KnockOnWood skrev:
Det är klart att det inte är ett självändamål, men det är ju ingen nackdel att minimera sina utgifter till den dagen då inkomsterna drastiskt minskar.

Men det är en annan sak också.
Den dagen som bostadsbubblan spricker (och enligt många är det ganska nära förestående, nästan inplanerat) eller i alla fall börjar pysa, så sitter man nog mycket bekvämare om man har en belåningsgrad om 50% än om den var 100%.

Att fastighetsvärdena kommer att dala någon gång är ju inte osannolikt.
Att då bankerna skulle börja efterskänka skulder till de högbelånade är väl ganska otroligt.

Hålla nere belåningsgraden är självklart. Inte lika självklart att amortera och ha mindre pengar då t.ex. barnen växer upp.
 
billy_baver skrev:
Nej, så enkelt är det faktiskt inte.

För att räkna fram villans hypotetiska värde utifrån dess produktionskostnad räknar du först bort ursprungliga markvärden; säg 50 Kkr. Från resterande (byggnadsvärde) 250 Kkr räknar du bort 1,5 procent årlig avskrivning för slitage. På 43 år sjunker fastighetens byggnadsvärde således med 65 procent.

Resterande 35 procent (0,35 * 250 Kkr = C:a 90 Kkr) kan sägas ha ökat i samma grad som penningvärdet har urholkats, alltså till 900 Kkr (1000 procent av 90 Kkr). Till detta lägger du markvärdet (som givetvis inte alls råkat ut för något "tekniskt slitage"), och får slutsumman 900 + 500 = 1 400 Kkr, givet allt annat oförändrat.

MEN: För det första behöver hypotetiska värdet förstås inte alls sammanfalla med verkliga marknadsvärdet, som kan bli både avsevärt högre eller lägre beroende framför allt på att fastighetens läge under så lång tid kan bli väsentligt omvärderat. Och för det andra finns det inget som säger att framtiden förutspås genom en enkel extrapolering. Inget hindrar exempelvis att penningvärdet i framtiden kommer att öka ...

För övrigt är det heller inget självändamål att vara belånad.
Nej, inget är enkelt på internet. Mitt hypotetiska exempel var menat som en illustrativt exempel på hur det kan ha sett ut. Min huvudpoäng var att inflationen har ätit upp lånen även för de som inte tokamorterade av sitt lån på 70-talet. Troligast i framtiden är dock att inflationen kommer vara lägre (och även räntorna).
 
Sen kommer ju läget förändras rejält om finansinspektionen kommer fram till att amorteringskrav på 30 år är rinligt och vi får denna politiska styrning.
 
Byggis1976 skrev:
Sen kommer ju läget förändras rejält om finansinspektionen kommer fram till att amorteringskrav på 30 år är rinligt och vi får denna politiska styrning.
Det finns ingen möjlighet att det skulle kunna bli verklighet.

...men jag tror att amorteringskraven kommer ganska snart.
 
Jag skulle vilja sälja mitt hus när jag blir pensionär och köpa en vinterbonad sommarstuga på ca 60 kvadratmeter med vc, dusch, barkök och bara ett stort rum som man kunde dela av med lösa garderober. Gärna skogstomt så man slapp klippa gräset. En liten gårdsbutik borde det finnas där man kunde hämta sin matkasse. Skulle det finnas en samlingslokal med tv och där man kunde hitta på andra aktiviteter med sina grannar skulle det vara trevligt. Vill man inte fixa till maten själv och i ställe vill slinka in över en skål med någon god gryta skulle det vara toppen med en kvarterspub.
Tänk att få bo i ett sådant område med max 50 sådana hus kanske nära Nynäshamn eller Norrtälje och då gärna i närheten av kusten.
Jag bor nu ensam i en villa på 115 kvadratmeter med lika stor källare. Jag har 4 sovrum.
Vintertid använder jag bara ett rum på 20 kvadratmeter i källaren. Där har jag en dusch, hembio del och en del vid barköket där jag har klinker på golvet. Den delen använder jag också som hobbyhörna.
Kikade på Drömgården på Muskö i närheten av Nynäshamn men tycker att detta projekt blir för dyrt för mig.
Skulle vara kul om det gick att samla ihop ett gäng för ett sådant projekt. Pratade med en vän som var fritidspolitiker som föreslog att jag skulle kontakta Arholma utanför Norrtälje.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det finns ingen möjlighet att det skulle kunna bli verklighet.

...men jag tror att amorteringskraven kommer ganska snart.
Nja, det vet man ju inte. Flera unga stochholmare som köpt hus för 4-6 mille med enbart 15% insats kommer ju få det trångt. Bostadmarknaden i storstäder skulle nog få sig en törn.......jag tror många yngre finansierar bodende med hög lön nämligen, inte mycket sparkapital....
 
Byggis1976 skrev:
Nja, det vet man ju inte. Flera unga stochholmare som köpt hus för 4-6 mille med enbart 15% insats kommer ju få det trångt.
Jag har svårt att se att det skulle vara någon större skara som inte skulle klara av en rimig amorteringsplan vid de här räntenivåerna. Dessutom lär amorteringskraven bara drabba "nya" bolån.

En effekt av det kan ju givetvis vara att det blir svårt att hota banken med att "byta bank" om man inte får en bättre ränta.
 
