Hej, huset byggår -81 som vi tittar på har takvärme som ej fungerar enl säljaren. Även golvvärme i övre plans badutrymme är ur funktion. De ska installera en luftvärmepump så det är vi ju nöjda med. MEN ska vi undersöka närmare varför dessa är ur funktion???

Jag antar att takvärmen är från byggåret, då denna uppvärmningsform i princip dött ut efter sina glansdagar på 70-talet. Det är inte konstigt om den lagt av efter trettio år och inget att undersöka. Riv den allt eftersom ni renoverar.
För golvvärmen i badrummet bör ni försöka få så mycket information som möjligt från säljaren. Hur gammal är den? Finns garanti? I så fall är det enklast om säljaren kan åberopa den. Har säljaren någon känsla för vad som är fel? Trasig termostat, bruten slinga etc.

Ja takvärmen är inte så konstigt kanske. Vad finns det för yttre åverkan som sätter golvvärme ur funktion? Hus och vattenläckage är ju mardrömmar!

Är det vattenburen golvvärme? Jag utgick från att allt var direktverkande el.

peroande skrev:
Är det vattenburen golvvärme? Jag utgick från att allt var direktverkande el.
Direktverkande el, ja!

Då har du ingen risk för läckande vatten p.g.a. värmen i alla fall. Golvvärmen består av en s.k. värmekabel. En elektrisk kabel som blir varm när ström leds genom den. Om värmen inte fungerar är det antingen avbrott i kabeln eller fel i dess styrning. Styrningen brukar vara en termostat som sitter monterad på väggen i rummet.

Normalt sätt så skall dokumentation medfölja golvvärmeslingan som berättar vilken längd den har samt vilken Ohm motstånd som är normalt.
Om denna information finns så är det ganska enkelt för en elkunning med rätt instrument att mäta om det är en defekt kabel.

Jag hade inte undersökt. I och med att säljarna upplyser om att det är trasigt så bör det vara medräknat i priset. Har ni tur så hittar ni senare någon möjlighet att reparera felen.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
roland53 skrev:
Normalt sätt så skall dokumentation medfölja golvvärmeslingan som berättar vilken längd den har samt vilken Ohm motstånd som är normalt.
Om denna information finns så är det ganska enkelt för en elkunning med rätt instrument att mäta om det är en defekt kabel.
Även utan dokumentation bör man ganska lätt kunna mäta om det är ett direkt avbrott i slingan eller om den har rimlig resistans. Jag gissar på att termostaten gett upp.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.