Vi byggde en friggebod för ett par år sen. Byggsats, enkelt, knuttimrat 60 mm virke. Det var bara att lägga på lager efter lager av färdiguthugget virke. När man knackat dit det så satt det som berget och gick inte att ta loss igen.

Allt gick bra tills vi satte dit dörr och fönster på framsidan. Gångjärnen satt mot varandra med påföljden att öppnade man båda så slog de mot varandra. Så skulle det väl inte vara!? Först blir man ju arg på leverantören av byggsatsen. Hade de levererat fel dörr och/eller fönster?

Sen tittade vi i monteringsanvisningen igen och insåg vilket fel vi (jag) hade gjort. Vi hade monterat väggarna ut och in!

Leverantören var mycket förstående och vi fick byta den högerhängda dörren mot en vänsterhängd utan kostnad.
 
  • Gilla
Taken och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
VP-klamd-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och hur ska jag få genom några FK här då???


Snickarjäveln som ställer till det för elektrikern ... ;)
 
  • Gilla
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
ullberg
Mikael_L skrev:
[bild]
Och hur ska jag få genom några FK här då???


Snickarjäveln som ställer till det för elektrikern ... ;)
Det gick lite fort med monteringen av golvvärmeplåtarna eller? Hålet är ju till och med borrat...
 
Fick tips om denna tråd när jag hade postat på annan plats:

Stod igår kväll inne på gästtoan med borrmaskin och hålsåg för att borra hål för frånluftsdon till det nya ventilationssystemet. Centrumborren träffade en kvist och försköts åt sidan varpå sågen körde fast, borrmaskinen for ur händerna, studsade ner på toalettlocket och vidare till att spräcka vattenbehållaren på toastolen. Som tur var inget stort vidöppet hål, men det rann kvickt ur i alla fall... Snabbt fram med uppsamlingskärl, stänga av tilloppskranen (som är nästan tät), spola ut toan och sedan börja torka upp - även det som runnit ned till våningen under... Ja, så kan det gå till i hemmafixar-Sverige tongue.gif

Tur i oturen är att vi ändå hade bestämt att helrenovera rummet inom kort, så inga tårar fällda.
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Kopparkullen skrev:
Den här lösningen kallas PeeCatcher... Finns även i större format, då kallad PoopCatcher [bild][bild][bild]

Fyll gärna på med ditt "Dagens failfoto"


Ser inget fel.. eller nja. Kilen till stolpen har inte slagits ner ordentligt och hatten har inte krängts över för att täcka kilen. Dvs inget fel. bara ett jobb som inte är klart......

Ett under att stolpfundamentet faktiskt står ovanför asfalten iaf.
 
Redigerat:
Mikael_L
ullberg skrev:
Det gick lite fort med monteringen av golvvärmeplåtarna eller? Hålet är ju till och med borrat...
Ja just det, ja.
Det som blänker är inte plåt, utan faktiskt den åldersbeständiga plasten. :)
Hålet är borrat i en horisontal regel högst upp utanpå hammarbandet.
Hålet borrades och VPslangen fördes in innan jag drog fast regeln med 6x110 mm skruv, men slangen hoppade tydligen ut utan att jag märkte det, eller möjligen var det 100% kortis i min skalle, det händer också då och då. :surprised:
Sådana skruv drar bra, jag märkte absolut ingenting av att det var en VP-slang som samtidigt pressades ihop. :)


I vilket fall, att lossa på regeln kom inte på fråga, då hade innertaket på nedervåningen behövt rivas.
Men jag borrade ett hål till och jobbade sen lite med stämjärn och kniv.
VP-klamd-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gick det att klämma slangen nästan rund igen. :)
 
Hur tänkte man här då??
 
  • kökslåda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plåster och 3 till
  • Laddar…
Y
En snickare skruvade spånskivor över golvvärmeslangarna.

Han sa att andra snickare ofta klantade sig och punkterade slangar, men att han själv var så smart som ritade linjer var slangen gick.

När han nästan var klar så tystnade båda han och maskinen... Då hade han dragit skruven på linjen...

