Uppdatera Sensor.h/Sensor.cpp också...
 
  • Gilla
pb76
  • Laddar…
Boooh. Dåligt av mig att inte kontrollera mitt Git-program om något nytt fanns att "hämta" :)

Följdfråga:
Tror jag lyckats skriva in Variable1 två gånger.
36420000 är värdet jag får från min mätare*1000
men nu står det 68.7900 i Veran.

Samt:
Vaknar Watts efter ett den fått mäta en stund?
 
Redigerat:
Variable1 skapas automatiskt när sensorn vaknat till och fått rapportera (omladdning av webbläsaren krävs också). Då får den också rätt service-typ.

Watt- har du laddat om? Vilken driftläge på sensorn? Kolla loggen om det kommer/skickas data.

KWH får jag kolla på. Har inte satt så stora värden i mina tester. Kanske en bugg när den gör flyttalsberäkningen från pulsecount....
 
Nä.. funkade fint med dina värden

Screen Shot 2013-12-02 at 21.47.30.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hek skrev:
Variable1 skapas automatiskt när sensorn vaknat till och fått rapportera (omladdning av webbläsaren krävs också). Då får den också rätt service-typ.

Watt- har du laddat om? Vilken driftläge på sensorn? Kolla loggen om det kommer/skickas data.

KWH får jag kolla på. Har inte satt så stora värden i mina tester. Kanske en bugg när den gör flyttalsberäkningen från pulsecount....
Som alltid är jag för otålig :)
Watts dök upp efter en stund.
Men mina siffror är liiiite större än din. Men den kanske stabiliserar sig när den fått mäta ett tag?
Sedan bytte jag Variable1. Men KWH kvarstår på 69.6670.
Screenshot 2013-12-02 21.51.17.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske ser allt bättre ut om jag går och sover på saken :)
 
Nu har även jag fått tummen ur och beställt en del arduinoprylar. Nu återstår det bara att se om alltihop hamnar i den såkallade "ej färdigtställt men bra att ha lådan" eller om man faktiskt lyckas trolla till nåt vettigt av det hela.

//Emil
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Hej,
Efter att med stort intresse följt denna tråd och äntligen fått nycklarna till vårt nyinköpta hus har jag nu beställt lite Arduinoprylar för att försöka snickra ihop Heks elavläsare.

En sak som jag funderat på är om det finns någon typ av sensor som jag kan placera i mitt pelletsförråd (som rymmer ca en veckas förbrukning), som kan larma mig när det når en viss nivå?
Är det någon som har en bra ide på detta?

Kanske är lite överkurs då det inte är så svårt att kika in i pannrummet och ner i pelletsförrådet med jämna mellanrum, men jag är ett stort fan av automatik och statistik och då förbrukningen varierar kan det ju aldrig vara fel att få en påminnelse...

FreddeE
 
Hej Hek och tack för all inspiration du gett!

Distanssensorn har jag funderat på och har faktiskt beställt redan så den ska testas, men det som jag ser lite som ett problem med den är att där matarskruven suger in pelletsen bildas det en tratt som kan bli ganska djup, men i och för sig så kvarstår ju problemet vilken sensor man än har...
Hade tankar på någon typ av sensor som man kan sätta ca 20 cm från botten som larmar när nivån blir så låg att den blottas, men kanske distanssensorn funkar lika bra.
 
Så här kopplar du in Arduinon till distansensorn:

circuit_diagram.png
 
  • Gilla
pethson och 7 till
  • Laddar…
Vilken app använder ni som funkar bra med alla hemmagjorda sensorer och dylikt? Gärna en som är både snygg, snabb och täcker allt. :) Iphone/Ipad/Android.
 
Det går att använda Veras vanliga appar. Det är bara mina icke-standard-special-enheter som inte funkar (avstånd och barometer).
 
Vilken app använder du? Testat iVera lite men exv. temperatur blir så smått.
 
Använder knappt appar (vad skall man göra i dom?).. men har Auhomation HD på mobilen om jag vill kolla nån temperatur på semestern.
 
Jag använder ImperiHome på en liten Android platta som är på 24/7. Den visar dom viktigaste statusarna + saker jag brukar styra på en "dashboard" .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.