Alfredo skrev:
Ha, Ha. Detta påminner mig om en "blooper" på ett studentboende för länge sedan. Det var stopp i köksavloppet och fastighetsskötaren blev ditkallad för att fixa det hela. Raskt skickade han ner någon form av roterande rensband i slasken. Han matade på rätt många meter och efter ett tag hördes märkliga ljud från en städskrubb i korridoren bredvid. När vi öppnade dörren till skrubben såg man kanske en meter rensband vispa runt i skrubben. Bandet hade följt avloppsröret till en utslagsho i skrubben och där slagit sönder vattenlåset och fortsatt vidare ut i friheten... Den städskrubben fick behov av städning...
Det är kanske bara en skröna på internet, men det påstås att någon har fått en rensslang att gå upp genom grannens toalett. Tänk dig själv, du hör mystiska ljud och upptäcker en vattensprutande orm som kryper upp genom toaletten. :eek::)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Helvete!
Har haft en listbit i hallen, som inte kommit upp. (Ovanligt?)
Bestämmer att fixa idag efter frukosten.
Eftersom det är ett så litet jobb lägger jag listen på köksbordet och kapar med finsågen.
Listen kommer på plats, och jag står nöjd i hallen och njuter av att vara FÄRDIG.
Hör ett ramaskri från köket.
Vi ska tydligen åka och köpa ett nytt bord i morgon. Någon idiot lyckades såga i det nästan nya bordet...
 
  • Gilla
Tokslut och 15 till
  • Laddar…
För ett par år sedan målade jag vår gamla, trista fureutemöbel knallgul så att den kunde hålla sig nåt år till. Några timmar senare ska maken såga till lister, känner på färgen, konstaterar att den är torr och använder ryggstöden på fåtöljerna som bockar. Inte smart.
 
Vad sägs om hantverkarna som skulle fixa badrummet i vår lägenhet; De bilade upp golvet för att byta golvbrunn och avloppsrör, lyckas även borra hål i ventilationskanalen, gjuter igen hålet i golvet och fyller grannens ventilation med betong. Detta upptäcks efter att vårt badrum tätats, kaklats och färdigställts.
 
  • Gilla
Plåster och 1 till
  • Laddar…
Y
anders07 skrev:
Behöver jag säga mer än att MÄT badkaret innan du bygger väggen!
Så sant. Jag ritade badrummet helt mattematiskt. Sen när hantverkarna var klara så insåg jag kabinen förvisso skulle passa. Men aldrig kunna dra ut för rengöring i golvbrunnen. Fick bli en mindre kabin....
 
Har råkat ut för mycket kul under mina år som elektriker, men en av de största tabbarna var en villa jag gjorde elen i. Det är ett helt nybyggt 1,5 plans med källare där det upptäcktes vid slutbesiktning att huset saknar ventilationssystem. Byggledaren skylde på att han aldrig fått någon ritning på det av konstruktören. Själv tror jag att ingen tänkt på det helt enkelt.

Det slutade med att på övervåningen drogs det ventilation på vinden och fläkt på taket. Källare och entréplan lite paxfläktar. Själv hade jag aldrig accepterat det som kund.
 
En vän till mig med tummen mitt i handen skulle vara duktig och göra iordning sina utemöbler.

Han tjärade in sina, kärringen var tokig så han fick åka och köpa nya.

Han tog upp de tjärade möblerna till stugan, fick stå dör några år men nu går det att sitta i dom. Och kommer säkert hålla lika länge som han lever
 
  • Gilla
orparn och 2 till
  • Laddar…
Farsan och jag höll förra sommaren på med tillbyggnaden av vårt hus, och vi skulle till att lägga bärläkten på taket som är ca 8m brett. Jag hade räknat så duktigt på hur många rader 45x70-läkt vi skulle lägga (första stora bygget för lill-ponken själv, så jag skulle ju försöka spela kunnig snickare...), och kommit fram till att det skulle bli 17 rader med ett cc-avstånd på 280mm om jag minns siffrorna rätt. Vi började spika, och vi svettades grymt av att sitta på ett soligt tak och handspika 4"-spik så orken och humöret var inte helt på topp. Efter att vi kommit 5 rader upp, så tyckte jag att det var läge att testa med några pannor för att se så att det såg ok ut, men va fan...?!?! Pannorna låg ju så tätt så att de nästan hamnade i en hög på varann...! Det såg helt tokigt ut. Fram med måttstockarna och mätte och.... nej, men.... vänta... varför...? det saknas ju 70mm mellan varje rad...? Varfö.... MEN FÖR H-LVETE...!!! Jag hade ju räknat bort läkt-bredden, så det korrekta cc-avståndet var 350mm.

Så, efter diverse inte så vackra ord, så var det bara att plocka fram vars en kofot och börja plocka upp fyra rader läkt. Farsan, som inte är en särskilt pratsam person, bara glodde på mig och skakade på huvudet och sa "det hjälper inte att du svär över det där nu, dra ut spiken istället så får vi börja om...". Jo, visst, det hade han ju rätt i men just där och då kändes som om man hade mindre snickar-skills än en intagen på en anstalt som står och spikar pall... Sen hjälpte det ju inte att att frun och morsan stod nedanför och undrade vad i hela friden vi höll på med, och kom med smarta kommentarer om att "man lär sig av sina misstag...". Det var nära att Hultafors'en flög snabbt genom luften då...
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Inte direkt en byggblooper men en gång skulle jag ner och fixa på sommarstugan. Bilen var fylld med verktyg, utrustning, mat och dryck. Jag satte mig ner och körde de 30 milen ner till stugan. Går ur bilen och framme vid dörren kommer jag på att jag har glömt att ta med nyckeln.
 
  • Gilla
Plåster och 3 till
  • Laddar…
S
Staffan_V skrev:
Inte direkt en byggblooper men en gång skulle jag ner och fixa på sommarstugan. Bilen var fylld med verktyg, utrustning, mat och dryck. Jag satte mig ner och körde de 30 milen ner till stugan. Går ur bilen och framme vid dörren kommer jag på att jag har glömt att ta med nyckeln.
finns säkert många som gjort likadant
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jo, tillstånd med guldfiskminne känner man igen!

För något år sedan hade jag varit duktig och planerat allt som skulle köpas in, hängde på släpet och fick med mig min far som bärhjälp. På brädgården fyllde vi släpet till bristningsgränsen och var riktigt nöjd! Sen var det ju bara det där med betalningen... 😠
Jag hade ju givetvis kört ifrån plånboken!
 
Då är det smidigt att pappa är med #gratisbyggmaterial
 
Cimg2725.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just den glesen gick skitsmidigt att få upp. Stegen var desto bökigare att få väck.
 
  • Gilla
fia_mstd och 7 till
  • Laddar…
Det är i såna lägen man helst har skruvat glesen istf spikat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.