raveper skrev:
Fattar fortfarande inte varför man ens tänker tanken att nämna det man hittat till förra ägaren.
För mig var det aldrig en fråga om att lämna tillbaka.

Ville bara veta om lagen är på min sida och det verkar den vara, men vet inte 100 än.

Föremålen låg i en trälåda, fanns även tidningspapper från 1909 runt. Så kan gissa på att det är då det hamnat i väggen.
 
CarlMagnus skrev:
För mig var det aldrig en fråga om att lämna tillbaka.

Ville bara veta om lagen är på min sida och det verkar den vara, men vet inte 100 än.

Föremålen låg i en trälåda, fanns även tidningspapper från 1909 runt. Så kan gissa på att det är då det hamnat i väggen.
Lova att återkomma till tråden när du är säker och delge oss vad du hittat.

Jag tycker nog att du ska kontakta en riktig jurist om värdet på föremålet är stort, så du vet säkert vad som gäller.

Vad pratar vi för värde ungefär?
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Aj aj.. Då var det nog bara någon gammal offergåva till husgudarna. Vem vet vad du nu släppt lös!
En jurist är nog fel person i detta fallet. Andeutdrivare är nog mer rätt.
 
  • Gilla
hackatall och 1 till
  • Laddar…
Vill minns från Antikrundan förra året, en tant som hade hittat några målningar på vinden som blev värderade till miljoner, där var det inget snack om gammal ägare? Men det kanske preskriberas efter några år?
 
Det vore ju intressant att veta hur länge man behöver hålla stöldgods gömt innan man äger det, eller om det räcker att man gör en skenförsäljning av en mindre fastighet till en kumpan som då blir ägare till alla "upphittade" föremål.

/ATW
 
Man kan göra som i Lund för det stals cyklar som gömdes i ett förråd 3-6 månader innan de lämnades till polisen. Sen hämtades de ut, helt lagligt med kvitto från polisen och såldes vidare.
 
pettervikman skrev:
Man kan göra som i Lund för det stals cyklar som gömdes i ett förråd 3-6 månader innan de lämnades till polisen. Sen hämtades de ut, helt lagligt med kvitto från polisen och såldes vidare.
Det är väl inte speciellt konstigt. Hade ägarna stöldanmält cyklarna och lämnat uppgifter med vilka man kunnat identifiera cyklarna så hade de ju fått tillbaka dem?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fast att stjäla någons cykel, gömma den för att ägaren ska skaffa ny och släppa den gamla innan man sen lämnar den till polisen är väl inte ok? Att man tar hand om borttappade cyklar är en sak, men att stjäla och gömma är inte ok.

Det finurliga (extra oärliga?) var att genom det extra arbetet med polisen så fick han kvitto på att cyklarna var hans, lagligen vilket underlättade vidare säljandet.
 
Nyfniken skrev:
Det är väl inte speciellt konstigt. Hade ägarna stöldanmält cyklarna och lämnat uppgifter med vilka man kunnat identifiera cyklarna så hade de ju fått tillbaka dem?
Nja....
Polisen letar väl inte ägare till cyklar. Möjligen låter den en person gå in i deras cykel förråd och leta sin cykel.

En stulen cykel är ju inget brott, bara ett försäkringsärende, även för polisen. Tyvärr!
 
eleson skrev:
Nja....
Polisen letar väl inte ägare till cyklar. Möjligen låter den en person gå in i deras cykel förråd och leta sin cykel.
När min cykel blev stulen för ett par år sedan fick jag i alla fall redogöra för kännetecken och ramnummer etc. vilket matades in i någon form av rikstäckande databas.
eleson skrev:
En stulen cykel är ju inget brott, bara ett försäkringsärende, även för polisen. Tyvärr!
Vad pratar du om? Det är klart det är ett brott. Personligen tycker jag bara det är bra att man inte plockar fram hundpatrull och helikopter i jakt på min cykel. De skattekronorna kan användas till bättre saker.
 
Snart kommer ni fram till att det är en cyckel som är inmurad i väggen
 
Kan det vara så att föremålen är inmurade av rituella skäl ? Inte ovanligt att man - precis som någon varit inne på - murade in olika saker, t.o.m. djur som katter, för att blidka någon hus-ande och garantera lycka i huset. I så fall är det ju definitivt något som hör "huset" till.

Annars kan det ju vara något som någon velat gömma. Men om man gömmer något vill man ofta kunna hämta det/ha det i besittning, och då är inmurning inget bra alternativ (om man inte själv äger huset och kan skrota ner väggen när man vill). Är det en släktgård är det ju heller kanske inte så lätt att mura in något helt obemärkt (beroende på var väggen är, förstås...)

Hursomhelst ger dina tidningar en datering som placerar föremålen så långt tillbaka i tiden att inte säljaren och knappast heller generationen innan kan ha varit involverade i gömmandet av dem. Alltså så långt tillbaka att anspråk på dem inte känns rimligt - förutsatt att det inte är några mycket släktspecifika saker med alldeles speciellt affektionsvärde för just de efterlevande. Jag skulle nog se dem som en kul bonus och historia, men inte nödvändigtvis basunera ut det alltför mycket.

Skrivet av en lekman som inte vet bättre (men är lika nyfiken som alla andra)....:wow:
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
I
Gömmer man nåt så permanent måste det vara för att det inte längre finns någon användning för dyrgriparna, kanske hustrun gått ur tiden och smycken gömts för giriga släktingar eller landstrykare. Tanken kan ha varit att de skulle fram när det fanns en lämplig arvinge, emellertid kan ju gubben hastigt trillat av pinn utan att något varit nedtecknat.
Historien om fyndet tycker jag skulle vara mer spännande än själva fyndet. Sånt där triggar fantasin.
 
Har det framgått någonstans i tråden att ts grej var inmurad? Det måste jag ha missat i så fall, var står det?
 
I inlägg #28.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.