50 391 läst · 66 svar
50k läst
66 svar
Plåtslagarverktyg
Japp, "pelikansaxen" är riktigt bra. Det är lätt den jag använder mest till de saker jag sysslar med runt husen. Norpade en Stubai-pelikan och lite andra fina verktyg när jag var på ÅV-centralen och gubben framför mig tömde en hink med verktyg i metallskroten. Tack för det!
..ja VISSA har då turen med sig!!Ludwig skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Tack för tipset om pelikansax, blir nog att köpa Julas Stubai-tång innan nästa projekt med plåt. Dock har den inte så långa käftar ser det ut som, men det kanske räcker ändå?
Har två andra tips:
Bocka plåt: http://www.jula.se/bockverktyg-for-skruvstycke-129022 (tillbehör som gör skruvstädet till en "riktig" plåtbockare. Bättre än alla varianter med falstång eller att bonka över ett skarpt hörn.
Kapa plåt, t.ex. hängrännor, vindskiveplåt eller liknade. Köp en S13-klinga till din vanliga Bosch GSM8 kapsåg. S13 är beteckningen för klingor avsedda för stål (klarar så klart bara upp till en viss tjocklek). Att få lika perfekta snitt med en sax klarar inte ens plåtslagaren, även om han säger att "det är tillräckligt bra" när han klipper med tång. Men är det en synlig ände så tycker jag att man bör såga med maskin.
Har två andra tips:
Bocka plåt: http://www.jula.se/bockverktyg-for-skruvstycke-129022 (tillbehör som gör skruvstädet till en "riktig" plåtbockare. Bättre än alla varianter med falstång eller att bonka över ett skarpt hörn.
Kapa plåt, t.ex. hängrännor, vindskiveplåt eller liknade. Köp en S13-klinga till din vanliga Bosch GSM8 kapsåg. S13 är beteckningen för klingor avsedda för stål (klarar så klart bara upp till en viss tjocklek). Att få lika perfekta snitt med en sax klarar inte ens plåtslagaren, även om han säger att "det är tillräckligt bra" när han klipper med tång. Men är det en synlig ände så tycker jag att man bör såga med maskin.
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden