pelle242 skrev:
Bahnhof pratar mycket men liksom alla andra ISPs måste dom följa lagar så som IPRED och datalagringsdirektivet.
Och tex Telia lägger sig inte platt utan drog IPRED ända till HD innan de lämnade ut någonting:
[länk]
Och detta med lämna ut info ligger ju inte på Fiber leverantören utan på tjänste leverantören och där gäller det ju att det fiber nät man kopplar in sig på har avtal med den tjänste leverantör man vill ha. Telia Öppenfiber har idag 8 st om jag fattat det rätt.
 
b_hasse skrev:
Med det resonemanget skulle vi ha parallella vägnät, elnät, vattenledningar och avloppsledningar.. Jag tror vi skulle haft en bättre situation om Skanova varit statligt och byggt "svartfiber" och kopplingspunkter över hela landet. Telefon- och internetabonnemang kan kommersiella företag få sälja.

Jag har mest hört positivt om hur det fungerar i Stockholm, där kommunens bolag Stokab endast säljer svartfiber-anslutningar.
Hmm, ja.. Endast ca 30% av vägnätet i Sverige är statligt eller kommunalt. Vi som vill ha väg, vatten, avlopp eller fiber i glesbygden får fixa det själva.

Som kompensation har vi dock högre skatter och mindre service så jag antar att det går på ett ut..
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
IngMatt
IP-Only ägs sedan sommaren 2013 av EQT
Riskbolag ägt av Wallenberg. Sthlmfiber verkar lite konstigt då de gör reklam för Alltele som svarar att dom inte känner till detta företag. Frågat nu om det kan vara IP-only istället.

Fiber till villor var för dyrt förut, men nu har ett gäng polacker börjat hänga upp kablar åt Skanova/Telia, som ev. tar 16000 för att dra in kabeln. Det andra företaget ska gräva ner allt, som måste vara mkt dyrare och kräva tillstånd. De lockar med lägre priser som inte verkar stämma och skriver att vi har ångerrätt för Telia.

Vi har halvdant ADSL där man kommer upp i 8 Mbits och nu krigar fiberföretag. Inte klokt om 2 krigar då det knappt lär vara många nog för en.

Med ett val sitter man fast om priserna höjs av nätbolaget, eller tror någon att vår kabel kan bytas till den andra?
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Vem står bakom Stockholmfiber? Det finns ju inte ett uns av vettig information i det avseendet på deras hemsida? Ska jag tolka det som att det är ett bolag (?) ägt av IP only som driver fibernätet i egen regi?
Om Stockholm Fiber IP-Only, med huvudkontor i Uppsala, äger och driver ett nordiskt fiberstamnät och ett växande antal anslutna regionala nät. Ett sådant nät är det som anläggs av Stockholm Fiber. Affärsidén är att erbjuda framtidssäkra fiberanslutningar med snabb och prisvärd kommunikation till hushåll och företag på de orter där vi är aktiva. Läs mer på www.ip-only.se
 
IngMatt
Man delar upp dem i bolag så en del kan gå i konkurs om det går dåligt.
 
IngMatt skrev:
Fiber till villor var för dyrt förut, men nu har ett gäng polacker börjat hänga upp kablar åt Skanova/Telia, som ev. tar 16000 för att dra in kabeln. Det andra företaget ska gräva ner allt, som måste vara mkt dyrare och kräva tillstånd. De lockar med lägre priser som inte verkar stämma och skriver att vi har ångerrätt för Telia.
Hänga upp.. Har ni verkligen stolpar i området? Det finns ju knappt ens på landsbygden längre.
 
IngMatt
mycke_nu skrev:
Hänga upp.. Har ni verkligen stolpar i området? Det finns ju knappt ens på landsbygden längre.
Fullt med dem här, el och tele. Kabeln hänger redan här med box. På en väg drogs den i trumma. Det kan inte vara billigt men kommunen vill ha det.
 
mycke_nu skrev:
Hänga upp.. Har ni verkligen stolpar i området? Det finns ju knappt ens på landsbygden längre.
Samma sak här i villaområdet. Rätt vanligt i södra stockholm. Jättefint. Snart blir väl eländet k-märkt också.

