Diskussionen om tanksymbolen verkar ha avslutats. Den stämmer iallafall inte på mina bilar då slangen sitter till höger även om bilen har locket till vänster.

Oavsett så spelar det inte mig någon roll. De flesta vet inte att pumpens slang oftast är tillräckligt lång för att nå runt bilen. Tänk på det när det är kö till pumparna för högertankande bilar. Åk upp till "fel" pump, kör lite längre fram än vanligt och dra slangen bakom och runt bilen.
 
Mina bilar har ingen tanksymbol, 2 står det "Benzin" vid mätarn och dom andra står det "Fuel" på.
Men 4 av 5 har tanklocket bak intill eller famför nummerplåten.
 
Hasse C skrev:
De flesta vet inte att pumpens slang oftast är tillräckligt lång för att nå runt bilen. Tänk på det när det är kö till pumparna för högertankande bilar. Åk upp till "fel" pump, kör lite längre fram än vanligt och dra slangen bakom och runt bilen.
Eller lägg i backen. De flesta bilar har back, men det verkar många inte vara medvetna om. :rolleyes:
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Eller lägg i backen. De flesta bilar har back, men det verkar många inte vara medvetna om. :rolleyes:

Ja, eller kör helt enkelt in från fel håll:) Alltid irriterar det någon gammal Saab-gubbe.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hasse C skrev:
Ja, eller kör helt enkelt in från fel håll:) Alltid irriterar det någon gammal Saab-gubbe.
Så länge tanklocket sitter åt pumpen till har man kört in från rätt håll, oavsett vilket håll man kört in ifrån. så resonerar i alla fall jag och det är aldrig nån som gnällt på mig för det :)
 
Tankluckan sitter oftast på höger sida så man inte skall behöva fylla på bränsle ut mot trafiken vid ev soppatorsk på väg har jag fått lära mig av en bilguru. Om det är en skröna vet jag inte eftersom det finns vänstertrafik i stora delar i världen.

mvh
 
spekerök skrev:
Tankluckan sitter oftast på höger sida så man inte skall behöva fylla på bränsle ut mot trafiken vid ev soppatorsk på väg har jag fått lära mig av en bilguru. Om det är en skröna vet jag inte eftersom det finns vänstertrafik i stora delar i världen.
Vad jag har hört så är det en skröna, men lite sanning finns det i den.

Att avgasröret och tanklocket sitter på olika sidor har du säkert redan märkt. Vad jag har hört så har bilar som från början är byggda för högertrafik oftast avgasröret på vänster sida för att vara snällare mot gående på höger trottoar, och då får ju dessa bilar också tanklocket på höger sida.

Likaså har de flesta bilar som från är byggda för vänstertrafik oftast avgasröret på höger sida, och då alltså tanklocket på vänster sida.
 
Blindnit skrev:
Lättare att gå ner i källaren och leta efter nåt från .de ;)
1+ på den.
 
spekerök skrev:
...eftersom det finns vänstertrafik i stora delar i världen.
OT: Inte stora delar av världen - tror det rör sig om i storleksordningen 25 länder som fortfarande har vänstertrafik.
 
Av någon anledning är blått vänstertrafik och rött högertrafik

400px-Countries_driving_on_the_left_or_right.svg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Haha, nej inte finns det några historiska kopplingar där inte :D
 
Nimajneb skrev:
Av någon anledning är blått vänstertrafik och rött högertrafik

[bild]
Det kanske är så enkelt som att i länder med högertrafik sitter ratten på vänster sida; Vänsterstyre.
 
  • Gilla
PAF och 1 till
  • Laddar…
Det knepiga är ju tyvärr följande: Om man nu jämför er tidigare karta mot det faktiska antalet mäniskor, så kör fortfarande 34% av jordens befolkning på fel sida av vägen.. Dvs, vänster.
Det är dock bra mycket mer rött än blått!?

Att detta faktum dessutom påverkar min möjlighet att få en öl till maten senaste 10 dagarna är absurt! Jobbar med en Aussie som vägrar att köra hyrbilen. Inga kompromisser här inte, själv har man kör otaliga gånger i UK och livet verkar man ha i behåll..

Slutsats - "Australienarna" har hyfsat dålig funktion - Och det hade jag ingen aning om..
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Av någon anledning är blått vänstertrafik och rött högertrafik
Det är antagligen en amerikan som gjort kartan. I USA så är partifärgerna "tvärtom", med demokraterna (som anses mer till vänster) blåa och republikanerna (som anses mer till höger) röda. Man talar t ex om "red states" och "blue states" för att ange aktuella partisympatier på delstatsnivå.

(Notera att "vänster" och "höger" är relativa begrepp i amerikansk politik, jag menar inte att demokraterna skulle vara "vänster" för någon rimlig modern betydelse av begreppet i absoluta termer).
 
slacker skrev:
Det knepiga är ju tyvärr följande: Om man nu jämför er tidigare karta mot det faktiska antalet mäniskor, så kör fortfarande 34% av jordens befolkning på fel sida av vägen.. Dvs, vänster.
Det är dock bra mycket mer rött än blått!?
Ja det är ju inte så konstigt om du tittar på en karta över befolkningsdensistet. Med Ryssland och Kanada röda, och Indien (!) och Japan blåa så är det klart att det kan vara betydligt fler människor som kör till vänster än en enkel jämförelse av nationsytor kan ge vid handen.

P.S. Det är klart att en Australiensare väljer öl framför inte-öl om chansen gives... ;) Spelar nog mindre roll på vilken sida av vägen man måste köra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.