Blev att lossa allt och byta slang. Han sa inte så mycket, erbjöd inte heller att köpa ny slang.
Enda han försökte trösta mig med att jag kunde annonsera ut den punkterade slangen på blocket. :rolleyes:
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Yrrol skrev:
En snickare skruvade spånskivor över golvvärmeslangarna.

Han sa att andra snickare ofta klantade sig och punkterade slangar, men att han själv var så smart som ritade linjer var slangen gick.

När han nästan var klar så tystnade båda han och maskinen... Då hade han dragit skruven på linjen...

Blev att lossa allt och byta slang. Han sa inte så mycket, erbjöd inte heller att köpa ny slang.
Enda han försökte trösta mig med att jag kunde annonsera ut den punkterade slangen på blocket. :rolleyes:
Jag gjorde nästan samma sak. Skulle spika pärlspont i taket och visste att det gick ett elrör till taklampan under den tunna befintliga takskivan. Leta rätt på röret med elsökare och ritade ett streck i taket. Sen när jag höll på och spika spikade jag rakt i strecket....

Som tur var missade jag elröret precis. Ibland har man tankarna ngn helt annan stans....
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
prototypen skrev:
hur tänkte man här då??
inte?
 
Jag har en lightweight version men man kan inte låta bli att skratta när man tänker på den.
När jag markerar saker nere i källaren jag håller på att inreder så använder jag en markeringsspray där själva munstycket är rakt upp från flaskan (kanske alltid är så med sådana sprayer?).
Jag och tjejen står i källaren och har just bestämt var något skall vara och skall markera det i taket. Jag tar av locket på sprayen och sprayar. Problemet är att det finns inget lock, utan det är ju själva munstycket jag tagit av och när jag trycker på det som är kvar så blir min hand blå.
Äsch, det är ju inte så farligt men dumt tänkte jag och för att trycka tillbaka locket/munstycket så ställer jag flaskan på golvet, böjer mig ner med huvudet ovan flaskan och trycker dit locket med känsla...

Tjejen kan knappt prata men får mellan skratten fram att "du ser ut som en smurf". Det stämmer ju inte alls då de inte har blått skägg. Som tur är så har jag glasögon så inget hamnade i ögonen.
 
  • Gilla
Plåster och 10 till
  • Laddar…
Ingen bild men...
De kan väl ha hänt att en bänkskiva i ek till köket blivit exakt!! 100mm för kort.. tack för det Hultafors (talmeter). :)

Kan erkänna att de mumlades lite efteråt, tur i oturen så fanns de bänkskiva över så det räckte.
 
  • Gilla
dannan och 1 till
  • Laddar…
nombz skrev:
Jag har en lightweight version men man kan inte låta bli att skratta när man tänker på den.
När jag markerar saker nere i källaren jag håller på att inreder så använder jag en markeringsspray där själva munstycket är rakt upp från flaskan (kanske alltid är så med sådana sprayer?).
Jag och tjejen står i källaren och har just bestämt var något skall vara och skall markera det i taket. Jag tar av locket på sprayen och sprayar. Problemet är att det finns inget lock, utan det är ju själva munstycket jag tagit av och när jag trycker på det som är kvar så blir min hand blå.
Äsch, det är ju inte så farligt men dumt tänkte jag och för att trycka tillbaka locket/munstycket så ställer jag flaskan på golvet, böjer mig ner med huvudet ovan flaskan och trycker dit locket med känsla...

Tjejen kan knappt prata men får mellan skratten fram att "du ser ut som en smurf". Det stämmer ju inte alls då de inte har blått skägg. Som tur är så har jag glasögon så inget hamnade i ögonen.
4794-19-pointlesswithoutpics.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EddieHansson och 3 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Ingen bild men...
De kan väl ha hänt att en bänkskiva i ek till köket blivit exakt!! 100mm för kort.. tack för det Hultafors (talmeter). :)

Kan erkänna att de mumlades lite efteråt, tur i oturen så fanns de bänkskiva över så det räckte.
Jag tror BH skulle kunna ha en liten tävling där vi korar det dyraste talmeter-kapet.......
 
  • Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Ett av de suraste felkapen jag har gjort var när jag byggde altanen och en golvbalk blev just 10 cm för kort, Var i början på dagen, Hade ingen extra liggande så jag fick åka 8 mil och köpa en ny. Då är man nöjd med sig själv:(
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.