Det är Fortum som äger majoriteten av stolparna och för dom finns det ingen ekonomi i att gräva ner luftledningen. Så länge Fortum har stolparna kvar så blir Telia kvar i stolparna också. Och den dag som fortum får tummen ur så är ju kostnaden för Telia/skanova rätt blygsam.....
 
ullberg
Jag har elen in via marken men tele kvar i stolpe (och jag gissar därför att typ skanova äger min stolpe). Och åtminstone i Stockholm är Telia öppen fibers normallösning att gå via befintlig kanalisation.

De hade dock inga problem med att jag själv stod för arbetet att gräva ner ducten, vilket jag gjort, och nu ska det blåsas om en vecka. Dock har jag ju bara grävt till närmsta stolpe, så därifrån lär det bli "luftfiber", vi får väl se om det blir tillräckligt driftsäkert.

/U
 
mycke_nu skrev:
Hänga upp.. Har ni verkligen stolpar i området? Det finns ju knappt ens på landsbygden längre.
Och även är i Göteborg (15 min från centralstationen) så har mina grannar telefon via stolpe. (Jag har fiber och slipper). Det gömmer sig en massa gammalt mög i våra (stor)städer.
 
Amatörsnickaren skrev:
Jag bor i Huddinge, en komun där man som villaägare inte varit bortskämd med möjligheter till riktigt bredband (dvs minst 100 Mbit). Nu har dock BÅDE Telia och Stockholmsfiber kommit med erbjudanden samtidigt.
Lyckliga du som tydligen bor i rätt del av Huddinge... nu har du iallfall fått alternativ att välja mellan och därmed kanske ett ökat intresse för att se över prislappen.
I Länna har bara Telia varit och knackat dörr för att sondera intresset och enligt dem skulle priset ligga på runt 20 tusen för installation !!??
Å då har de redan bra kanalisation i större delen av området även om det faktiskt finns en del luftledning fortfarande.
StockholmsFiber får gärna knacka på våra dörrar åxå :)
 
IngMatt
MathiasS skrev:
Samma sak här i villaområdet. Rätt vanligt i södra stockholm. Jättefint. Snart blir väl eländet k-märkt också.

Det är Fortum som äger majoriteten av stolparna och för dom finns det ingen ekonomi i att gräva ner luftledningen. Så länge Fortum har stolparna kvar så blir Telia kvar i stolparna också. Och den dag som fortum får tummen ur så är ju kostnaden för Telia/skanova rätt blygsam.....
Fortum är i Sthlm stad, på andra sidan gränsen är det Vattenfall, men det är olika stolpar, ena sidan har el och andra sidan är tele där fibern hamnat nu.
 
IngMatt
ullberg skrev:
Jag har elen in via marken men tele kvar i stolpe (och jag gissar därför att typ skanova äger min stolpe). Och åtminstone i Stockholm är Telia öppen fibers normallösning att gå via befintlig kanalisation.

De hade dock inga problem med att jag själv stod för arbetet att gräva ner ducten, vilket jag gjort, och nu ska det blåsas om en vecka. Dock har jag ju bara grävt till närmsta stolpe, så därifrån lär det bli "luftfiber", vi får väl se om det blir tillräckligt driftsäkert.

/U
Och vad kostar det då?
 
IngMatt
Jag bor i rätt område och väntar på svar från Telia men har sett att de brukar ta 16.000, 20 verkar mer troligt då de andra lämnat en offert på 15-250000 som antagligen är en nolla för mkt. Men ev. ljuger dom och måste kollas då en ISP de angivit skriver: I Stockholm har vi följande underleverantörer:
ITUX
Telia Öppen Fiber
Telia Operator
Quadracom/Zitius
Opennet
 
IngMatt
Vad händer om man vill byta till Telia eller tvärtom, betala en gång till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.