Rökgastempen är inte så intressant, det som är intressant är 1 meter ner i skorstenen! Jag har 100-120 grader ut från min pelletspanna, ska mäta i toppen på skorsten här längre fram för att se om det är någon fara, är det 70 grader 1 meter ner så är jag nöjd!
 
Redigerat:
Fast TS behöver 300l ved för att värma 1500l vatten 50gr. Det är nog det som stör TS mest..
 
Nu har jag kollat termometern igen och båda visar samma vid kokande vatten.
 
xdigger skrev:
Rökgastempen är inte så intressant, det som är intressant är 1 meter ner i skorstenen! Jag har 100-120 grader ut från min pelletspanna, ska mäta i toppen på skorsten här längre fram för att se om det är någon fara, är det 70 grader 1 meter ner så är jag nöjd!
Rökgastempen är intressant för mig med tanke på att pannan Ej ger den effekt som den borde :)
 
jensaro skrev:
Fast TS behöver 300l ved för att värma 1500l vatten 50gr. Det är nog det som stör TS mest..
Precis, right on the spot!
 
Ahh, sorry missade det! :) Såhär hade jag börjat: Hur brinner det i pannan? Får pannan tillräckligt med primärluft? Hur är det med ventilation till pannrummet? Kolla ner i skorstenen att det inte är nåt i vägen? Lägg en ficklampa i botten och låt den lysa uppåt så är det lätt att se. Är det mycket sot på väggarna i skorstenen?
 
xdigger skrev:
Ahh, sorry missade det! :) Såhär hade jag börjat: Hur brinner det i pannan? Får pannan tillräckligt med primärluft? Hur är det med ventilation till pannrummet? Kolla ner i skorstenen att det inte är nåt i vägen? Lägg en ficklampa i botten och låt den lysa uppåt så är det lätt att se. Är det mycket sot på väggarna i skorstenen?
Pannan brinner ok, väldigt ofta med övertändning.

Pannan har tilluft som är lika grov som rökkanalen. Sen har jag oftast öppna dörrar till pannrummet.

Skorstenen är nysotad förra veckan, och draget är ruskigt bra när man kör tändbrasa, så det är nog inte det.

Får aldrig rökgas/gengaspuffar.
 
Har du någon bild på pannan alt skiss på hur den är byggd? Har du haft samma problem sen du flyttade in? Har du någon dragregulator på pipan? Hur ser röken ur pipan ut som? Spontant känns det som att du har problem med fläkten alt för högt drag i pipan så du hinner suga ut rökgaserna innan dom brinner upp.
 
dof skrev:
Har du någon bild på pannan alt skiss på hur den är byggd? Har du haft samma problem sen du flyttade in? Har du någon dragregulator på pipan? Hur ser röken ur pipan ut som? Spontant känns det som att du har problem med fläkten alt för högt drag i pipan så du hinner suga ut rökgaserna innan dom brinner upp.
Här är en sprängskiss ur manualen. Screenshot_2013-10-27-15-01-21.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Föressten, du bor ju i södermanland. Var i det fagra landskapet bor du??
 
Jag bor 2.5mil utanför Eskilstuna mot Katrineholm :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Åt Flen eller Näshulta? Du heter väl inte Leif? Jag bor i Bälgviken.
 
Näshulta, nej men Leffe och Göran är mina grannar. :)

Jag heter Daniel.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Om det är rätt Leffe så har han en calmar panna?
Bor du vid en 70 sträcka med busshållplats där polisen brukar stå?
 
Redigerat:
Yes, Leffe har en v33.
Hela 214 är ju 70, förutom från malmen till vafasen det nu heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.