Nyfniken skrev:
Jag har svårt att se att det skulle vara någon större skara som inte skulle klara av en rimig amorteringsplan vid de här räntenivåerna.
Jo, det borde vara så. Frågan är hur vekligheten ser ut för rel. unga höginkomsttagare i Stockholmsregionen. Jag känner flera som, pga låg ränta, bor i 6 miljoners hus med allt sitt kapital till de 15% = 900,000kr. 5 miljoner på 30 år rak amorterin ca 14,000kr/mån. Utöver räntekostnaden i sig. Det är rättsåmycket....
 
Personligen tycker jag det är bra att amortera.
Man kan inte bara lita på att bostadens värde ökar.

Viktigast är att inte höja lånet bara för att bostaden har ökat i värde. och konsumera pengarna på annat som en bil eller resa mm, det är inte kul att betala av på en bil i 30-70år

Då är det nog sundare att låna på bostaden för att öka värdet på bostaden tex. renovering, tillbyggnad.

Men man ska inte amortera så mycket att man inte kan leva och göra kul saker med familjen.
Då finns risken att man tar blancolån för att finansiera nöjena.

Har man lyckats att amortera av en stor del av lånet, så har man även en säkerhet där, man kan sälja fastigheten om det krisar tex. arbetslöshet utan att få en restskuld om marknaden har vänt priserna gått ner.

eller så kan man låna upp på huset om marknaden ligger lika eller har gått upp.

Att inte amortera alls skulle inte vara ett alternativ för mej. För månadskostnaden blir lägre när lånet sjunker det vet alla.

( det är inte gratis att leva ):p
 
HSP skrev:
Personligen tycker jag det är bra att amortera.
Man kan inte bara lita på att bostadens värde ökar.

Det finns i vårt land en tradition att inte kalkylera ekonomisk avskrivning för småhus. Bankerna har istället sett till att låntagarna belastar sin ekonomi med amortering som ett tvångssparande, tänkt att rusta husägaren för långsiktigt underhåll. Bankens baktanke är givetvis att låntagaren ska återkomma för nytt lån (som motsvarar nettoamorteringen) den dag villan ska ha nytt tak eller värmesystem. Detta sätt att "trolla bort" långsiktiga kostnader har tilltalat också mäklarna. Det blev liksom "roligare" att amortera än att betala slitage, som huset faktiskt kostar.

Om denna tradition kan man ha åsikter. Man kan också ha synpunkter på följden av nya vanor. Att sluta amortera utan att ägna en tanke åt huset verkliga (tekniska) kostnader är att sticka huvudet i sanden. Att byta tak på villan eller ersätta en utsliten värmepump är inte att höja villans värde. Det är att betala vad det faktiskt kostar att bo.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Att byta tak på villan eller ersätta en utsliten värmepump är inte att höja villans värde. Det är att betala vad det faktiskt kostar att bo.
Termen borde vara värdeåterställande åtgärd. :)
 
När ni säger så känner jag för att skjuta mig i foten!
Jag måste bara måste intala mig att dom 350k jag har renoverat för höjer värdet på kåken! Även på sikt!
Visst på 40år är ju skiten slut igen men om 5-7år när jag planerat på att sälja så hoppas jag kunna få tillbaka det mesta!
Om marknaden ser likadan ut vill säga!
Men det kan man ju inte sia om!
 
Man kan inte iskallt räkna med att göra jättevinster på hus.

Se det som vad det är - ett boende, som kräver planering,investeringar och omvårdnad.

Det är inte som att köpa en Rembrandt eller en låda guldtackor.
 
Nyfniken skrev:
Termen borde vara värdeåterställande åtgärd. :)
Oj vad fel det blev..
Jag har själv bara köpt "billiga" renoveringsobjekt och då har husets värde ökat med renoveringen iaf.
Jag förstår hur du menar! om man sliter på huset undertiden man bor där och sedan renoverar då är det en värdeåterställande åtgärd.

Ungefär som reglerna för deklaration av vinsten, Om du bott i huset sedan det var nytt då kan du inte dra av utgifterna för nytt tak du bytte efter 35år. Men du kan dra av för mellanskillnaden om du använder ett mer exklusivt materiel. tex haft papptak ock lägger tegel.
 
Byggis1976 skrev:
Jo, det borde vara så. Frågan är hur vekligheten ser ut för rel. unga höginkomsttagare i Stockholmsregionen. Jag känner flera som, pga låg ränta, bor i 6 miljoners hus med allt sitt kapital till de 15% = 900,000kr. 5 miljoner på 30 år rak amorterin ca 14,000kr/mån. Utöver räntekostnaden i sig. Det är rättsåmycket....
Ja, det är rätt så mycket, men sex miljoner är också en hel del.

Däremot så sjunker räntekostnaden för varje amortering man gör, och det ökar utrymmet för amortering. Om man dessutom kan tänka sig att räkna upp boendekostnaden med 2% per år (vilket förhoppningsvis motsvarar ens löneutveckling) så händer det med ens saker. Då kan man börja med en total månadskostnad på 16650kr/månad och med en ränta på 3% netto efter skattereduktion, och årliga uppskrivningar om 2% av det man betalar till banken i form av ränta och amortering så är 5,1Mkr betalat på 30 år. I räkneexemplet är den första månadsamorteringen på 3900kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.