pyro skrev:
Som jag förstått det så kan slaget i en borrhammare ibland ställa till det om man ska borra i porös tegel. Pga det kraftiga slaget finns det en risk att man kan spräcka tegeln. Men helt utan slag kommer man inte långt heller, så alltså är en slagborr inte så dumt till det här.
Ska man borra i så pass poröst tegel behöver man antagligen inget slag alls ;) Det är i alla fall min egen erfarenhet.
 
thomasx skrev:
Mer troligt är kanske att du haft alltför vanligt dåliga borr ;) Innan jag skaffade mig en borrhammare noterade jag en enorm skillnad när jag bytte från några typ ÖoB borr till ett inköpt på Yrkesjärnhandeln.
Håller med köpte en billig slagborr och billiga stål en burk för 29kr en vinge fattades på borren vart fina hål kan jag lova. Så jag bytte till bosch multiconstruction se 2,25 in i klippet borrning utan slag 3:05 slår han på slagfunktionen. http://www.youtube.com/watch?v=z-UO2UT_X3k Funkar otroligt bra, skulle säga att det är så bra det kan bli med en slagborr. Borrstålen var helt klart värd pengarna.
 
thomasx skrev:
Mer troligt är kanske att du haft alltför vanligt dåliga borr ;)
Innan jag skaffade mig en borrhammare noterade jag en enorm skillnad när jag bytte från några typ ÖoB borr till ett inköpt på Yrkesjärnhandeln.

Ja, det kanske är så. Har dock provat allt från Biltemas billigaste till B&D Piranha och Irwin joran utan större skillnad. Verkar vara överjävlig betong i taken här hemma, där fick jag slita hårt oavsett borr och med ett halvtaskigt resultat i slutändan. Tänk om man hade köpt en borrhammare tidigare... Hade besparat både mig och grannarna psykiskt lidande ;)
 
Redigerat:
tacho skrev:
Ja, det kanske är så. Har dock provat allt från Biltemas billigaste till B&D Piranha och Irwin joran utan större skillnad. Verkar vara överjävlig betong i taken här hemma, där fick jag slita hårt oavsett borr och med ett halvtaskigt resultat i slutändan. Tänk om man hade köpt en borrhammare tidigare... Hade besparat både mig och grannarna psykiskt lidande ;)
de Piranha-producter jag testat har funkat sämre än biltemas dito, gäller särskilt sticksågsblad.
 
MUSS skrev:
Det finns väl vispar med SDS fäste? Alternativet är att köpa eller tillverka en adapter, är ju inte så avancerat.
Såg av en tillfällighet den här på Jula:

http://www.jula.se/adapter-sds-m14-189023
 
Finns adapter att köpa till nästan alla förekommande gängor användes tidigare till kem ankare.
 
  • Gilla
Lasken
  • Laddar…
thomasx skrev:
de Piranha-producter jag testat har funkat sämre än biltemas dito, gäller särskilt sticksågsblad.
Piranha=Black and decker... så man avstår ju direkt.
 
raveper skrev:
Piranha=Black and decker... så man avstår ju direkt.
men Black and Decker var väl kvalite en gång i tiden?
 
S
black and decker kan du ha om du borrar få hål, nån tavla och kanske nån hylla. inget att ha när du bygger hus.

och jag tycker att man hyr en bilningsmaskin om man skall bila. kan lika gärna använda slägga och mejsel om man funderar på använda slagfunktionen på en slagborrmaskin
 
SBH skrev:
black and decker kan du ha om du borrar få hål, nån tavla och kanske nån hylla. inget att ha när du bygger hus.

och jag tycker att man hyr en bilningsmaskin om man skall bila. kan lika gärna använda slägga och mejsel om man funderar på använda slagfunktionen på en slagborrmaskin
Finns det slagborrmaskiner som man kan bila med? Vilka då?
Borrhammare javisst, men slagborr har jag aldrig sett. Jag har bilat lite med mina borrhammare och det har gått fint.
 
Andy78 skrev:
men Black and Decker var väl kvalite en gång i tiden?
Ja, före vår tid, lär det ha varit det :)

Problemet var att allt för många konsumenter också köpte B&D varefter hantverkarna övergav märket eftersom hantverkarna inte ville komma hem till sina kunder med samma verktyg som kunderna själva hade, å det kan man ju i viss mån förstå. Varpå B&D med tiden blev ett konsumentmärke och kvaliteten till sist "därefter". B&D investerade till sist i köpet av DeWalt för att återta proffsmarknaden, å nu prånglar de ut DeWalt till konsumenter både till höger och vänster. De är ju helt klart ett av de vanligare märkena i konsumentbutikerna när det kommer till "proffsmaskiner". Vem vet, nån gång kanske de lär sig :)
 
Redigerat:
S
thomasx skrev:
Finns det slagborrmaskiner som man kan bila med? Vilka då?
Borrhammare javisst, men slagborr har jag aldrig sett. Jag har bilat lite med mina borrhammare och det har gått fint.
skrev lite fel bara. ja det går fint men hundra gånger enklare med en bilmaskin
 
Nä jag använder min borrhammare till sten, betong och som visp.
 
Ytterligare ett (för mig förvånande) användningsområde för 2850an: bila bort färg från granit. Jag har en grundmur som är målad med i tur och ordning kalkfärg, latexfärg och silikatfärg. På grund av den förbaskade latexfärgen i mellanskiktet uppstår spänningar som gör att färgen inte sitter så bra men den är ändå ett helsike att få bort. Underlaget är för skrovligt för maskinbearbetning med roterande stålborste (kommer inte åt i groparna) och färgen sitter tillräckligt hårt för att handskrapning skall vara riktigt, riktigt jobbigt. Lösning: Metabon på näst lägsta hastighet och knacka bort färgen med mejsel. Funkar hur bra som helst och graniten har hittills inte tagit någon skada. Tror inte jag chippat ur en enda flisa än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.