Jag antar det är ganska likt hur ni bygger i Sverige men tänkte posta om mitt (vårt) byggprojekt. Kort & Gott så fick vi reda på i våras vi skulle få barn (har nu två tvillingpojkar) så det tog fart i byggtankarna. Innan dess hade vi bott i lägenhet i stan (Vasa).


Kollade på att köpa begagnat men äh, gammalt och omodernt, dyrt att värma, oljepannor, saker som går sönder, möjliga fuktskador. Inget man ville dras med för att spara lite pengar. Istället valde vi bygga nytt och modernt. Siktade in oss på en mindre modell och till sist föll valet på denna:
http://hartmankoti.fi/sv/my-product/peippo-137-2/


Och detta garage till (fanns endast på finska):
http://hartmankoti.fi/talomallisto/ulkorakennukset/paasky-43/


Vi gick med denna byggare eftersom paketet var så komplett, bergvärme installation ingick, inredningsmaterial ingår i priset fast vi monterar själv, dom har certifierade yrkesmän som monterar våtutrymmerna och liknande åt oss, osv. Det var nog dragningen med denna firma, ju mindre vi behöver hyra ut själva åt nån 3:de part desto bättre kontroll har vi över budgeten (ca 230 tusen euro).


Vi skaffade hus innan vi hade en tomt så det var kanske lite fel ordning men det löste sig. Vi valde en kommun söder om Vasa där kommunen själva äger ett område som dom utvecklar för småhusboende, hittade en fin tomt på 2450m2 med mycket skog på. Jag och farsan började redan i juli att såga ner och röja upp tomten men det tog tills september innan något började hända på allvar p.g.a. semestermånaden gjorde att allting stannade upp.


Har inga bilder (jo nånstans har jag dom) på hur det såg ut tidigare, den första bilden på tomten är då grävaren vi anställt har röjt undan och börjat spränga, jo det krävdes spränging, blev inte så farligt, 2000 euro typ, som tur var fanns det sprängare i närheten som höll på med ett större projekt åt kommunen, så vi fick dom att spränga på vår gård samma gång:
9682467423_7d3fe03538_c.jpg


Här syns vad som måste tas ner för att alopp och vatten ska komma rätt: 9682462755_5313c05751_c.jpg


10307528295_d62f2d0c8e_c.jpg


Berget var nån sorts skiffer och bröt upp i många flata och fina stenar som vi tänker använda till diverse syften, som en stödmur:
10307529725_f75f98eed8_c.jpg


9720032617_86f7a8fdb7_c.jpg


Sprängningen fick ganska mycket vatten att rinna, det är rikligt med flöde i överlag i regionen, grannen fick borra för bergvärme 2ggr när det kom för mycket vatten i ena hålet:
9682463175_2737cece57_c.jpg


Kommer att ta vatten ur borrhålet för att vattna blommorna och tvätta bilen och sånt.


Gjutning av grunden
9947751503_998a7eb8f5_c.jpg


9947653224_45180c1386_c.jpg


Sen installation av dränering och fuktspärr:
10293470613_32a757f0ea_c.jpg


Samma för garaget:
10293359545_3a22654530_c.jpg


Vi har även installerat isoleringsplattor 2 meter utåt från grunden både för huset och garaget. Hörde att plattorna kan över lång tid bli vattenmättade fastän dom inte borde bli det. Som tur var är mina föräldrar växthusodlare till yrket och har just renoverat plastvådarna, så vi tog dom gamla och lade ut över isoleringsplattorna för extra säkerhet.


Första materialleveransen:


10435201254_2977f68561_c.jpg


10435367373_7dd3068fc0_c.jpg




Stommen monterad:


10507802595_07a986ef98_c.jpg


10507778534_58e5fe8b9f_c.jpg


10507736394_6d5dace7c9_c.jpg


Vattentaket monterat:


10605425004_e077ed33ed_c.jpg


10605440076_3683aebc70_c.jpg




Gipsskivorna monterade och garaget påbörjat:


10738724693_8ca1825098_c.jpg


10738504946_99aba091aa_c.jpg




Rören installeras


10738494606_d4a880f913_c.jpg


Här stötte vi på problem då vi gjort fel med placeringen av vattenslangen. Det ledde till en massa problem och slutade med att vi får svetsa pem-slangen och dra om den. Kom ju upp i dörren till vad som blir grovköket.


Garagemonteringen och huset fortskrider:


10760864675_2df8de1cef_c.jpg


10760946086_9a24d28bec_c.jpg


10849291924_b19911fcc9_c.jpg


10849473013_40502b0a57_c.jpg


Ungefär så här långt har vi kommit, bilderna är tagna för nån vecka sen, ska åka och fota lite mera när jag har tid, pojkarna våra föddes för tidigt och vårdas fortfarande i sjukhus så jag är där tills 19:30 varje dag efter jobbet,

Den 25:e så ska golvet gjutas i både huset och garaget. Om det finns frågor så svarar jag så bra jag kan.
 
  • Gilla
Patrik. och 14 till
  • Laddar…
Ser fint ut .När jag byggde mitt hus så fixades grunden med 250 mm frigolit + 150 mm betong först.Ska ni använda frigolite i botten ?
 
