Tack kpeson/hek, jo det står faktiskt i sketchen att den börjar med att hämta värdet från GWn. Det kunde också stå i wikin så kanske inte andra också behöver fundera varför det inte fungerar. Tack igen hek för ett fantastiskt vera plugin ;)
 
Skicka mig rätt om ni tycker jag stjäl tråden till fel ämne, tack.

Planerar ett DSC-larm med Vera3 men har "fastnat" i mitt hus arkitetur och kostnader. Jag har en herrans massa fönster och vill ha skalskydd (rörelsesensorer kan jag oxå ha för Vera-scener men jag vill att larmet går om fönster/dörrar öppnas) men att ha trådlösa dörr/fönstersensorer kommer kosta en förmögenhet. Är det möjligt att använda Arduino (t ex nRF24L01) som trådlösa sensorer till DSC? Vill helst inte att just dessa sensorer går till Veran först och sedan till DSC.

Detta forum är ju sprängfyllt med smarta personer och jag vet inte om jag är på rätt spår. Tack på förhand!
 
@Augie
Du kanske skulle kunna ha en digital utgång på din arduino-gateway som är inkopplat till ditt DSC larm (via dess trådade larmingångar). Dock måste du programmerar om gateway sketchen så att vissa typer av meddelanden (från sensorerna) skall trigga en utgång på arduinon (=du måste programmera lite).

Om det finns möjlighet att trigga ett DSC larm från vera-plugnen kan du kanske göra logiken från vera sidan. Dock kanske du skall tänka på att ha UPS/batteribackup på din vera och router för att det skall funka även när tjuven stänger din huvudbrytare.
 
Någon variant av periodisk uppdatering kan vara bra också om det är så att tjuven av någon orsak har med sig en lämplig störsändare. Annars märker man inte att sensorn inte längre kan rapportera.
 
Jag satte trådbundna magnetkontakter på de ställen som är mest sannolika för inbrott vid hemmaläge och vid bortaläge skyddas resten av rörelsesensorer. Så jag skulle rekommendera att kolla om det går att dra en liten kabel (går ofta att gömma snyggt).

Sen vill jag att larmet är självstående men kunna känna av händelser i larmet i Vera så man kan trigga en scen t.ex. när någon kommer hem och larmar av (eller lämnar huset) men Vera'n skall i mitt hus inte kunna påverka larmet.
 
I år är det 2 som håller koll på vattennivån i julgransfoten.
2013-12-22-782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MangeGBG och 3 till
  • Laddar…
@hek @gunric @jocke4u

Tack för bra tips! Arduino g/w gillar jag mot en trådad ingång på DSC. Ett annat alternativ jag inte läst om här är Ion Security Micra Wireless Window Sensor (http://ionsecurityproducts.com/micra.html), betydligt billigare än DSC orginalprylar och snyggare än vanliga magnetkontakter. Någon som testat? Jag har inte hittat en återförsäljare i Sverige lr EU ännu (återkommer).
 
@hek

Tittar på EnergyMeterPulseSensor och onPulse()

void onPulse() {
if (!SLEEP_MODE) {​
unsigned long newBlink = micros();​
unsigned long interval = newBlink-lastBlink;​
if (interval>10000L) { // Sometimes we get interrupt on RISING​
watt = (3600000000.0 /interval) / ppwh;​
lastBlink = newBlink;​
}​
}​
pulseCount++;​
}
Så tolkar jag syftet med if (interval>10000L) { ... } är att skydda emot bouncing men borde inte även pulseCount "skyddas" emot uppräkning för korrekt beräkning eller missar jag något?
 
Jag hade problem med dubbla interrupt när jag satt och drog en annan LED framför ljussensorn. Tror inte den if-satsen behövs egentligen i en riktig installation.
 
Hade tidigare samma problem med egen kod och mockad "ficklampa". Kanske är det så att det inte krävs.

Gjorde en prototyp som funkar bra på skrivbordet men fick det inte att funka "live". En grej kan vara plåtskåpet men noterade även innan att sensorn ibland har svårt att etablera koppling och få senaste mätvärdet och då hamnar i typ "deadlock", startar man om så kan det funka.

Lite spring ut och in med pannlampa på så gav jag upp för idag men några bilder :)
20131222_144621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20131222_162432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20131222_163518.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20131222_163529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Silvertejp är bra till mycket ;)

Jo sensorn kommer vänta tills den får senaste mätvärdet från gatewayen.. Så om plåtskåpet bildar en faradays bur får du nog försöka placera radion utanför.
 
Skall borra hål i skåpet till garaget och låta Arduino'n sitta där och sen lägga till 2 temp givare (garage + nord/skugga ute)...inkl strömmatning.
I värsta fall kanske man skall gardera med en NRF24L01+PA+LNA i garaget (samma som i gateway'n) men borde inte behövas. Har testar tidigare med två tempgivare (1.2.1) i garaget men beroende på vinkeln så kan det nu bli 2 extra innerväggar.

Silvertejp is da shit :D
 
Ion Wireless sensors görs bara för 433 MHz, dvs de DSC-kit som säljs i Sverige (868 MHz) är inte kompatibla.
 
skönt att läsa att det inte är bara jag som har problem med pulsräknaren i elskåpet. Funkade klockrent först i 24h sen lag den av. Nu är den igång igen få se hur länge. Tror jag sparar problemet till efter jul.
 
Har nu flyttat in arduinon+radion till garaget men tyvärr problem.
Den verkar kommunicera med gateway'en men när requestet för Variable1 skall skickas verkar det gå fel....hmm. Idéer?

Utdrag ur LuaUPnP.log bifogat.
Visa bilaga Lua_log_2013-12-23_10.43.21.txt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.