Vi behöver byta elradiatorer i vårt fritidshus (termostaterna är opålitliga), de nuvarande är direktverkande, installerade 1970.
Det nya kommer att bli 400volt med elektronisk termostat.

Fråga: Skall vi välja direktverkande eller oljefyllda?
Eftersom värmen kan fjärrstartas (ingen person närvarande) är brandsäkerheten viktig.
Är brandrisken lika stor för båda typerna av radiator om något har fallit ner på radiatorn?
Trots tillsägningar händer det att barnen placerar t.ex. kläder i anslutning till radiatorn.

Sammanfattat: Är det någon skillnad i brandsäkerhet mellan oljefyllda resp. direkverkande elradiatorer?

/ R
 
Redigerat:
  • Gilla
klasses
  • Laddar…
Jag rekommenderar ADAX eller NOBÖ. deras element är av konvektortyp och fungerar mycket bra. Du får INGA fördelar med oljefyllda men lite nackdelar, jag har massor med ggr redogjort för för och nackdelar så om du vill veta sök på forumet. Det som är viktigast är att du skaffar element som är lite större än dit maxbehov 70 - 80 W/m2 brukar vara ett bra riktvärde. Förbrukningen ökar ju inte, men elementens yttemperatur blir lägre för gångtiderna blir kortare.
Oljefyllda element var "bra" för 25 30 år sedan när dom kom och konkurrerade med den gamla typen av elradiatorer, men medan dom oljefylda i dag är lika som för 25 år sedan har dom icke oljefyllda utvecklats väsentligt.
 
  • Gilla
keme och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag bytte till ADAX i hela huset, mycket nöjd såhär 7-8 år senare. Inget krångel, bra komfort och helt ljudlösa.
 
Håller helt med föregående talare.
 
C
Ni som har dessa radiatorer:
Vilken modell kör ni?
Vad blir yttertemperaturen på höljet när radiatorn går på full effekt?
Kan man välja underhållsvärmeläge via extern styrsignal?
Om Ja, går det att välja temperatur för underhållsvärmeläge eller är den fast?

Fattar inte att radiatortillverkarna är så dåliga på att publicera denna typ av info. "Teknisk information" på ADAX hemsida verkar innebära effekt, färg och mått, och de är de inte ensamma om :thumbdown:
Och vad tycks om t.ex. följande text i ADAX instruktionbok? Den som skrivit denna verkar inte ha alla hästar hemma heller...

"Var uppmärksam på att produkten inte är beräknad för bruk av personer som har på grund av bristande fysiska, motoriska eller psykisk kapacitet, eller med bristande kunskap och erfarenhet, om de inte har fått vägledning eller instruktion om hur produkten skall användas på ett säkert sätt av en person som är ansvarig för deras säkerhet.
Barn skall vägledas och vara under uppsikt, för att vara säker på att barn inte leker med produkten.
Om nätkabeln blir ödelagd, skall byte av kabeln ske hos producent eller hos auktoriserad personal för att undvika att fara kan uppstå."
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Låter som en maskinöversatt text...
 
cpalm skrev:
Barn skall vägledas och vara under uppsikt.......
Det gäller väl alltid ..... ;)
 
Route21 skrev:
Fråga: Skall vi välja direktverkande eller oljefyllda?
Man räknar även oljefyllda element som direktverkande. Oljan är ju bara där för att öka trögheten. Även elektrisk golvvärme eller takvärme är direktverkande. Motsatsen till direktverkande är att man värmer rummet genom att leda dit t.ex varmt vatten eller uppvärmd luft.

För övrigt håller jag med föregående talare. Man fyllde elementen med olja för att lindra temperaturväxlingarna som orsakades av de usla bimetalltermostaterna. Med modern temperaturreglering kan man få jämn temperatur utan olja, och får dessutom andra fördelar.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
C
cpalm skrev:
Ni som har dessa radiatorer:
Vilken modell kör ni?
Vad blir yttertemperaturen på höljet när radiatorn går på full effekt?
Kan man välja underhållsvärmeläge via extern styrsignal?
Om Ja, går det att välja temperatur för underhållsvärmeläge eller är den fast?
Ingen som var sugen att svara på detta?
Underhållsvärmeläge ett måste för mig och så låg yttertemperatur som möjligt pga att de står möbler framför radiatorerna.
Verkar som det finns två typer av "icke oljefyllda" radiatorer som benämns konvektorer. Den slutna panelvarianten där konvektionen sker på ytan av panelen antar jag, och genomströmningsvarianten där luften passerar genom radiatorn.

Panelvarianten måste rimligtvis bli väldigt varm på ytan då denna är ganska liten (inga konvektorplåtar)?

