OpiMaza skrev:
Hej
Har idag en raspberry pi med Domoticz och en RFXtrx433, kan man lägga till en razberry och köra bägge systemen parallellt?
Är razberry kompatibelt med mina gamla 433mhz prylar ?
Razberry är ett dotterkort till rasberry. Du borde kunna köra dom parallellt på samma rasberry eftersom RFX:en väl kopplas in på usb?

Razberry (z-wavechip) är inte kompatibelt med 433mzh prylar. Helt olika frekvenser och protokoll.
 
Fibaros prylar är hopplöst vackra, det var det som avgjorde. Det blev 10 stycken pluggar ytterligare.
 
Vackra och dom har massa fiffiga funktioner som går att konfigurera. Dom nya går ju också uppgradera om jag förstått saken rätt.
 
Ja det är en drös med inställningar som kommer upp på dom. Och de lär väl vidareutveckla det lite till med.
 
hek skrev:
Vackra och dom har massa fiffiga funktioner som går att konfigurera. Dom nya går ju också uppgradera om jag förstått saken rätt.
Tänk va ännu roligare dom hade varit om vi kunnat styra ledringen smidigt.
 
dhanjel skrev:
Lite surt att allt som har med z-wave är så dyrt. Om man bara vill mäta temperaturen, är det billigaste då en fibaro door sensor på runt 350?
Du får bygga ett enwirenät och skaffa en owserver, den kostar en dryg tusenlapp sen kan du lägga till väldigt många tempsensorer för ungefär en femma styck :) iof kanske det inte funkar i hc2 utan bara i veran ;)
 
Kör ju dock z-wave för att slippa alla kablar :) Annars kunde jag lika gärna pungat ut för knx när vi byggde huset i somras.
 
HEK:
Jag såg på micasaverdes forum att du i juni frågat angående ttemperatursensorer under universalsensorn och att de inte dyker upp i authomation.
Vet du om det är det meningen att det skall funka nu?

Jag la in 4 st sensorer på en universalsensor, de dök upp som geneic i/o, jag bytte device file på dem och de funkar fint i verans interface men inte i någon jag app testat.
Varken vera mobile, authomation eller zhouse.

EDIT
Såg att det tipsades om home buddy och där fungerar de faktiskt.
Nå, forhoppningsvis skall det inte vara nåt strul att plocka dem via http get vilket jag ändå tänkte använda till egen app.
 
Redigerat:
Alla ni som fått till loggning mot nas, är där någon av er som kört det mot en netgearnas? Som kan dela med er beträffande era how2's
 
mandg skrev:
Alla ni som fått till loggning mot nas, är där någon av er som kört det mot en netgearnas? Som kan dela med er beträffande era how2's
Elller mot en QNAP nas
 
Hej alla. Första inlägget om Z-wave för mig.

Jag ska bygga ett nytt hus till våren, ett Eksjöhus Balans. Om jag förstått det hela rätt så ska jag INTE installera några dimmers ö.h.t. utan istället sätta små "dimmerpuckar" bakom varje strömbrytare tillsammans med en fjäder. Är det rätt uppfattat?
 
Starmac skrev:
Hej alla. Första inlägget om Z-wave för mig.

Jag ska bygga ett nytt hus till våren, ett Eksjöhus Balans. Om jag förstått det hela rätt så ska jag INTE installera några dimmers ö.h.t. utan istället sätta små "dimmerpuckar" bakom varje strömbrytare tillsammans med en fjäder. Är det rätt uppfattat?
Alldeles riktigt 👍
 
Lite nytt, intressant från Vesternet - radiatortermostat och vattenmätare.

Termostaten är den enda för Z-wave som rapporterar aktuell rumstemp (hur bra det nu blir när den sitter precis intill radiatorn). Vattenmätaren hade varit kul att testa för att få koll på både el och vatten.
 
OpiMaza skrev:
Hej
Har idag en raspberry pi med Domoticz och en RFXtrx433, kan man lägga till en razberry och köra bägge systemen parallellt?
Är razberry kompatibelt med mina gamla 433mhz prylar ?
Du kan använda både RFXtrx433 och razberry i Domoticz parallellt, jag har själv kört den kombinationen innan jag skaffade en HC2. Eftersom razberryn endast fungerar med z-wave så måste du behålla din rfxtrx för att styra 433mhz.
 
Andper skrev:
Alldeles riktigt 
OK, tack för svaret. Då vågar jag mig på fråga två :)

Det verkar som att man kan sätta in Insattsdimmer respektive Insattsbrytare bakom strömbrytarna. Det verkar även som om dessa kostar ungefär lika mycket. Vad finns det för skäl att sätta in Insattsbrytare istället för en Insattsdimmer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.