Någon som vet om det går att plocka in värden i Vera via RSS-flöden? Ex GBG Energi presenterar bl.a. solinstrålning och detta har jag tidigare använt i Switchking (Tellstick) för att trigga belysning på.

Fattigmansljussensor så att säga men funkar hyffsat bra så länge man inte hunnit få upp någon själv...
 
Någon som har en förklaring varför visa Iconer för vissa enheter är rätt när man kör hemma Lokalt på sitt nätverk
Men inte blir rätt utan någon typ av default Icon när man accessar Veran utifrån
 
Freddan101 skrev:
Det hjälpte inte för mig att väcka manuellt. Mottagningen blev för dålig. Den funkar sporadiskt i fasadskåpet men jag behöver trycka in nån form av device i närheten för att förlänga.

Funderar ev också på att borra genom skåp och vägg för att placera enheten i garaget. Kan på så sätt enklare mata den med el i framtiden.
Jag är i nybörjartagen och inte riktigt köpt ännu. En av sakerna jag vill få bättre koll på är min totalförbrukning och v-pump + panna. Så jag får bättre koll på "Hushållselen". Och då var NorthQ en av komponenterna jag tänkte använda.

Nåväl, mailade kort med gronahus.se om detta och dom sa att NorthQ inte är kompatiblem fullt ut med HC2. Nu vet jag inte vad ni har för enhet - ville bara nämna det. Dom rek AeonLabs 3-clamp läsare som man sätter på kablarna istället

/W
 
Ja, den har inte fullt stöd. Men dyker upp "fint" som en enhet.
jaOfNzw.png
 
Redigerat:
hall.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Medan jag ändå är i skrivartagen...

Lampa1: Sitter ute på trappen/entren och styrs av brytare 1
Lampa2: Är spot som styrs av brytare 2, som är trappkopplad till brytare 2 längre in i huset
Lampa3: Är spot som styrs av brytare 3
Brytarna är kron (2-knappar, Renova-trapp) och det finns i dagsläget ingen dimmer på spoten.

Behöver hjälp för att hitta den bästa lösningen här. Vill ju kunna styra dessa 3 lampor oberoende av varandra.

Man skulle ju kunna stoppa in en Fibaro-dimmer i båda uttagen och på så sätt kontrollera spoten, finns gott om information kring trappkoppling och dimmers i tråden, men hur kommer jag också åt entren (lampa1)? Skulle man trycka in både switch och dimmer i knapp "1-2"? Känns lite väl trångt och varmt kanske?

Bör tillägga att jag kommer välja fibaro
Tacksam för svar
/Nybörjaren
 
Min NorthQ är något bättre nu, men den känns inte riktigt stabil.
Pulsräkningen funkar kanon.Den räknar upp exakt som elmätaren i skåpet.
Men rapporteringen är väldigt sporadisk.
Wakeup och poll är satt till 300 vilket borde bli en uppdatering var 5min.
Lägger in en bild på hur det ser ut.(Grön kurva).
NorthQ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ser era kurvor ut.Det skiljer väldigt mellan hur ofta den rapporterar.
 
Läste någonstans att poll intervall alltid ska vara lägre än wakup. Kanske värt att testa?
 
dhanjel skrev:
Läste någonstans att poll intervall alltid ska vara lägre än wakup. Kanske värt att testa?
Vad skiljer dessa värden och hur påverkar dom varandra?
 
Freddan, har du köpt ett Powermaster alarm? Har du testat med Veran?
 
Jajjan skrev:
Freddan, har du köpt ett Powermaster alarm? Har du testat med Veran?
Nej, har ångest inför vilken modell jag ska köpa. Vill ha den senaste PowerMaster (snygga enheter, ny teknik) men då kan man inte använda sensorer i avlarmat läge vilken är en stor nackdel. Dock bör man väl ha ljussensorer ändå i rummen och då får man ju oftast rörelsesensorer "på köpet".

Hör gärna era resonemang kring detta.
 
Freddan101 skrev:
Nej, har ångest inför vilken modell jag ska köpa. Vill ha den senaste PowerMaster (snygga enheter, ny teknik) men då kan man inte använda sensorer i avlarmat läge vilken är en stor nackdel. Dock bör man väl ha ljussensorer ändå i rummen och då får man ju oftast rörelsesensorer "på köpet".

