Puh, nu har jag läst igenom hela tråden och tänkte att jag skulle följa mods. uppmaning att delge min syn på saken.

Jag har inte varit medlem så länge men har under många år hittat mycket bra information här via sökmotor (jag vågar inte skriva vilken...det är ju reklam! :p). Dock har jag mycket erfarenhet från andra forum, både små och stora, med aktiva företagsmedlemmar och de där dessa var bannlysta.

Med dessa erfarenheter är min åsikt i trådens ursprungsfråga solklar: självklart ska företag få regga sig här. Finns det bara tydliga regler för hur dessa ska vara presenterade (logga i avataren eller en text i signaturen) samt att reklam inte är tillåtet i trådarna så kommer kollektivet skoningslöst såga försök till smygreklam längs fotknölarna.

Jag anser att man måste väga fördelarna mot nackdelarna. OK, vi bannlyser företagen helt. Då ökar problemet med försök till smygreklam och vi går miste om alla de företag som genuint vill hjälpa sina befintliga kunder att få ut mer av deras produkter, för sådana är inte så ovanliga som man kan tro. Konsumenterna måste vända sig direkt till företaget via hemsidor eller telefon och då kan ingen annan tillgodogöra sig informationen. Jag inledde med att jag hittat mycket information här på BH långt innan jag var medlem, vilket även gäller massor av andra forum världen över. Ofta hittar man svaret på sin fråga någonstans enbart mha sökmotorn och är det då ett företag som svarat på ett forum kan man ju vara ganska säker på att informationen är korrekt till skillnad från om en anonym hempularmedlem svarat. Vi får också problemet som flera vittnat om i denna tråd: om man jobbar på ett företag så kan man inte dela med sig fritt av sina kunskaper, man är helt enkelt bakbunden trots att man gärna vill hjälpa till. Detta är enligt mig det mest tragiska.

Om vi istället tillåter företag att delta i forumet så kan vem som helst hitta informationen, vi konsumenter kan ställa frågor som sedan andra medlemmar kan ställa följdfrågor till. Kunskapen om berört ämne växer eftersom flervägskommunikation är mer utvecklande än tvåvägs. Ingen medlem behöver vakta sin tunga med risk för att straffas som nasare. OK, en del företag kommer försöka öka sin omsättning genom prångeltaktik men som jag skrev ovan är jag övertygad om att kollektivet kommer straffa ut det. Antingen ändrar då företaget taktik eller så blir de bannade av mod. Jag tror vi undervärderar oss själva om vi inte har tillit till att vi ska kunna genomskåda smygreklam.

En del har skrivit att loggor i avataren är reklam och visst är det så, men med tanke på hur mycket loggor och reklam vi har runt oss hela tiden så tror inte jag att det har så stor påverkan. Bättre då att det är 100 % klart vem inläggets författare är och vad denne representerar så kan vi tydligt se att det kan finnas anledning att misstänka att det finns en dold agenda bakom det som skrivs.

Skrivs bara reglerna tydligt om hur företag (och personer som är yrkesmän med anknytning till sakfrågan) ska presentera sig och hur de får bete sig så är jag övertygad om att detta fortsatt kommer vara ett forum för konsumenter även om företag/yrkesmän får friare händer.

Mvh
Fred
 
Redigerat:
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Som någon skrivit tidigare så finns Företagen redan här,troligen alldeles för många
 
Elkludde skrev:
Som någon skrivit tidigare så finns Företagen redan här,troligen alldeles för många
Och har säkert hjälpt dig och många andra vid många tillfällen. Precis som ett forum är tänkt att fungera, oavsett vilken bakgrund eller kunskap man besitter eller för den delen vart den kommer ifrån.
Vill jag ha svar på en fråga om el värderar jag ett svar från en elektriker högre än ett svar från nån som har "lernt by doing" erfarenhet.
Men elektriker tar betalt av privatpersoner och är alltså ett företag och ska inte finnas på forumet. Även målare, snickare, vvs'are är inte heller välkommna på detta forum. Eller finns det någon gräns där ett "företag" inte är välkommet?
 
Men elektriker tar betalt av privatpersoner och är alltså ett företag och ska inte finnas på forumet. Även målare, snickare, vvs'are är inte heller välkommna på detta forum. Eller finns det någon gräns där ett "företag" inte är välkommet?
Lektion 1: Elektriker, snickare, vvs:are är yrkesmän, ElfelAB, ABorät och ABotät är el, bygg och vvsföretag. Det är skillnad på yrkesmän och företag. Yrkesmän får skriva på forat, tex en vinkelhake är bra att ha om man vill ha räta vinklar, men ABorät får ej skriva att ABorät är ett jättebra företag de gör allt jätterät till och med 45 gradersvinklar..
 
