empame skrev:
Har bott i vårt nybyggda hus i ganska precis ett år nu. På elmätaren står det 9600. Känns väldigt bra med tacke på att det är 200kvm, 4pers, ingen kamin.
Beror på om ni har så låg förbrukning pga att ni har 16 grader och inte duschar...
 
Diskussionens vågor går höga om hur mycket och på vad ni sparar in el på. Den stora frågan som ingen berör hur många grader har ni inomhus under den delen av året då man värmer huset för det är väl ändå det som vanligtvis är den stora kostnaden. Sedan är väl nästa jämförelse hur många lampor har ni tända inne och ute, hur många är ni i hushållet är det tonåringar? Sist men inte minst hur fint tycker ni LED lampor lyser jag tycker dom är ren skit och dimbara skall vi inte prata om för det är snudd på bedrägeri, eftersom dessa inte har samma ljusbild när man sänker ljuset utan blir vitare och en fulare.
 
  • Gilla
Glenn K
  • Laddar…
4 ton pellets = 16000kwh enligt vattenfall.

Jag vet att energin är "hög" om man räknar på det sättet. Men ser man till den totala kostnaden jag lägger per år med investeringarna så tycker iaf jag det är jäkligt billigt.

Ca 1500 i månaden i driftkostnad på 97+97m2 och två vuxna + två småbarn med uppvärmning och elförbrukning.
 
Pelleten är tillverkad av ren träråvara vilket innebär att det endast blir en liten mängd aska samt att utsläppen blir låga. Utsläppet av koldioxid från pelletseldning är i princip noll eftersom biobränslen inte medför något nettotillskott av koldioxid vid förbränning. Den koldioxid som bildas vid förbränningen har en gång tagits upp av träden genom fotosyntesen. Emellertid bildas ett antal skadliga ämnen vid förbränningen som följer med rökgaserna. Man brukar nämna svaveloxider och kväveoxider som förorsakar försurning och övergödning samt stoft och flyktiga kolväten som är skadliga för människors hälsa. Sammantaget är dock pellets ett mycket bra alternativ ur miljösynpunkt.
R Göran>

Vart kommer elen ifrån då?
All el vi förbrukar kommer från 100% vindkraftverk och pelletsen är närproducerad. Tror det är det bästa för miljön. Allra helst skulle jag vilja ha solpanel, både el och värme och använda pellets som vinterkomplement.
 
Vi håller 22-23c inne och har lampor i alla fönster tända nattetid + utebelysning + trivselnattbelysning i alla stora vardagsrum och kök nattetid.
 
sasse1 skrev:
4 ton pellets = 16000kwh enligt vattenfall.

Jag vet att energin är "hög" om man räknar på det sättet. Men ser man till den totala kostnaden jag lägger per år med investeringarna så tycker iaf jag det är jäkligt billigt.

Ca 1500 i månaden i driftkostnad på 97+97m2 och två vuxna + två småbarn med uppvärmning och elförbrukning.
Beror på kvalitén, fredells ger 4800 kWh per ton.
 
ribbones skrev:
Beror på kvalitén, fredells ger 4800 kWh per ton.
Så klart, har inte ens kollat vår :D
 
Märkligt att ingen nämnt att man kan montera ett par begagnade elmätare på dom stora förbrukarna som värmepump, ventilation, varmvattenbetedare m.fl. så man verkligen vet hur stor del av sin förbrukning som är uppvärmning och hur mycket som är hushållsel.

För om det visar sig att 90% är uppvärmning och ventilation så är det rätt meningslöst att jaga besparingar när det gäller hushållselen.

En elmätare på t.ex. en värmepump kan även berätta om den slutar att dra ström, vilket är bra att veta eftersom de flesta system då har någon form av elpatron som startar. (och detta vill man veta så snabbt som möjligt).

Att mäta är att veta, och att bara mäta på inkommande el tycker jag själv ger för lite information.
 
Ripper500 skrev:
Mitt tankesätt är följande.
Du kan bara spara pengar på värme och varmvatten.

