Platsmässigt funkar bägge sakerna ska montera det i ett hörn av min krygrund som det är 120-140 i takhöjd kan bara inte få ner en tekniktank dit och det var där iden startade. Jag kan se en fördel med "hemmabygget" och det är ju att den blir lätt att serva och byggs med standardprylar som går lätta att hitta/ersätta. Sedan så kommer jag nog fatta precis hur den fungerar och vad som gör att den kanske inte gör det. Är inte där just nu kanske som ni märker, men sen kanske, sen... :)
 
När det ändå är uppe, jag fattar tvåvägs shunten. Men inte hur bypassen ska kopplas in. Antar att det måste vara före shunten? Men är det bara ett t-koppling med en enkel backventil som leder till kulvertretur?
 
blackadder skrev:
Det gör väl inget om flödet stannar i radiatorkretsen? Det gör det ju bara när inget värmebehov föreligger, då går ju cirkulationen genom bypass istället, för att inte pumpen ska gå mot stängd port.

En fjärrvärmeväxlare har ju en tvåvägsshunt på primären (och även en bypass) så det blir ju i praktiken samma sak fast.
Jo det gör mycket om flödet varierar i shuntkretsen och inte tempen, Hur ska man då kunna reglera värmen!?

Enda sättet det skulle kunna fungera är med en avancerad bypass som håller konstant flöde i shuntkretsen, men det enda man uppnått då är samma funktion som en 3- vägs shunt...

I en fjärrvvx är det inte samma sak, där växlas värmesekundären och radiatorkretsen har alltid fullt flöde, precis som en 3-vägs shunt.
 
Det kan inte bli enklare än att bygga denna funktion av lösa delar, och man kan göra det så kompakt man önskar. En tvåvägskoppling är fin för detta fallet också, värmekretsen kan få eller ställas in för vilket flöde man önskar och primärt får flödet variera vid konstant tryck ett skolexempel för lätt reglering. TS kan redan nu tala om vad det är tänkt för värmesystem så kan vi ha det i bakhuvudet också.

In med alla fakta, vad är det för längder, dimensioner, effekter som krävs osv så kan vi skissa lite sen.
 
Ok, ser fram emot att få en skiss på 2-vägs shuntningen så kanske min hjärna också hänger med efter all julsnaps... :)
 
analog skrev:
I en fjärrvvx är det inte samma sak, där växlas värmesekundären och radiatorkretsen har alltid fullt flöde, precis som en 3-vägs shunt.
Jag menade primären på en fjärrvärmeväxlare. Där är det en tvåvägsshunt.
 
Ok systemet är bara delvis färdigt.

Det som finns/är spikat är garaget med pannrum/kulvert

Pannrum med pellets/spannmålseldning mot en acc tank på 1800 liter
ingen tekniktank utan en ren tank. Detta för att jag vill kunna köra
brännaren på max till full tank och sedan stänga ner. Ev. komplettera
med sol i en framtid inte för att spara pengar utan för att det är ganska
bekvämt sommartid. Detta matas till huset med en kopparflex kulvert 2x22mm som är ca 20 meter lång.

Huset är 1 1/2 plan på 156 kvm byggt på -70 talet som ska förses med
vattenburen värme i form av radiatorer, inte golvvärme. Förbrukningen är väl
kanske runt 20-25 000 kw för bara värme/varmvatten en normalkall vinter. Dock så kommer givetvis
förbättringar ske över tid som tex 3 glasfönster men ingen större
tilläggsisolering t.ex. kommer att ske.

Det finns en höjdskillnad från golv garage till överdel blivande element på övervåning
på uppskattningsvis 5.3 -5.5 meter. Som expensionskärl finns ett 300 liters tryckkärl
vid pannan i garaget.
Garaget är på 70 kvm med ett pannrum och ett förråd inrymt. Allt i nuläget bara frostfritt värmemässigt,
tänker att jag kanske slänger upp en aerotemper som matas direkt från pannrummet för själva garagedelen.
Pannrum och förråd klarar sig nog med spillvärmen från pannrummet.

Hojta om jag missat något.
 
blackadder skrev:
Jag menade primären på en fjärrvärmeväxlare. Där är det en tvåvägsshunt.
Ja då menade vi samma sak :)
Primären har shunt och sekundären fullt flöde i en fjvvx.
 
  • Gilla
blackadder
  • Laddar…
@parkway var det bara takhöjden som gjorde att du släppte tank idén?
 
Nja bara och bara, jag ville först å främst spara utrymmet inne i huset och jag funderade på en liggande tank i krypgrunden också men hanteringsmässigt blir det obra. Gräva stort hål bila bort grundmur och sedan återställa för att i värsta fall med lite oflyt göra om det igen efter 8-10 år. Och kulverten ligger där den ligger så det handlar om att göra mesta möjligt av förutsättningarna som redan finns.
 
Du kommer inte sörja tanken, finns ingen större vits med tankar hit och dit. Ett rejält ställe för ack och sen på olika sätt distribuera värme och VV från den. Nu har du dina förutsättningar och får bygga från det.

Hur är det i pannrummet, finns allt redan installerat och klart, vad har du för grejer där?
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
analog skrev:
Ok, ser fram emot att få en skiss på 2-vägs shuntningen så kanske min hjärna också hänger med efter all julsnaps... :)
Håller med! En skiss hade nog åter tänt ljusen i min lilla stad.....
 
  • Gilla
analog och 1 till
  • Laddar…
Byggt färdigt pannrummet än så länge ska ha möte med sotaren om placering skorsten men det är mest formalia verkar det som. Så projektet kommer löpa på under 2014 med i första hand färdigställande av pannrum sedan få igång varmvattenförsörjning i huset och stegvis inkoppling av element alt eftersom den nya planlösningen tar form i huset.
I pannrummet finns en ren laddpanna utan varmvattenförsörjning med pellets/spanmålsbrännare, acctank och div annan utrustning som cirk pumpar och kulvertstyrning, laddomat 21. Väd gäller cirk pump så shoppar jag en ny tryckstyrd från Tyskland det är inget problem. Kulvertstyrningen bygger i nuläget på att jag använder en tekniktank och kör satsvis laddning. Den har även funktion för att koppla in elpatroner om det behövs. Med den nya lösningen så kommer jag nog få montera in elpatroner i min stora acctank i garaget för att ha som backup. Kommer i sådan fall montera dom i den övre delen för att inte värma hela tanken. Behöver svetsa i stosar för det men det är inget problem.
 
GK100: När du har tid/möjlighet så skulle jag vara jätteglad för en utvecklig/beskrivning av själva shunt och bypass delen så diskussionen kan komma vidare och jag kan uppdatera min inköpslista. Gillar ju att fynda inköpen på nätet, gäller ju bara veta vad man ska hålla utkik efter.
 
Om du får tag i en fjvvx för 3-4tsk som du skrev tidigare så är det väl inte så mycket att fundera på, oavsett hur GK100 skiss ser ut.

Om inte så har du alla komponenter du kommer att behöva för ett eventuellt hemmabygge där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.