Och som sagt, fasad och takbyte har jag för avsikt att göra till våren, dvs. de hyresintäkter jag får in till dess kommer så att säga självfinansiera detta. Något som betyder att jag inte behöver låna nya pengar utan tar av innestående förtjänst, det är i alla fall så jag funderat över att man kan gå tillväga.
 
Nej men säga att hyran äts upp av dina driftkostnader och räntor. Sen ska du ändå jobba och inte ha några pengar över? Klart du måste räkna din tid. Och då ska det som blir över vara en summa du tycker är rimlig.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Kalkylen är som sådan att jag går plus minus noll (utan att göra någonting överhuvudtaget) med enbart 1 lägenhet uthyrd. Dvs jag har 3 lägenheters marginal som kommer ge mig den vinst jag ska ha som sidoinkomst (mitt vanliga 7-16 jobb ska jag ha kvar) på samt spara på (för framtida underhåll och inköp t ex. kylskåp osv).
 
hyweu skrev:
Kalkylen är som sådan att jag går plus minus noll (utan att göra någonting överhuvudtaget) med enbart 1 lägenhet uthyrd. Dvs jag har 3 lägenheters marginal som kommer ge mig den vinst jag ska ha som sidoinkomst (mitt vanliga 7-16 jobb ska jag ha kvar) på samt spara på (för framtida underhåll och inköp t ex. kylskåp osv).
Den kalkylen vill jag se, med den hyran du har så borde dina driftkostnader och finansiella kostnader vara 0 isåfall om det ska gå ihop sig.
 
Det är OK att jobba gratis till sig själv men inte att jobba gratis till andra (hyresgästerna) kan jag tycka. Du måste "räkna" din arbetslön till en rimlig summa, även om du inte tar ut den i cash direkt så måste det synas på sista raden vid årets slut, annars är det bättre lönt att ägna sig åt "familjenöje" hemma i soffan. :)

Jag menade inte att dom 40´skulle täcka investeringarna utan dom ska finansiera lånekostnaderna för dina investeringar - minst.

Ta inte dom stora investeringsbesluten förrän du träffat ekonomigubben.

Glöm inte att du nu har startat en affärsverksamhet, det är en synnerligen dålig kalkyl om du räknar med att putta in pengar i denna från annat håll.
 
Redigerat:
  • Gilla
hyweu
  • Laddar…
roland53 skrev:
Det är OK att jobba gratis till sig själv men inte att jobba gratis till andra (hyresgästerna) kan jag tycka. Du måste "räkna" din arbetslön till en rimlig summa, även om du inte tar ut den i cash direkt så måste det synas på sista raden vid årets slut, annars är det bättre lönt att ägna sig åt "familjenöje" hemma i soffan. :)

Jag menade inte att dom 40´skulle täcka investeringarna utan dom ska finansiera lånekostnaderna för dina investeringar - minst.

Ta inte dom stora investeringsbesluten förrän du träffat ekonomigubben.
Tänk på att jag inte är TS
 
Ursäkta citatet kom in fel, hade inte tänkt något citat överhuvudtaget Sorry :surprised:
 
huggan skrev:
Den kalkylen vill jag se, med den hyran du har så borde dina driftkostnader och finansiella kostnader vara 0 isåfall om det ska gå ihop sig.
Ok, kalkylen är som sådan,

INKÖP 350.000
DRIFT 1 LGH 1500 / mån
AMORTERING/RÄNTA 2000 / mån
HYRA 4500 / mån (jag sänker inte befintlig hyra)

intäkt - drift - lån = överskott
4500 - 2000 - 1500 = 1000

dvs. en ensam uthyrd lägenhet ger mig ett plus minus resultat, eller tänker jag fel?
 
roland53 skrev:
Det är OK att jobba gratis till sig själv men inte att jobba gratis till andra (hyresgästerna) kan jag tycka. Du måste "räkna" din arbetslön till en rimlig summa, även om du inte tar ut den i cash direkt så måste det synas på sista raden vid årets slut, annars är det bättre lönt att ägna sig åt "familjenöje" hemma i soffan. [bild]

Jag menade inte att dom 40´skulle täcka investeringarna utan dom ska finansiera lånekostnaderna för dina investeringar - minst.

Ta inte dom stora investeringsbesluten förrän du träffat ekonomigubben.

Glöm inte att du nu har startat en affärsverksamhet, det är en synnerligen dålig kalkyl om du räknar med att putta in pengar i denna från annat håll.
Dina råd låter mycket kloka, tack för dessa ord :)
 
Ditt ingångspris verkar rätt vid en hastig blick, tricket är att göra fastigheten attraktiv för hyresgästerna men bara precis till den nivån som folk på orten är beredda att betala. Vakanser pga hög hyra som orsakats av hög standard är inget bra

Ligger inte fastighetsavgiften på ca 1.600:-/lägenhet och år

Enkelt bokföringsprogram + licens ca 1,500:-/år

Bokslutshjälp ??:-/år

Problemet är att det tickar på med en massa småskit som vid årets slut sammanlagt blir en ansenlig summa :mad:
 
hyweu skrev:
Ok, kalkylen är som sådan,

INKÖP 350.000
DRIFT 1 LGH 1500 / mån
AMORTERING/RÄNTA 2000 / mån
HYRA 4500 / mån (jag sänker inte befintlig hyra)

intäkt - drift - lån = överskott
4500 - 2000 - 1500 = 1000

dvs. en ensam uthyrd lägenhet ger mig ett plus minus resultat, eller tänker jag fel?
Du kan inte räkna drift 1 lägenhet till att börja med. Du måste ha värme på i hela huset. Försäkringen på huset är densamma om du har en eller flera lägenheter uthyrda. Fastighetskatten likaså.

Elabonnemang måste du ha i dom tomma lägenheterna om du ska jobba där. Var är posten underhåll och skötsel?
 
huggan skrev:
Elabonnemang måste du ha i dom tomma lägenheterna om du ska jobba där. Var är posten underhåll och skötsel?
Det är nog inget problem i renoveringsstadiet. TS angav tidigare i anna tråd att det bara finns ett gemensamt abonnemang f.n
 
Jätteroligt projekt. Grannhuset är ju hur häftigt som helst också.

Kanske har skrivit detta, men jag ser det inte. Har du lagt det i AB?
 
Jugend skrev:
Kanske har skrivit detta, men jag ser det inte. Har du lagt det i AB?
Tycker du att det skulle vara en god ide' att lägga det i AB?
Skulle vara intressant om du vill motivera en sådan åtgärd? Något speciellt skäl? :screwy:
 
Oavsett ekonomi så blir detta förhoppningsvis en intressant tråd att följa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.