Du menar de isoleringsplattor som kommer ovanpå gruset och under betongplattan? Isåfall är det något liknande här också. Här är en genomskärning som visar grunden till huset och terrassen:
9i3bWFk.jpg

Blandad finska och svenska där, men man ser hur den är uppbyggd. Det är nog nån sorts svart frigolit som dom just nu lägger ner ovanpå gruset faktiskt. Ganska tjockt, tror det blir 250mm också. Står nog i ritningarna men jag har inte dom med mig just nu.
 
Spännande! Hoppas allt ska gå bra för Er med barn och hus!
Jag är ju inte nån väldigt erfaren byggare, jag känner inte till grunden.
Man ställer alltså upp blocken, reser huset, för att senare isolera och gjuta?
Förankrar man blocken under marknivå på något vis?
Måste bli enorma påfrestningar på blocken vid en ev höststorm?
 
Grunden ser gjuten ut? En vanlig platta på mark borde bli billigare, men denna konstruktion kanske har fördelar?
 
Det är en gjuten grund jo, armerad betong. Den vertikala isoleringen på insidan borde synas i bilderna och genomskärningen. Grunden gjuts och marken runtom fylls i så den kommer i rätt höjd.

Marken där grunden står fylldes också i till rätt höjd (med ett lager singel ovanpå) och vibrerades innan grunden gjöts. Vi har att fylla ganska mycket då vi är i en backe och vill inte ha ett hus som ser ut som det ska sjunka ner i gården, samt att det ska vara i jämnhöjd med vägen till norr (syns inte på nån av bilderna).

Insidan av grunden fylls sen med grus sen som vibreras ner, sen på med isoleringen, sen gjuter man plattan på det. Grunden är nu isolerad underifrån och från sidorna, även utanför grunden är den isolerad 2 meter ut. Det ska mycket till innan kölden lyckas ta sig in i denna grund. Det är väl gjort såhär av effektivitetsorsaker, det blir nog ganska kallt här i Vasaområdet. Har väl nog nästan norrländskt klimat.
 
Jag hann också till bygget idag innan de som fixade vattenledningen hann åka därifrån. Såg dom hade gjort det på ett annat vis ändå. Dom hade grävt upp utanför huset, ner till vattenledningen och skarvat slangen utanför huset, vilket är den säkraste metoden ändå.

Ledningen går även ner i diameter till 32mm, samma som ledningarna innuti huset. Dom drog även en ny skyddsslang innuti den gamla som är längre.

Här ser man hålet, de gula rören är "telerör" som vi ska dra fiberkabel, TV osv. igenom senare. Vattenledningen var redan övertäckt med isoleringsskivor och dom hade börjat fylla igen hålet så jag har inga bilder på själva skarven.

10946053816_51b9341fb7_c.jpg

"Vattencentralen", man ser den nya skyddsslangen och vattenledningen:
10946254713_27df0080a3_c.jpg

Arbetarna från Hartman har kommit längre med golvet också, rören ser ut att vara färdigt dragna och golvvärmeslingorna är nersatta.
10946164344_7a45592532_c.jpg
 
Det går undan där ,redan isolerat mm :)
 
Sundom?
 
Korvgubbe
Bastu finns med på planritningen från husföretaget, nog är det ett finskt bygge allt! :D
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Bastu finns med på planritningen från husföretaget, nog är det ett finskt bygge allt! :D
Bastu finns tom i många lägenheter i Finland. Finns det inte i lägenheten brukar det finnas i hyreshuset.
Min svärmor och svärfar bor i en nybyggd lägenhet på 55 kvm inkl bastu ! 😄
 
Västerhaninge 17 skrev:
Det går undan där ,redan isolerat mm :)
Jo dom har arbetat snabbt, vecka 38 påbörjades arbetet med grunden och vecka 42 kom väl de första materialleveranserna. Bara två personer där som bygger huset, plus en rörmokare och en som dragit ventilationen.


PCLarsson skrev:
Sundom?
Nästan, Malax.
 
Korvgubbe skrev:
Bastu finns med på planritningen från husföretaget, nog är det ett finskt bygge allt! :D
Jo jag har inte sett en husmodell utan bastu från någon försäljare faktiskt då jag gick igenom olika hus och tillverkare. Vi har annars gjort följande ändringar till planritningen:

-Vedkamin i bastu istället för el
-Klinkers på golvet i köket
-Förstorat terrassen på baksidan, den går även hela vägen runt hörnet till dörren till grovköket.
 
Vad blir det för uppvärmnings lösning i huset ? Hupp ser nu, bergvärme
Hur tjock isolering i tak o väggar ?
 
Redigerat:
Västerhaninge 17 skrev:
Vad blir det för uppvärmnings lösning i huset ? Hupp ser nu, bergvärme
Hur tjock isolering i tak o väggar ?
Bergvärme och kakelugn är uppvärmningen, Nibe F1245 värmepump. Ventilationen har ett FTX aggregat (pingvin nånting är märket) som ska återvinna värmen ur frånluften också.

Väggarna enligt ritningen är 333mm tjocka och den huvudsakliga isoleringen där är 200mm med stenull. Ska se om jag hittar var det står om taket.

Hittar inget specifikt då jag inte har huvudritningarna med mig just nu men en genomskärning jag har visar att takets isolering ser ut att vara 2ggr tjockare än väggisoleringen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.