläget, eftersom den är den enda som erbjuder möjligheten till *näranog* totalintegration med alla prylar i hemmet genom sina pluggar.
 
  • Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man ju komma ihåg att en controller är ju inte apdyr (utom HC2 då) så man kan ju faktiskt börja med en och sedan byta till en annan.
 
Gah, nu har jag läst nästan hela tråden (läste inte allt gammalt). Fick Tellstick Net och några uttag + fjärr av frugan i julklapp men då varken hon eller jag var särskilt pålästa så får jag byta till annat.

Har nu läst på i flera dagar och Z-wave + 433Mhz för temp (och luftfuktighet i humidorerna) verkar vara bra. Är programmerare och ingenjör så lutar nu mest åt Vera lite + byta några brytare hemma och sätta in puckar i uttagen i vardagsrummet till att börja med.

Blir dock rätt så mycket dyrare än julklapps-kittet... :) Några tips?
 
Redigerat:
stefancrs skrev:
Gah, nu har jag läst nästan hela tråden (läste inte allt gammalt). Fick Tellstick Net och några uttag + fjärr av frugan i julklapp men då varken hon eller jag var särskilt pålästa så får jag byta till annat.

Har nu läst på i flera dagar och Z-wave + 433Mhz för temp (och luftfuktighet i humidorerna) verkar vara bra. Är programmerare och ingenjör så lutar nu mest åt Vera lite + byta några brytare hemma och sätta in puckar i uttagen i vardagsrummet till att börja med.

Blir dock rätt så mycket dyrare än julklapps-kittet... :) Några tips?

Vaddå, har du läst hela denna tråden (2k inlägg) och vill ha MER tips??? :)
 
Alltid mer....

Seriöst så kanske finns specifika tips på bättre / mer prisvärt startkit :)

Just nu har jag detta som kit, tänkte införa dimmer till taklampan i vardagsrummet, och har belysning kopplad i tre vägguttag där.

Skärmavbild 2013-12-28 kl. 13.18.55.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det göra som så att dimmern också styr vilka vägguttag som är igång? Så att när man nästan har dimmat helt så är det bara mysbelysningen som är på?

Tips på mätare till humidoren?
 
Ja mer tips än så är svårt att finna :)

Vill du har mer specifik info snobben så är det bara att skicka ett pm
 
stefancrs skrev:
Alltid mer....

Seriöst så kanske finns specifika tips på bättre / mer prisvärt startkit :)

Just nu har jag detta som kit, tänkte införa dimmer till taklampan i vardagsrummet, och har belysning kopplad i tre vägguttag där.

[bild]

Går det göra som så att dimmern också styr vilka vägguttag som är igång? Så att när man nästan har dimmat helt så är det bara mysbelysningen som är på?

Tips på mätare till humidoren?

Smart idé! Att man successivt släcker lamper map dimmervärdet. Det går att göra via kontrollern (veran i ditt fall), men inte med direktassociation. (zwave device - zwave device).
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Armborg skrev:
Ja mer tips än så är svårt att finna :)

Vill du har mer specifik info snobben så är det bara att skicka ett pm
Tack så mycket! Det jag funderar mest på nu är hur loggningen lagras i HC2 respektive Zipabox. Kan man plocka ut information på något smidigt sätt till en excelfil? Har nämligen en fil som följer upp allt som har med driftkostnader att göra och den filen får gärna bli lite smartare.
 
iSnobben skrev:
Tack så mycket! Det jag funderar mest på nu är hur loggningen lagras i HC2 respektive Zipabox. Kan man plocka ut information på något smidigt sätt till en excelfil? Har nämligen en fil som följer upp allt som har med driftkostnader att göra och den filen får gärna bli lite smartare.
Jag tycker förövrigt att det har kommit många matnyttiga tips här på slutet och man märker verkligen att det är många som har hakat på tåget med Z-wave så tak @hek som startade denna tråd och trend 😃
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Hej,
Jag ska nu göra min första lite mer avancerade scen i Vera och behöver lite hjälp.
Det jag vill åstakomma är:
Tänd lampa i TV-rum vid skymmning och släck kl. 23 (detta har jag en scen för idag). Nu vill jag dock addera funktionen så att lampan inte släcks om TVn är på. Jag har en "Ping Sensor" som känner av om den svarar på ping. Batterisändaren på väggen ska naturligtvis alltid kunna tända/släcka.

Jag antar att jag måste använd PLEG eller liknande, men HUR?
/Peter
 
@hek har ju dessutom evangeliserat i div tidningar och det borde ju hjälpa till.
Sitter och funderar på om man kan få Clas Ohlson, Kjell & co eller Jula att börja sälja. Dom säljer väl Tellstick och tillhörande pluggar alla.
Kanske inte sänker priser, men öppnar ögonen på flera.
Och fler med ökat intresse ger en snabbare utveckling...
Och det är ju enkelt att gå ner till centrum och handla om man behöver en extra puck...
 
Borde passa Kjell utmärkt...
 
  • Gilla
pethson
  • Laddar…
Fibaros brandvarnare är släppt, finns hos gröna hus.
Jag har dock förbokat hos m
 
dhanjel skrev:
Fibaros brandvarnare är släppt, finns hos gröna hus.
Jag har dock förbokat hos m
Först på bollen får rapportera ljudvolym på sirenen.
 
  • Gilla
vespaman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.