peternicklas
MattiasT skrev:
Jag tror du besvarar frågan själv, självklart handlar det om pengar.

Det positiva i kråksången är ju att de har insett problemet och mätt upp det.
Självklart känner jag att den föreslagna lösningen inte är optimal, frågan är väl mest, förutsatt att läget är stabilt och byggnaden inte sätter sig mera, hur dålig är den och vilka sakliga argument för att de ska komma fram med en bättre lösning kan jag anföra.
Risken för att det skulle sätta sig är kanske inte så stor men den finns alltid där. En sak som du bör fundera över är vad händer när du en gång i tiden ska sälja ditt radhus? Jag hade nog inte köpt en fastighet med detta fel. Har du pratat med ansvariga på kommunen? Vilka beräkningsunderlag finns för att balken inte ska sätta sig mer?
 
Att tillverkaren inte hållit toleranserna är nog lika sannolikt som att det är något byggaren gissat sig till.

Har du hört med grannarna hur deras hus ser ut?
 
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Att tillverkaren inte hållit toleranserna är nog lika sannolikt som att det är något byggaren gissat sig till.

Har du hört med grannarna hur deras hus ser ut?
De grannar jag pratar med har alla samma problem i större eller mindre omfattning. Att få husföretaget att göra någon form av grundförstärkning eller liknande känns som ett väldigt tungt projekt att ro i hamn. Produktchefen på golvvärmeföretaget som förkastade den förra quickfixen med masonit på golvvärmen godkänner den nu föreslagna metoden ur golvvärmesynpunkt.

Jag står i valet och kvalet om det är värt att stångas mer för en bättre lösning. Husföretaget kommer ju garanterat stå fast vid sin inställning att "hoppsan det blev fel men läget kommer vara stabilt nu och det är ingen fara ur hållfasthetssynpunkt".
 
D09
Att montera en pelare är uteslutit antar jag?

Om det är många som drabbats av samma fel tycker jag ni ska försöka få ut det i media och uppmärksamma andra på det. Sen att ni går ihop som husägare och gör gemensam sak av det istället för att bråka varförsig.
 
D09 skrev:
Att montera en pelare är uteslutit antar jag?

Om det är många som drabbats av samma fel tycker jag ni ska försöka få ut det i media och uppmärksamma andra på det. Sen att ni går ihop som husägare och gör gemensam sak av det istället för att bråka varförsig.
Husen står ju på befintligt garage på det som en gång var det övre än två parkeringsdäck, ska det stöttas i mitten måste det ju göras genomgående i alla plan och det har man ju då vid projektering ansett att det inte behövs, uppenbarligen är det någon som någonstans har räknat fel.

Mediaspåret har jag tänkt på fler än en gång...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mediaspåret kan ju slå på flera sätt. Antingen så bli byggaren pressad att fixa en fullgod lösning. Ett annat utfall kan ju bli att husen blir "brännmärkta" i bygden som något man ska akta sig för. Det gör kanske inte något om man inte tänkt flytta.

Är det bara jag som är sjukt nyfiken på hur ett gäng radhus ovanpå ett parkeringsgarage ser ut?
 
Hemmakatten
Måste vara i Vällingby. I samband med att centrum byggdes om rev man översta planet på parkeringsgaraget och sparade den del som nästan helt låg under marken. Vet att jag läste om att man skulle bygga radhus ovanpå.
 
Nej man rev alltihop och byggde upp igen i Vällingby.
 
Dags för en liten uppdatering.

Mätningar har nu utförts av en mätkonsult i samtliga radhus i längan och det har konstaterats att det svankar mer eller mindre i alla.
För att problemet inte ska förvärras har man gått ner i krypgrunden och stöttat upp alla balkar med ytterligare tre stödpunkter/upplag mot befintligt parkeringsdäck.

Man vill inte lyfta för mycket i bjälklagen utan har valt att bara stötta upp de så att de inte sätter sig ytterligare.

Nu när det har stadgats underifrån för att undvika fortsatt nedböjning ser föreslagen lösning för att åtgärda redan uppkommen golvlutning ut som följer:

- Parkett och Golvvärme inklusive värmespridningsplåtar tas upp
- Trappan demonteras, köket står kvar.
- På undergolvet (spårad spånskiva) tas ojämnheterna upp med hjälp av att bygga upp med masonitremsor i olika tjocka lager.
- Golvvärmen läggs tillbaka ovanpå detta, parkett och trappa återmonteras.


Jag kan se en del problem med föreslagen lösning, bland annat:

- Svårt att uppnå ett jämt resultat då undergolvet lutar åt fler håll än ett.

- Badrummen på båda plan ligger som synes på bilderna i inlägg #57 många millimeter under högsta punkt, något som på nedre plan kan ställa till det med tillgänglighetskrav då tröskeln kommer att behöva höjas.

- Golvtillverkarens krav på undergolvens planhet kommer inte att uppfyllas då masoniten är 3mm tjock. Hur stort problem det är i realiteten vet jag inte?

- Att undergolvet inte blir stumt nog, masonit upplever jag som mjukare än en golvspånskiva, kan det ge upphov till flex när man går över golvet?


Åsikter om lösningen?
Vad finns det för alternativa lösningar?
Fördelar/nackdelar?
 
Redigerat:
Jag förstår inte hur de tänker. golvvärme med spårad skiva innebär ju att det ligger al. plåtar som går ned i spåren. De plåtarna skall ju ligga i kontakt med lagret ovanför (parketten).