Hur ser dessa moderna genomströmningsradiatorer ut inuti? Har en gammal sådan nu, och där sitter ett minimalt element i botten på lådan, resten är luft. Detta blir visserligen inte så extremt varmt på utsidan, men det bränner rejält med damm pga den höga temperaturen på själva elementet - återigen pga att dess yta är extremt liten.

Vad skall man välja? Har letat lite men inte hittat någon tråd där ni som förordar icke oljefyllt haft en åsikt i den frågan.
 
Det finns 60 graders radiatorer...men då blir dom större rent fysiskt för att ge rätt effekt.....
 
Mikael_L
Men jag är nyfiken på samma sak som cpalm här.

Om man tjackar en Adax radiator, hur varm blir den värst?

Är det någon akut brandfara om något brännbart har ramlat ner på radiatorn, eller håller den alltid en någorlunda låg temperatur på höljet pga sin elektroniska termostat?
 
Konvektorer är genomströmmare och hur varma dom blir på ytan vid drift beror helt på hur "väl" tilltagna dom är. Ju större effekt per m2 dess "svalare" blir ytan på radiatorn. Med ett ADAX typ VP blir ytan efter mer än en hel dags oavbruten gång inte varmare än man kan ta i frontplåten, samma gäller även NOBÖs motsvarande konvektorer.
Moderna konvektorer har en "värmestav" med en stor yta av "lameller" och kan inte jämföras med den g:a typen "värmestavar" som var ca 1 x 1 cm.
Jag skulle tveklöst välja ett av dom nämnda fabrikaten, vilket är mer en fråga om tycke. Det nya ADAX (Pro VPP/VLP) modellen har jag ingen erfarenhet av men jag TROR att ADAX inte släpper nått mindre bra el-element.
Vill man ha styrningar kan det ju nämnas att NOBÖ har rätt mycket av det i sitt sortiment, det har även ADAX men inte lika mycket.
Bränt damm kan det lukta av alla typer av element som inte används, men inga moderna går att jämföra med dom g:a, dom moderna elementen ska över huvud taget inte jämföras med gamla, det ligger 50 års utveckling mellan dom.
 
C
elmont skrev:
Konvektorer är genomströmmare
OK VP är alltså av genomströmningsmodell. Förbaskat svårt att se på deras webbsida :mad:
Misstänker att det är genomströmning jag skall satsa på om låg yttemp är viktigt?

elmont skrev:
och hur varma dom blir på ytan vid drift beror helt på hur "väl" tilltagna dom är. Ju större effekt per m2 dess "svalare" blir ytan på radiatorn.
Borde väl nämnt att det i mitt fall rör sig om ett fritidshus som normalt står på underhållsvärme, så radiatorerna går ofta på full effekt när huset värms upp till komfortvärme från underhållsvärme. Så min undran är egentligen inte hur varma de blir på ytan när de bara upprätthåller temperaturen, utan hur varma de blir vid fullt effektuttag.
 
MultiMan
Jag köpte olika varianter av VP och en VL, Adax alltså. Sitter ett värmelement i botten med stora kylflänsar, som en tornkylare till dator.

Inte något av mina element har blivit mer än ljumna på ytan och jag har gardiner hängande direkt mot flera eftersom jag märkte att det var inga problem alls. När det var -35/38C senast (2011/2012) så gick 600Wattarna på ovanvåningen mer eller mindre oavbrutet, men inte ens då var plåten het, utan gick att vidröra utan problem.

Termostaterna är mycket pålitliga och exakta, stor skillnad mot de två Myson (eller vad fasen de hette) som jag har i ett rum, köpta ungefär samtidigt och med elektronisk termostat. De är helt opålitliga. Om det beror på oxid i potentiometerna eller bara allmänt dålig konstruktion vet jag inte, men det var iaf därför jag letade annat och hittade Adax för tilltalande priser på Clas Ohlson vid tidpunkten (vill minnas 600kr för 400V/1000W VP). Jag fick även med gratis nattsänkare/veckotimer (sitter som en modul i sidan) i en order, men har aldrig använt funktionen.

Den enda anmärkningen jag har är den minimala/plastiga strömbrytaren som jag måste använda förhållandevis ofta på några element eftersom katterna agerar dörröppnare och jag inte vill elda för kråkorna.
 
Jag har just installerat nya termostater till Nobö element. Dessa är radiokonttollerade och kommunicerar med deras styr Orion 700. Varje rum går att lägga som en egen zon och komfort/nattsänkning temperaturen ställs in för varje termostat. Zonerna kan tidstyras var för sig plus att det finns tre reläingångar som kan ställa valfri kombination av zoner i komfort/spar/frost/av vid slutning/brytning.

Elpaneler/termostater/styr kostar samma som motsvarande effekt oljefyllt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.