  • Gilla
plaggis och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag tror man grovt överskattar forumets värde om man tror att företagen plötsligt kommer att ge i uppgift till någon att på betald arbetstid sitt och surfa runt i hopp om att finna en tråd där deras produkt nämns. Det är helt enkelt inte lönsamt i förhållande till traditionell kundsupport där kunden söker upp företaget.

Realistiskt är dock att en anställd på Larmföretaget AB registrerar sig här på sin fritid på grund av en stundande badrumsrenovering och sedan ser en tråd om Larmföretaget AB:s produkt. I det läget får inte den anställde svara, trots att det kanske är den ende medlemmen på hela forumet som besitter kunskapen som efterfrågas.
Och det tycker jag är synd...

Som jag redan sagt i tråden, "företagen" finns redan här, det är bara en fråga om man vill att de ska kunna verka i det öppna eller ej.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
@Korvgubbe, läs vad Marlen skrev i inlägg #223

Det jag kan tänka mig är att vi som modererar håller i åtanke att medlemmarna uppskattar att någon med fördjupad kunskap i vissa tekniska produkter såsom verktyg, värmepumpar och andra maskiner (kommer att bli aktuellt främst inom delforumen under kategorin ”Teknik & VVS”) går in och reder ut rena frågetecken och missuppfattningar, saker som egentligen bara företaget bakom produkten kan veta. Det innebär INTE att företag får starta trådar med produktinformation.

Därför ska vi i Byggahus forum även fortsättningsvis hålla företagen kort. Det är vi konsumenter som bestämmer här, vi granskar företagen.

Praktiskt kommer detta inte att innebära att man får starta ett medlemskap i ett företagsnamn. Det ska vara en vanlig användare som bara berättar att man faktiskt jobbar med produkten till vardags och därför besitter den här kunskapen.
 
Villa vista skrev:
Lektion 1: Elektriker, snickare, vvs:are är yrkesmän, ElfelAB, ABorät och ABotät är el, bygg och vvsföretag. Det är skillnad på yrkesmän och företag. Yrkesmän får skriva på forat, tex en vinkelhake är bra att ha om man vill ha räta vinklar, men ABorät får ej skriva att ABorät är ett jättebra företag de gör allt jätterät till och med 45 gradersvinklar..
Så är yrkesmän är välkommna så vidare dom inte äger aktiebolag. Eller finns det någon gräns på antal anställda när dom förvandlas från yrkesmän till företag?
Jag tror inte någon i denna tråd argumenterar för att företag ska få använda detta forum till att berätta hur bra och billiga deras företag är.
Utan det är just dessa yrkesmän vi vill ge en möjlighet att prata om just deras expertis oavsett vilket företag dom arbetar på.
 
Villa vista skrev:
@Korvgubbe, läs vad Marlen skrev i inlägg #223

Det jag kan tänka mig är att vi som modererar håller i åtanke att medlemmarna uppskattar att någon med fördjupad kunskap i vissa tekniska produkter såsom verktyg, värmepumpar och andra maskiner (kommer att bli aktuellt främst inom delforumen under kategorin ”Teknik & VVS”) går in och reder ut rena frågetecken och missuppfattningar, saker som egentligen bara företaget bakom produkten kan veta. Det innebär INTE att företag får starta trådar med produktinformation.

Därför ska vi i Byggahus forum även fortsättningsvis hålla företagen kort. Det är vi konsumenter som bestämmer här, vi granskar företagen.

Praktiskt kommer detta inte att innebära att man får starta ett medlemskap i ett företagsnamn. Det ska vara en vanlig användare som bara berättar att man faktiskt jobbar med produkten till vardags och därför besitter den här kunskapen.
Fråga på den.
Hur ställer ni er om någon ställer en öppen fråga vilken produkt man tycker är bäst. Ex. Vilken skruvdragare tycker ni är bäst? Och den som svarar jobbar på ett företag som säljer en sådan skruvdragare, och då berättar vad dom själva anser är bäst med sin produkt?
Ok, eller banned?
 
ullberg
mogge_73 skrev:
Fråga på den.
Hur ställer ni er om någon ställer en öppen fråga vilken produkt man tycker är bäst. Ex. Vilken skruvdragare tycker ni är bäst? Och den som svarar jobbar på ett företag som säljer en sådan skruvdragare, och då berättar vad dom själva anser är bäst med sin produkt?
Ok, eller banned?
Du vet väl tyvärr svaret på den, åtminstone från tiden innan denna tråd, ledsen för krånglet och tack för infon! ;)

Reglerna är ju samma även nu efter tråden men kanske har tillämpningen ändrats något, så frågan är väl iof. berättigad.