Det låter som en väldigt konstig lösning.
 
hempularen skrev:
Jag förstår inte hur de tänker. golvvärme med spårad skiva innebär ju att det ligger al. plåtar som går ned i spåren. De plåtarna skall ju ligga i kontakt med lagret ovanför (parketten).

Det låter som en väldigt konstig lösning.
Det är precis så de tänker, såhär kommer det se ut ovanifrån

Parkett
(Ångspärr)
Golvfoam
Golvvärmeslang
Värmespridningsplåtar
Olika lager av Masonit för att jämna ut (masoniten sågas alltså till "remsor" lika breda som avståndet mellan de frästa golvvärmespåren i spånskivan)
Den ursprungliga spånskivan.
Bjälklag

Är det en OK lösning eller helt förkastligt?
 
Redigerat:
De tänker alltså lägga om plåtarna ovanpå masoniten?

Som sagts, jag kan inte förstå hur de tänker klara parkettleverantörens krav på ytjämnhet. Stor risk att golvet kommer att svikta, och knarra.
 
hempularen skrev:
De tänker alltså lägga om plåtarna ovanpå masoniten?

Som sagts, jag kan inte förstå hur de tänker klara parkettleverantörens krav på ytjämnhet. Stor risk att golvet kommer att svikta, och knarra.
Precis.

Knarrar gör det idag, antagligen för att undergolvet inte är plant nog.

Parketten är Kährs 15mm tjocklek, de hävdar att den är stabil nog för att föreslagen lösning ska fungera bra. Jag ifrågasätter och undrar om inte knarr och svikt kan bli ett problem, de hävdar att det inte kommer bli det och att deras lösning är acceptabel. Där är vi nu.

På plussidan är att de tagit problemet och vill lösa det, på minus är väl deras tilltänkta tillvägagångssätt.
De är nog inte jättesugna på att ösa in x ton flytspackel heller, om nu det skulle vara en bättre lösning.

Är den enda acceptabla lösningen att få de att bryta upp undergolvet och sala på bjälklaget så att det blir rakt och därefter bygga upp ett nytt undergolv eller finns det andra vägar fram?
 
Vad som är den enda acceptabla lösningen kan vara svårt att säga. Men en lösning som inte klarar materialleverantörens krav (i det här fallet ytjämnhet på underlag) är inte acceptabel.

Att sala på bjälklaget låter ju som den mest naturliga lösningen. Men det är möjligt att exempelvis flytspackling kunde fungera också.
 
Alla berörda fastighetsägare i radhuslängan gick ihop eftersom vi alla hade samma problem. Efter en tids korrespondens med platsledningen insåg vi att vi inte kommer att nå något resultat på egen hand så vi anlitade gemensamt en advokat med inriktning på fastighets och entreprenadrätt för att föra vår talan gentemot byggherren.

Efter ytterligare en tids brevväxling mellan vårt ombud och byggherren så fick vi äntligen till ett möte där allt helt plötsligt vände.
Byggherren presenterade en rimlig åtgärdsplan som innebar att en extern byggfirma anlitades för åtgärd, vi fastighetsägare erbjöds evakueringsboende och bohaget magasineras under byggtiden. Vi fastighetsägare fick också möjlighet att utse en besiktningsman.

Åtgärden blev precis som jag föreslagit från början, undergolvet bröts upp och bjälklaget salades på för att komma i nivå. Nytt undergolv av spårat golvspån skruvlimmades, ny golvvärme och nytt golv läggs in.

Från det att felet först påtalades till dess samtliga fastigheter kommer att ha åtgärdats har det tagit två och ett halvt år.


Vad har jag lärt mig av detta?

- Ta inte för givet att bara för att du köper nyproduktion så är allt som det ska.
- Var inte rädd för att vara obekväm, Även om entreprenören inser att de har gjort fel så handlar det ofta om så pass stora pengar för åtgärdande att det är värt för byggaren att försöka undvika en fackmannamässig åtgärd in i det längsta och försöka sig på diverse fullösningar.
- Om du känner på dig att du har rätt och inte får något gehör, var inte rädd för att kontakta övriga fastighetsägare som kan tänkas vara berörda av samma problem.
- Samla på dig kunskap och lär dig facktermer så att du kan bemöta entreprenörens påståenden, som inte alltid är sanningsenliga, på ett bra sätt.
- Gör research, kontakta branchförbund och leverantörer vars produkter du fått felaktigt monterade eller liknande. Jag hade stor hjälp av bland annat GBR.
- Om du bor i ett trähus kommer du att få höra väldigt många gånger att trä rör på sig. Ja det gör det, men det finns toleranser för det.
- Anlita en bra advokat.
- Räkna med att det kommer ta mycket tid och kraft från dig att driva en process. Med andra ord: välj dina strider.


undergolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en mätning som är gjord när de monterat det nya undergolvet, Övre plan håller sig i sin helhet inom en tolerans på 3mm. Nedre plan håller sig inom en tolerans på 8mm, vilket mig veterligen är inom AMAs gränser.

Parketten läggs kommande vecka och för att få lite marginal till toleranserna avser snickarna att jämna ut med Lumppapp under golvfoamen. Kährs och LK systems godkänner max 3 lager lumppapp för utjämning. Nu håller jag tummarna för att slutresultatet blir bra, stabilt och funktionellt.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndHay och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.