Stopp i avloppet.
 
  • Gilla
Dummistrummis
  • Laddar…
Även jag har bytt lite eftersom då jag inte riktigt är framme vid att bila upp hela plattan än - Om än det kommer snart.
De rör jag rivit från -49 har inte visat tendenser att vara slitna alls utan tvärt om. Mycket gods kvar och inget uppenbart läckage.
Däremot märkte jag vid dränering och diverse arbeten under golv i källaren att mina gjutjärn övergår till betong under plattan - Ett av dessa var av precis vid husgrunden, rakt snitt så inget läckage eller liknande. Biten ut till kommunen rör är nu bytt till plaströr.
Man kunde även se en tendens till att betongrören var droppformade, dvs, urskålade i botten där vatten runnit i 60 år.
Ingen aning hur resten ser ut under huset...

Det som skrämmer mig är såldes inte mina 60år gamla gjutjärnsavlopp utan det är rören av betong som ligger under huset...
 
  • Gilla
DalKype och 1 till
  • Laddar…
O
pelpet skrev:
Vad blir egentligen konsekvenserna om man får ett läckage i ett avloppsrör under mark?
Vill man vara riktigt läskig så skulle det kunna uppstå sättningar i huset....
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Krilleman
Har du möjlighet att byta, gör det!
 
slacker skrev:
Däremot märkte jag vid dränering och diverse arbeten under golv i källaren att mina gjutjärn övergår till betong under plattan - Ett av dessa var av precis vid husgrunden, rakt snitt så inget läckage eller liknande. Biten ut till kommunen rör är nu bytt till plaströr.
Man kunde även se en tendens till att betongrören var droppformade, dvs, urskålade i botten där vatten runnit i 60 år.
Ingen aning hur resten ser ut under huset...

Det som skrämmer mig är såldes inte mina 60år gamla gjutjärnsavlopp utan det är rören av betong som ligger under huset...
Menar du att de rör som är nergrävna är av betong och de som är uppe/inne i huset är gjutjärn?
Är det vanligt?
 
Vill nog påstå att det är den vanligaste varianten. Betongrör användes åtminståne fram till mitten av 70-talet, gjutjärnsrör används än i vissa sammanhang.
 
Byt en vattenskada är tråkig.
 
Fotografen skrev:
Vill nog påstå att det är den vanligaste varianten. Betongrör användes åtminståne fram till mitten av 70-talet, gjutjärnsrör används än i vissa sammanhang.
Går det att skarva betongrör med nya plaströr?
 
Ja, det finns skarvar för både plast -> betong och betong -> plast. Det viktiga är att det inte blir någon kant som kan börja bygga upp ett stopp. Tätt ska det väl vara också.
 
KlasLo skrev:
Menar du att de rör som är nergrävna är av betong och de som är uppe/inne i huset är gjutjärn?
Är det vanligt?
Har man lite äldre hus som vårt från -60 så är det ännu finare, dvs keramiska glaserade höganäsrör under källargolvet som gjutjärnsrör anslutits mot. De jag tagit upp har varit helt intakta i ytan, nackdelen med både betong och höganäsrören var om man hade träd på tomten så kunde rötter leta sig in skarvarna.
 
  • Gilla
Chril och 2 till
  • Laddar…
L
K KlasLo skrev:
ok, tack. Låter som man borde byta pga av osäkerheten runt skicket. :confused:
Såg att det kunde vara skillnad på sandgjutna rör och centrifigalgjutna rör. Nån som vet vad jag kan tänkas ha? 1970..
[bild]
Dom där är centrifugalgjutna! Och det är ju bra.
 
L Lärospånet skrev:
Dom där är centrifugalgjutna! Och det är ju bra.
Trådarkeologi-nattsudd, inget fel i det. Låt oss hoppas att TS fick bytt sitt rör, eller inte. Men i vilket fall sover gott om natten.
 
L
Valkyr Valkyr skrev:
Trådarkeologi-nattsudd, inget fel i det. Låt oss hoppas att TS fick bytt sitt rör, eller inte. Men i vilket fall sover gott om natten.
Höhö ;)
 
Avloppsrör i betonggolv i källare brukar vara av typen glaserade keramikrör. Dessa håller i 1000 år om det vill sig. Faktiskt aldrig stött på gjutjärn i källargolv förutom röret som går från själva gjutjärnsbrunnen.
Två gamla gjutjärnsavloppsrör stående i gräs mark, möjligen från en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.