/U

PS: och som jag sagt tidigare, stort tack till administratörer och moderatorer för att vi har denna diskussion, trots att jag gärna sett ett lite annorlunda utfall.
 
+1 på ditt PS ullberg! Admin och mods som scannar av medlemmarnas åsikter innan beslut fattas är fantastiskt. (y)
 
Bara ett par rader (för jag är inte så material/märke/produktfixerad, tror jag iaf :confused: ):

En användare som klart deklarerar vilket företag eller vilket varumärke han/hon representerar tycker jag inte att det är något problem med.
Den användaren begriper nog själv att det inte är någon bra idé att börja med rena reklaminlägg, sådant genomskådas ju snabbt av våra kvalificerade medlemmar.

Och de, som registrerar konton för att i smyg göra reklam för sin produkt blir ju väldigt snabbt avslöjade med brallorna i knävecken och skägget i brevlådan.
Alla sådana töntiga marknadsföringsförsök får oss väl mest att le överseende.

Så jag ser inget egentligt problem.
Men kanske diskussionsreglerna i §5, §5.1 och §5.2 skulle modifieras något för att tillåta företrädare för företag att kommentera.
Så länge det inte är marknadsföring (svår gränsdragning, jag vet) och användaren är öppen med sin position.
 
  • Gilla
orparn och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Finns det bara tydliga regler för hur dessa ska vara presenterade (logga i avataren eller en text i signaturen) samt att reklam inte är tillåtet i trådarna så kommer kollektivet skoningslöst såga försök till smygreklam längs fotknölarna.
Logga i avataren = reklam

Företagsnamn i signaturen = reklam
 
@Marlene: När ni kollat intresset för denna tråden, har ni då räknat även "Likes" på inläggen ?
Då jag själv inte sett denna tråd som någon omröstning och samma argument som jag själv skulle ha använt mig av redan skrivits har jag tidigare inte ansett att jag behövt skriva utan nöjt mig med att gilla några inlägg som återspeglat mina åsikter.

Det låga deltagandet i tråden kan nog skyllas på detta och det är om ni vill inget problem att lägga en omröstning där samtliga som loggar in på sajten måste rösta för att komma vidare. Det är ju enda sättet att få 100% medverkan (av de som loggat in) i en omröstning.

Problemet är att ni moderatorer har väldigt små möjligheter att avslöja (mer än på IP adressen) alla de företag som är här inne med anonyma konton. Varför då inte låta företagen på ett ärligt sätt komma till tals och slippa gömma sig bakom falska fasader. Företagen finns här inne frågan är nog bara om dom skall tvingas hålla sig dolda bakom falska användarnamn eller få synas öppet.
Jag är alltså för support (vilket redan ges av ett antal egenföretagare) däremot inte ren reklam.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Logga i avataren = reklam

Företagsnamn i signaturen = reklam
Precis som jag skrev: "En del har skrivit att loggor i avataren är reklam och visst är det så, men med tanke på hur mycket loggor och reklam vi har runt oss hela tiden så tror inte jag att det har så stor påverkan."

Jag tycker alltså inte att små loggor/företagsnamn i signaturen är så farligt. Om företagets huvudsyfte med att finnas här på BH är att ge support och hjälpa konsumenterna överväger nyttan långväga den lilla "gratisreklam" dessa saker utgör. Jag är övertygad om att forumet förlorar på att vara så kategorisk att absolut ingenting som är kopplat till ett företag får förekomma.

Bara för att klargöra, jag har inget som helst egenintresse med att tillåta företag på forumet annat än att få just hjälp och support som privatperson. Mitt företag har ingen koppling till bygg eller hus så skulle jag börja göra reklam här skulle jag inte bli utslängd, jag skulle bli utskrattad! :D
 
  • Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
En sak som jag undrar: Ni som anser att det är bättre att företagen får synas öppet, hur kan ni vara säkra på att smygreklamen försvinner?

Om ett företag har ett "företagskonto" och sen har företagets säljare ett privat konto, vad hindrar säljaren från att låtsas vara en "nöjd privatperson" som håller med "företagskontot" om det som skrivs? Att "ge sig själv positiva kommentarer" är ett rätt vanligt knep vid marknadsföring i sociala medier.

Och det är ju ett rätt bra google-tips också: Googla på "marknadsföring i sociala medier" och titta vad som sägs där om att synas med sitt namn på en massa ställen...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.