Allt annat är bullshit i mina öron.
Att köpa ny tv, kyl, frys, vvb, lampor etc är bortkastade pengar om inte det är trasigt.
Att köpa en modern högupplöst LED-TV är förutom energibesparing mycket väl investerade pengar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ribbones skrev:
Beror på kvalitén, fredells ger 4800 kWh per ton.
Fågelfors som vi använder ligger på 4800-5200kwh per ton om jag inte sett fel.
 
Vi hade en elförbrukning på ca 22.000 kWh i vårt hus (120 boyta +120 källare + 60 garage). Det var bara el, värmen och varmvattnet går via fjärrvärme. Tyckte att det kändes onödigt mycket och gjorde en ganska ordentlig genomgång av i princip varenda förbrukare. Mätte det som gick att mäta med en enkelt ClasOhlson-elmätare, och uppskattade resten utifrån dygnsanvändning (och dimmernivå) för både sommar och vinter.

Summa förbrukning i arket blev ca 24.000 kWh, dvs 10% högre än faktisk förbrukning, så det stämde tillräckligt bra för att åtminstone tro på storleksordningen mellan förbrukare. Uppdelade på kategori och rum var det ganska enkelt att se att belysning var en väldigt stor del, och som nummer två kom faktiskt bastun. Kök och gillestuga dominerade om man tittade per rum, inte så konstigt eftersom vi har ganska ordentligt med belysning där (1.6 kW i köket, 1 kW i gillestugan, visserligen normalt nerdimmade till lägre nivåer).

El.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har nu några år senare sänkt förbrukningen till "enbart" 16.000 kWh genom att inte värma bastun tre ggr per dag, och försökt få barnen att släcka efter sig när de lämnar ett rum. Normalt när vi kom från jobbet lyste samtliga lampor i hela huset på max, eftersom ungarna drog på dem när de kom från skolan.

Vi har dock fortfarande vanliga glödlampor (köpte på mig runt 1000 st för 1 kr/st innan de förbjöds), eftersom vi än så länge inte är nöjda med ljusbilden och dimmermöjligheterna på framförallt LED-ljus. Men räknar med att detta ändrar sig hyfsat snart, så då kan vi nog dra ner en del. Och när barnen flyttar hemifrån (borde ske inom några få år) blir det nog rejält mycket billigare...
 
pelpet skrev:
Jag har gjort tvärt om och accepterat en högre elförbrukning genom aktiva val.

Kör alltid långa programmet på vår närmare 10 år gamla diskmaskin. Det är värt det för att få disken ordentligt ren. Jag har inte bedömt det motiverat att byta diskmaskinen av energibesparingsskäl utan den byts ut när den går sönder eller köket renoveras.

Kör långa program i vår 10 år gamla tvättmaskin, för att kläderna ska bli ordentligt tvättade och sköljda. Har dragit ner centrifugens varvtal för att minska risken att kläder skadas. Jag har inte bedömt det motiverat att byta diskmaskinen av energibesparingsskäl utan tvättmaskinen får nog gå tills den går sönder. Läs gärna den här artikeln.

Köpte en hyfsat ny begagnad kondenstorktumlare för 1500:- istället för en värmepumpstumlare för 7500:-.

Har valt 70w och 35w halogenglödlampor inne för att kunna dimma dem från mysbelysning till städbelysning och för att de ger ett bra ljus. Kör lågenergilampor ute och på sådana som inte ska dimmas. Har bedömt att LED-lampor som har liknande funktion inte varit ekonomiskt motiverade ännu.

Datorn får stå på när jag är hemma. Det är värt elkostnaden att ha den komforten.

Vår elkostnad ligger på omkring en femhundring i månaden, så det blir väl ungefär 10000 kWh/år.

