Finns det då någon bra lösning om man har pardörrar som öppnas inåt i rummet?
Låter man strömbrytaren sitta bakom en dörr eller sätter man helt sonika en utanför rummet innan man går in? Eller hur gör man?
 
Jag sätter dom i rummet men så långt ut att man kan öppna dörren och brytaren sitter utanför och inte bakom dörren.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Måste se lite mysko ut om just den delen är stängd. Men det går ju inte att komma ifrån att det blir en kompromiss hur man än gör antar jag.
 
Skippa dörrarna så kan man ha brytaren på "rätt" ställe ;)
 
Mikael_L
Rörelsesensorbrytare, kanske ... :)
 
Dragströmbrytare med snöret hängande mitt i dörröppningen... ;)
 
ullberg
Vi råkade ut för det när vi lät uppföra ett nytt hus på landet. I det fallet var det elektrikern som gjort fel, inte snickaren. Vår elektriker frågade oss om det var ok att han satte upp en lampa med rörelsesensor, och eftersom det var en klädkammare godkände vi den avvikelsen (vi har således knappen bakom dörren än idag).

Hade det varit ett vanligt rum hade jag inte godtagit det utan begärt att brytaren skulle flyttas. Om jag skulle acceptera en utanpåliggande installation eller kräva att väggarna rivs upp igen beror på situationen (och den generella designtanken) men jag vet att alla kan göra misstag, så jag skulle vara benägen att acceptera utanpåliggande.

/U

EDIT: detta var inte en pardörr, utan en ren felinstallation, men mer generellt hur jag skulle hantera en sådan
 
Jag hade tagit fram dosfräsen och gjort ett hål så man kommer åt brytaren ;)
 
Mikael_L
-=fullmoon=- skrev:
Jag hade tagit fram dosfräsen och gjort ett hål så man kommer åt brytaren ;)
Ett hål genom dörren, på rätt ställe, alltså ... :D :p
 
Skjutdörrar, tar mindre plats i rummet. bra både för knappar och möblering
 
Men inte så bra för infällda dosor i "normala" väggar :)
 
Tack för ditt svar, tyvärr kan jag inte provläsa mer än en sida och den innehåller inte den info jag söker.



Mikael_L skrev:
När en elektriker lite slarvigt säger "Svensk standard" menar h*n ofta "Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering" SS 4370146

Och i denna föreskrivs en massa små som stora saker, t.ex. avstånd mellan uttag, ljuspunkter, avstånd från tak/golv till diverse saker var man bör kunna manövrera elen ifrån.
Standarden är inte tvingande, man får bryta mot den så mycket man vill, men den är trots allt ganska bra.
Om man ber att få en elinstallation gjord enligt "svensk standard" SS 4370146, så blir det en ganska sund installation. Det blir ungefär som det blir när stora byggjättar designar elen i fler och enfamiljshus.

På denna sida kan man se vilka kapitel standarden har om man klickar på provläs:
[länk]
 
Reglerna säger att antalet uttag ska vara minst lika med total_vägglängd / 4 meter. Dvs att antalet skall motsvara ungefär ett uttag per 4m, inte att det ska vara min/max 4m mellan uttagen.

Sedan finns regler som säger i stil med att varje väggdel som omgärdas av dörrar ska ha ett uttag, dvs man ska inte behöver dra en skarvsladd längs tröskeln på en dörr.

Det ska också finnas uttag vid dörrar och fönster.

På din beskrivning i #99 innan tråden spårade ur för 5:e gången så har du definitivt för få uttag enligt dagens standard. Men om anläggningen installerades i början av förra århundradet så får man vara glad över 0.5 uttag per rum...

Man får aldrig för många uttag... Om golvet dräller av skarvsladdar då behöver du fler.
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Mikael_L
Karriärmamman skrev:
Tack för ditt svar, tyvärr kan jag inte provläsa mer än en sida och den innehåller inte den info jag söker.
Ja sorry. Mitt inlägg var bara för att beskriva vad elmont (troligen) menade med sin standard.
Inte att gå in på den i detalj. Jag besitter inte heller denna standard själv, och kan alltså inte heller redogöra för innehållet vare sig speciellt mycket eller bra.

Bo verkar däremot ha redogjort detta, åtminstone i grova drag.
Jag känner igen mycket av det Bo skriver.
Jag vill minnas att det står att "en möbleringsbar vägg" ska ha minst ett uttag. Utrymme för tolkning då ... ;)
Men en 2 dm bred vägg behöver nog ej ett uttag, en 8 dm bred vägg bör kanske ha ett. Så någonstans där mellan får man nog dra gränsen.

edit:
Bo skrev:
Reglerna säger att antalet uttag ska vara minst lika med total_vägglängd / 4 meter. Dvs att antalet skall motsvara ungefär ett uttag per 4m, inte att det ska vara min/max 4m mellan uttagen.
Precis som jag också hört.
Att regeln 1 uttag/ 4 meter anger mängden uttag, inte avståndet.

Men jag måste ändå säga att det är inte heller dumt att sätta uttag med max 4 meter mellan varandra, och gärna max 3-4 meter.
De flesta apparater man har i ett hem har ungefär 2 meter lång sladd, och sitter det uttag med 3-4 meters mellanrum så slipper man tråkiga skarvsladdar för det mesta.
Själv har jag valt att ha absolut max 3,5 meter mellan uttag, någonstans.
Sen t.o.m lite tätare ibland.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.