det där med sten, vi har kört med natursten i alla år och jag som finne bastar hyffsat varmt och kastar mycket vatten och har aldrig varit med om att en sten har spruckit.

så lavasten eller keramiska bastustenar är bara slöseri med pengar

Om några naturstenar spricker så är väl investeringskostnaden för att ersätta dem acceptabel :)

ett tips,leta på en järnväg och knyck några stenar från banvallen,hade sådana sten i våran bastu på jobbet innan det byttes aggregat och den bastun användes en hel del i säkert 25 år eller mer,det var aldrig några stenar som sprack trots bastu var och vartannat skift,och vi jobbar både tre och femskift dagtid så bastun används kan jag säga.

Ånggeneratorn fungerar.... Redan efter 15 minuter produceras skön ånga i mängd. Den kan säkert komma att förfinas, kanske med ett halvt lock. Och hittar jag rostfri plåt, ja då blir det en ny.

Så här gjorde jag: Började med att rulla en 4 mm plåt till en cylinder med diametern 165 mm. Vilket var vad som skulle få plats med öppen lucka och allt centrerat till lilla hålet för lilla kokplattan på kaminens topp.

20131210_101156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20131210_101956.jpg
Skapa konto

Skar ut en bottenplatta av 10 mm plåt, 160 mm diameter. Nu fick jag hjälp med detta, men det hade gått bra med en vinkelslip. Svetsade plattan mot cylindern. Svetsade även på några grövre järnplattor, 45 mm höga. De fungerar som värmeledare, leder värme från övre änden av eldstaden direkt till bottenplattan. Iden hämtad från Primus bensindrivna friluftskök. Fanns även på undersidan av kokplattan i köksspisen vi hade, när jag växte upp.

IMG_8012.JPG
Skapa konto

Längden på den mittersta plattan är 5 mm mindre än diametern på hålet på spisens ovansida, där kokplattan låg tidigare. Så det var nu bara att ställa ånggeneratorn (grytan med värmeflänsar) på spisen och fylla på vatten.

IMG_8016.JPG
Skapa konto
IMG_8017.JPG
Skapa konto

Kaminen tändes. Det tog mindre än 15 minuter för vattnet att stormkoka!
Som synes har jag även fått till plåt bakom kaminen och en ny asklåda.

IMG_8022.jpg
Skapa konto

Redan vid första provbastandet så märktes att det var mycket behagligare med ånga direkt från början. Inte alls samma sak som att kasta på vatten efter en stund. Luften blev rund o mjuk som en vinkännare skulle sagt. Genom att vrida ånggeneratorn lite så att flänsarna kommer lite på sned i rökgasernas väg mot rökröret, så tas än mer värme tillvara.

IMG_8058.jpg
Skapa konto

Rekommenderas...

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
pelpet skrev:
Om några naturstenar spricker så är väl investeringskostnaden för att ersätta dem acceptabel :)
Nej, det torde vi alla ha råd med... Värre var det den gången vi slängde vatten på en enkel eldstad av stenar ute vid en sjö när vi skulle släcka elden innan vi lämnade platsen. Inte bara en, utan flera stenar sprack och flisor yrde runt benet. Ren tur att det inte var någon som skadades.
Visst spräckte man berg i gruvor förr genom att elda och sedan kasta vatten på de heta berget?
Men det kanske beror på vilken stenart det är. Jag kanske hade otur som vanligt och träffade på en sällsynt sort.

Något att tänka på, nästa gång ni kastar vatten? :x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.