Jag sitter i valet och kvalet hur vi ska åtgärda en EW-grund. Givetvis kommer vi att kolla på utsidan av huset också men det är insidan som jag just nu funderar lite på då vi har en avvikande lukt nere i källaren från de tryckimpregnerade reglarna. Har haft två experter hos mig en som förslagit att sätta in ventilation i den existerande väggen samt en som kommit med förslaget att riva ner allt och installera t ex Nivellsystem.

Utan att kollat upp kostnaden så bör ju det första alternativet var det billigaste medans det andra känns som det mest "ordentliga" sättet att göra det på. Till saken hör att huset har två plan till så det finns inget behov att bygga upp några rum med dyra ytskikt som toalett osv i källaren då sådant finns så det räcker i boytan samt att det inte heller finns några ytskikt där nere som jag skulle gråta speciellt mycket över att riva.

Så det jag tänkte kolla om det finns några här med erfarenhet av de båda metoderna eller någon av dem. Hur de har fungerat osv.
 
Om problemet är att det tillskjuter fukt genom källarväggarna så är det ju inte osannolikt att en dränering och utvändig isolering löser problemet. När är nuvarande dränering gjord?

Det finns en bok "Få bukt med fukt" där dom ventilerar en ew källarvägg. Finns på biblioteket.
 
Jo men det löser inte allt. Har dom här härliga tryckimpregnerade reglarna som sitter ingjutna i betongväggen en gång börjat lukta p g a av fukt så slutar de inte (på länge i alla fall) att lukta, samt att kringliggande material kan vara luktsmittat. Så vi kommer att behöva åtgärda både utsidan (drenera, täppa till skravar) samt insidan (ventilera).

Tack för boktipset. Får ta och åka till bibloteket för första gången på 10 år och titta om den finns :)
 
Men vi har även blivit tillsagda att göra det utvändiga först så skulle det lösa det så skulle det ju vara jättebra.
 
Ja jag hittade den. Tyvärr inte på min ort så det blir till att vänta några dagar.
 
Har lite samma problem. Har kikat i boken, och har två funderingar. Varför använder de horisontella reglar i trä? Borde inte något icke organsikt material vara bättre? Sen varför har de inte en luftspalt mellan betongen och cellplasten istället för som de gör, mellan cellplasten och gips?-skivan.

/too
 
De tvärgående reglarna gör knappast från eller till. Man har ju ändå trä mot betongen iom de ingjutna reglarna. Cellplasten är bara längst upp ovan mark där fukten är mycket mindre men egentligen är det nog bättre att isolera på utsidan där med om man har möjlighet.
 
OK, men om man väljer att endast isolera från insidan, borde det inte vara bättre att ha en luftspalt mellan isolering och betongvägg (och lämna lite vid golv och tak), för att ge betongväggen chans att värmas upp för att slippa fukt mot de ingjutna reglarna?
 
Jo absolut. Man sätter tom platonmatta på betongvägen för att få en luftspalt. tex http://www.ventgolv.se/index.php/japeventgolv/ventilerad-vagg/

Kanske det man skall göra, dra platon över betong och reglar horisontellt , stänga ute alla fukt och ventilera ut med fläkt. Men det är ju mera jobb och pengar. Frågan är vad som är "lagom bra"...
 
Tänkte berätta att vitroligtvis kommer att köra på att försöka ventilera den befintliga väggen. En byggdoktor har förslagit att vi ska testa det till att börja med då kostnaden för det inte är så stor. Enligt han har de haft goda erfarenheter av att både torka upp och få bort lukt på det sättet även fast det inte är som han säger "vetenskapligt bevisat". Om det skulle fungera så kanske vi också skjuta på dräneringen.

Förhoppningsvis fungerar det och vi slipper göra som den andra experten säger och riva hela källaren. Är ni intresserade av att veta hur lösningen fungerar så säg till så fortsätter jag att uppdatera tråden.
 
Uppdateringar är självklart intressant!
 
ulphen skrev:
Tänkte berätta att vitroligtvis kommer att köra på att försöka ventilera den befintliga väggen. En byggdoktor har förslagit att vi ska testa det till att börja med då kostnaden för det inte är så stor. Enligt han har de haft goda erfarenheter av att både torka upp och få bort lukt på det sättet även fast det inte är som han säger "vetenskapligt bevisat". Om det skulle fungera så kanske vi också skjuta på dräneringen.

Förhoppningsvis fungerar det och vi slipper göra som den andra experten säger och riva hela källaren. Är ni intresserade av att veta hur lösningen fungerar så säg till så fortsätter jag att uppdatera tråden.
Vad spännande, uppdatera gärna. Vi har också funderat på att anlita en byggdoktor. Vet du om ni kommer ni att ventilera väggarna mekaniskt eller passivt? Och hur väggkonstruktionen kommer att se ut?
 
Jag kommer att veta mer i början av nästa vecka då jag förhoppningsvis fått både ritningar och information om vad för material som behöver köpas in.

Jag tror den är mekanisk och går ut på att man bygger en luftspalt nertill i den redan befintliga väggen där man på något sätt leder ut luften. Men jag återkommer till veckan i den där här tråden med fakta.

Kan annars rekommendera att ta dit en byggdoktor. Nu skiljer det givetvis från individ till individ men den jag pratat med känns väldigt kunnig och verkar se till det byggnadstekniska på ett helt annat sätt än vad andra diverse fukt/lukt-konsulter som jag pratat med gjort.
 
  • Gilla
Rebus2016
  • Laddar…
Såg föresten att ni länkade till ventgolv.se. De (Jape) har även de en lösning för EW-grunder som jag tror är rätt lik den som vi tittar på då de använder den befintliga väggen. De har ingen information på sin hemsida om den men jag hittade den här länken på google (http://www.ventgolv.se/index.php/ovriga-losningar/ventilerad-ew-grund/) och tog kontakt med dem och fick lite informationsblad om det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.