Jag betalar väl omkring 1,20 kr/kWh för el inkl överföringsavgift och 0,80 kr/kWh för fjärrvärme, så 9 månader om året så har jag nytta av spillvärmen i huset. Skulle jag sänka elförbrukningen på samma sätt som TS med ungefär 30% så skulle elräkningen falla med 150:- per månad men å andra sidan skulle fjärrvärmeräkningen stiga med 100 kr/månad under dessa månader. Totala vinsten skulle bli 900 kr/år. Kanske en dryg tusenlapp med tanke på att en del uppvärmt vatten rinner iväg i avloppet och inte går att tillgodoräkna sig som spillvärme. Hur som helst motiverar inte en tusenlapp om året några större investeringar i elbesparingsåtgärder.
Märkligt att ingen reagerat på det här inlägget!? Hur räknar du egentligen, du bör nog räkna om så inser du att du betalar betydligt mer i el... Om du betalar 500kr i månaden i el som du säger så blir det 6000kr/år. Med det elpriset du anger blir det 5000kwh/år. Alltså inte 10000kwh/år som du skriver... Men om du har ett hus så tror jag inte någon går på att du har en årsförbrukning på 5000kwh, snarare borde den vara minst 10000kwh som du skrev och då hamnar du alltså på 1000kr i månaden och en årsavgift på 12000kr/år... Nu kanske det plötsligt blev motiverat att börja köra korta tvätt/diskprogram, kanske en värmepumpstumlare inte är så dum ändå ;) Och visste du att en LED på 4W kan ersätta en 35W Halogen? Finns även som dimmbar och håller hela ditt liv (antagligen) 20000-50000 h...
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Det som brukar betyda något för elförbrukningen är antalet källor som drar effekt gånger tiden de är på. Idag är det inte helt ovanligt att man har 40-50-60 förbrukningskällor anslutna till elnätet och driftsatta 365/24 i ett hem. Om de i genomsnitt drar 5W/st så blir förbrukningen 43,8Wh/år. 50st drar över 2000kWh/år. (5W låter mycket, men många apparater drar rätt mycket mera om de inte stängs av). Det finns lite anledning att fundera över om fönsterbelysningen måste vara igång dygnet runt, och om ytterbelysningen verkligen gör någon nytta mellan midnatt och 06:00, natt efter natt.

Ta en tur runt huset och fundera på om internetprylarna måste vara igång när man sover eller när ingen är hemma. Klura lite på om alla TV-apparater, digitalboxar, förstärkare, spelkonsoller, trådlösa telefoner, datorer, skrivare och mängder av mobilladdare måste vara igång.

Lär barnen vad det kostar att duscha länge, vad det kostar att ha vattenkranen igång när man borstar tänderna eller klämmer finnar. Erbjud dem en andel av besparingen på mindre varmvattenförbrukning i form av ökade fickpengar.

Lär dem gärna att tvätta fulla tvättmaskiner och att man med lite planering inte måste köra allt i torktumlaren. Likadant med diskmaskinen, ställer man in disken där korrekt och utan att matresterna är intorkade så blir disken som regel ren med ett kortare program. Kylskåpet kan med fördel stängas medan man gör smörgåsar, och går man ut och hämtar posten kan ytterdörren stängas under tiden. Man kan sänka värmen lite på natten och istället ha en pyjamas på sig under täcket. Om golvet känns kallt på morgonen så finns det sockar eller tofflor.
 
  • Gilla
Micke_Schonning
  • Laddar…
sasse1 skrev:
Fågelfors som vi använder ligger på 4800-5200kwh per ton om jag inte sett fel.
E de byggahus databas som spökar igen månne? :)
Vilken tråd hör den kommentaren egentlgen hemma i, låter intressant :)
 
Gynteri
cecar33 skrev:
. Den stora frågan som ingen berör hur många grader har ni inomhus under den delen av året då man värmer huset för det är väl ändå det som vanligtvis är den stora kostnaden. QUOTE]

Jag prefererar 23-24 graders rumstemperatur där man vistas, sovrum 19-20 grader är inte fel. Sänkt rumstemperatur behöver inte nödvändigtvis innebära låg kostnad, det kan bli tvärsemot beroende på med vilka parametrar man trycker ner värmen med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.