Bra val av värmepump (y)
 
Ser riktigt snyggt ut! Gissade det var i Malax, såg att det kommit upp lite nya bostadsområden däromkring sist jag körde förbi. När skall huset stå klart?
 
Mot våren 2014 enligt byggarens egna schema, sen tar vi över och gör inredningen och monterar terrassen. Så snabbt som det har gått än så länge så känns det ju lite långt, men kanske det tar tid att torka betongplattorna.
 
Roligt att läsa om lite annorlunda byggteknik! (fast det kanske inte är annorlunda hos dig:) )
 
Tja jag har inte direkt nån erfarenhet av sådana saker så det var svårt att säga. Jag har dock försökt kolla runt och inte sett något svenskt bygge som gjort grunden på samma vis som vi gjort den. Det verkar vara vanligare med en gjuten platta direkt på marken. Så kanske detta är någon finsk grej.

Läste även en rapport gjorda av studenter om skillnader mellan Sverige, Tyskland och Finland och skillnader jag märkte var, fönster-designen verkar skilja sig, bastu är väldigt vanligt, torkskåpet ovanför diskhon är visst en finsk grej också?

Rapporten säger även att i Finland används ventilationssystem:
Finland är ventilationen än mer avancerad då
det finns installerat frånluftsdon och tilluftsdon i varje rum. Det är även ofta
installerat en värmeväxlare för att få ut maximalt värmeutbyte samt att det går
att själv styra temperaturen och effekten i ventilationen. Detta är ett i Sverige ej
kostnadsmässigt hållbart alternativ, även om fördelarna är många.
JAg antar detta syftar på FTX aggregaten som vi bland annat får i vårt hus. Jag undrar varför det inte anses hållbart i Sverige, kanske för att majoriteten av befolkningen befinner sig i södra Sverige som är mera söderut än Finlands sydligaste punkt?

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:3472/FULLTEXT01.pdf
 
Redigerat:
Rätta mig om jag har fel. Jag har fått uppfattningen att svenskarna vid nybyggnation oftast bara erbjuds frånluftsvärme. Vi valde FTX, men det känns som att vi är en av få på vårt område som har det. Frågar man grannarna vet dom inte vad FTX är. Vet inte om hussäljarna har bonus per såld frånluftsvärmepump...?
 
mexitegel skrev:
Grunden ser gjuten ut? En vanlig platta på mark borde bli billigare, men denna konstruktion kanske har fördelar?
Platta på mark är ovanligt i Finland. EPS-sockelelement är riktigt ovanligt.

Den vanligaste lösningen är en murad (leca eller betong stenar) eller gjuten betong sockel som står på en gjuten sula.
Golvet blir sen gjutet löst inne i huset.

DennisCA:s sockel ser ut att va gjord med Soklex http://www.soklex.fi/fi/ element eller något liknade.


En annan skillnad mellan Sve och Fin som jag reagerat på är undertak.
I Finland används mest någon slags duk som undertak medan i Sverige är råspont+underlagsfilt "standard"
 
Den här grunden är formgjuten, ett företag som hette Alanko kom dit och lade upp formar och satte dit armeringsjärn, sen fyllde dom i formern med betong och efter några dagar tog dom bort den och den var färdig. Grannen har leca block sade han.
 
DennisCA skrev:
Nästan, Malax.
Ha! Där har man varit på Bröllop! En liten del av Lokalbefolkningen smet visst över till Sverige och gängade sig med polaren!
Jättefin kyrka i Malax och riktigt blött party i Finsk anda på "Strampen" i Vasa.
Den bakfyllan gick inte av för hackor... :surprised:
 
tullemannen skrev:
Rätta mig om jag har fel. Jag har fått uppfattningen att svenskarna vid nybyggnation oftast bara erbjuds frånluftsvärme. Vi valde FTX, men det känns som att vi är en av få på vårt område som har det. Frågar man grannarna vet dom inte vad FTX är. Vet inte om hussäljarna har bonus per såld frånluftsvärmepump...?
Om du har fjärrvärme till området så erbjuds väl alltid FTX?
Annars är det väl helt enkelt för att det är svårt att räkna hem t.ex. bergvärme i Stockholm och söderut, så då blir väl FTX mer av ett "lyx"-tillval
 
Vi köpte ett lamelltimmerhus från den finska leverantören mammutti hirsi. De påstod att det inte är standard att man sätter upp insektsnät i Finland. Är det verkligen så?
 
I vädringsluckorna menar du? Det måste ju vara standard tycker man.
 
amka58 skrev:
Om du har fjärrvärme till området så erbjuds väl alltid FTX?
Annars är det väl helt enkelt för att det är svårt att räkna hem t.ex. bergvärme i Stockholm och söderut, så då blir väl FTX mer av ett "lyx"-tillval
Vi har ju fjärrvärme i hela området. Vi blev trots det erbjudna värmepump, av 2 av 3 husleverantörer. Som en av säljarna sa; Stockholmarna köper aldrig FTX, dom vet inte vad det är. Vi valde FTX för att slippa kallras som vissa grannar upplevde från sin frånluftsvärme, samt på rekommendation från kompisar.
 
Inte hänt så mycket sen sist, jag har inte varit och kollat sen onsdag för jag har varit förkyld och haft feber i flera dagar. Jag tror byggandet har saktat i p.g.a. att dom väntar på gjutandet av plattan, vilket händer idag. Plåttaket har blivit monterat på garaget också.

11034833124_d80687ff90_c.jpg

Ska väl koppla in bergvärmehålet snart, så vi grävde fram det, det hamnade lite på fel plats upptäckte vi. Berget går upp och ner över gården som vågor nästan, vi försökte få det i botten av en av "vågorna" så det skulle bli en rak yta där röret skulle sticka upp:
11034843264_29ca91a897_c.jpg

Är det nån här som vet om det är problematiskt att ha fram röret då det är vinter, kan det bli frysskador? Försökte linda in det med isolering för säkerhets skull.
 
  • Gilla
shelby67
  • Laddar…
Igår gjöts golvet och hela grejen hade en känsla av dålig planering. Dom hade inte satt upp fönstren på huset eller lagt dit mellantaket eller ens plåttaket, dörrarna var öppna och fönstren likaså. blåste rakt igenom.

Sen säger dom att vi måste lägga plast över och dra in värmeblåsare så den inte fryser. Men det var ju inte möjligt, klockan 21:00 igår hade inte betongen härdat tillräckligt för att gå på så att lägga ut plast och sätta in värmeblåsare (som jag då fått springa och köpa).

Vad vi gjorde var att täcka över alla öppna dörrar och fönster med plast och vi hoppas det räcker tillsvidare.

Undrar när fick vi sådana arbetsuppgifter? Vi beställde ett fem-före-färdigt hus, vi gjorde förberedande arbeten för grunden och dom ska sköta konstruktionen av huset, sen sköter vi inredningen. Att vi ska börja arbeta för att fixa vad som ser ut att vara deras klavertramp med planeringen känns mysko.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.