Hör gärna era resonemang kring detta.
Det verkar ju i tråden på micasaverde att pirarna ska gå att konfigurera till att vara aktiva vid avlarmat. Men eventuellt inte dörrsensorn. Det är mest pirarna som är intressanta för hemautomatiseringen för mig. Och larmat/avlarmat.
Det verkar inte vara någon som testat ordentligt, jag kan tycka att det skulle vara onödigt för en dörrsensor att ha en sådan sparfunktion, en dörr öppnas ju inte så mycket.
Annars håller jag med, man vill ju helst köpa nya generationen där det kommer nya tillbehör osv.
 
Jajjan skrev:
Det verkar ju i tråden på micasaverde att pirarna ska gå att konfigurera till att vara aktiva vid avlarmat. Men eventuellt inte dörrsensorn. Det är mest pirarna som är intressanta för hemautomatiseringen för mig. Och larmat/avlarmat.
Det verkar inte vara någon som testat ordentligt, jag kan tycka att det skulle vara onödigt för en dörrsensor att ha en sådan sparfunktion, en dörr öppnas ju inte så mycket.
Annars håller jag med, man vill ju helst köpa nya generationen där det kommer nya tillbehör osv.
Funkar PIRarna hade jag varit nöjd. Som du säger så är ju de mer användbara än magneterna. Hade varit gott att få detta bekräftat.

Som jag förstått det så finns det en sektionstyp som heter 24T tyst men den kommer väl trigga massa larm även om det inte går ut i sirénen:

"24T tyst Den här sektionstypen är aktiv 24 timmar, även när systemet är FRÅNKOPPLAT. Används för att rapportera larmhändelser från detektorer eller manuellt aktiverade knappar till larmcentralen eller personliga telefoner (enligt programmering) utan att aktivera sirener."
 
Freddan101 skrev:
Har konstaterat att det är en tråd med 24V som går fram till vippbrytaren som styr garageporten. Kan man göra nåt med en gömd brytare eller behöver samtliga ha 230V för att funka?
Har läst kopplingsschemat i manualen till Fibaros 2x1,5 och förstår inte riktigt hur jag ska få till detta.

Har i portmotorn en RJ-kontakt med fyra ledare som går till väggbrytaren - röd, svart, gul, grön. I väggbrytaren är den röda och svarta ledaren inkopplade, röd och gul hänger lösa. Porten är en Crawford Ultra.

Behöver jag leda fram separat matning till Fibaro-brytaren?
 
En fråga angående associationer:

Jag vill associera knapp 2 på ett av mina 1x3 relän till 2x1,5 reläet som styr mina garageportar.

Jag associerar knappen till "port 2" som är ingång 2 på garagereläet men ändå är det port 1 som öppnas.
Är det någor speciellt meck med att styra ingång 2 på ett dylikt relä?

Jag ser också att trots att jag valt id 26 som är andra ingången på dubbelreläet så är det "24" som visas vid "currently".



Jag har också observerat att sen jag var in i konfen sist för nån dag sen har det "försvunnit" ingångar i reläerna, t.ex. för garageportarna hade jag förut 2 ingångar samt en master/config samma sak för 1x3 reläet som styr takfotsbelysningen (vars andra knapp jag vill konfa till garageporten förresten).
 
Redigerat:
Freddan101 skrev:
Har läst kopplingsschemat i manualen till Fibaros 2x1,5 och förstår inte riktigt hur jag ska få till detta.

Har i portmotorn en RJ-kontakt med fyra ledare som går till väggbrytaren - röd, svart, gul, grön. I väggbrytaren är den röda och svarta ledaren inkopplade, röd och gul hänger lösa. Porten är en Crawford Ultra.
Behöver jag leda fram separat matning till Fibaro-brytaren?
Förmodligen jobbar väl porten bara med en impuls som får när väggbrytaren kopplar ihop röd och svart?
Det du behöver i så fall är ju att koppla in en av dessa på IN och den andra på O1 eller O2.

Separat strömmatning behövs till reläet ja.
Men koppla INTE in bygeln från L till IN :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.