Tycker du tänker helt rätt. när det gäller veden, har du råvaran och maskinparken så kör! men se till att ta till i storlek bara, kan av egen erfarenhet säga att om man som jag har tre barn och vi är två som jobbar heltid så får inte själva eldningen ta så stor del av din fritid, även om du kanske har gott om tid i dagsläget så kan(kommer) det att förändras under dom ca 15-20 år som en panna håller, dimensionera inte för att elda morgon och kväll utan sikta på max en eldning per dygn då det är som kallast så kommer du att bli nöjd. om jag får välja så är vedvolym prio 1 samt en tank som kan ta i mot ett fullt inlägg även då det finns värme kvar i tanken. hos mig kan det bli tre badkar på raken då familjen är i badartagen och då är det inte dumt om det finns lite resurser bakom.
 
  • Gilla
Elffors och 1 till
  • Laddar…
thomasliam
Man får ju jämföra värmekällorna i korrekt installerat utförande. Vi hade först en 45 kw Gaselle vedpanna som inte funkade så bra, tog lång tid att ladda osv....
Dock är problemet med värmepumpar under vintertid inte ovanligt. Min pappa grävde ner 700m slang och satte in en känd värmepump, monterades av Carrier i Malmö och när det blir lite vinter går elpatronen in, med resultat att man får en onödigt dyr el räkning. Detta händer ALDRIG med en biobränsle panna.
Siporex har vi i vår villa sedan 1950, så den produkten är ju inte någon nyhet.....:)
Vi byggde senast ett garage med siporex. Svalt på sommaren o varmt vintertid. Trodde att vi skulle vara tvungna att aktivera värmen under vinter för att slippa få minusgrader där, men även utan värmen påslagen håller tempen sig på ca 10 grader.
 
thomasliam skrev:
med resultat att man får en onödigt dyr el räkning. Detta händer ALDRIG med en biobränsle panna.
Så att min kusin bröt benet och inte kunde elda på en hel vinter hade alltså inget med den höga elräkningen han fick?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Med tanke på hur många som verkar läsa tråden, tänkte jag att det kunde vara vettigt att gå igenom systemet. Vad behöver jag/man i ett system där en panna utgör värmekällan? Alla eldbaserade system har ju många beståndsdelar gemensamma, och det är säkert fler än jag där ute som funderar på att köpa prylarna själva. Vad behöver man tänka på och vilka alternativ har man att ta ställning till (utöver självklara saker som kWH, storlek, pris m.m.)?

Rätta mig, red ut begreppen och komplettera så kan jag redigera och vid behov sammanställa senare. Tankar och alternativ inom parentes.

Vedpanna (lamdasond, elpatron, aut. sotning)
Ackumulatortank (Teknik i någon, ex. solslinga? Isolerat eller isolera själv?)
Laddomat
Laddpaket (inne- eller utegivare)
Expansionskärl (flera?)
Monteringsdelar (konsol, armatur, rör-isolering, fästen, benstativ, dyk/rökrör)
Varmvattenberedare vid långt avstånd anläggning/hus (ca 100 l om spetsvärmeberedare i hus.)
Styrning och övrigt (shuntgrupp/ventil/automatik, blandningsventil, temperaturbegränsare, solvärmeberedare, skorsten, kulvert
Cirkulationspump (beroende på övrigt system? Kan den ingå i annat?)
 
thomasliam
menade inte att man skulle köra ved, detta är i mina ögon alldeles för tidsödande....hade själv en Gasell 45 kw i tre år, sålde den sedan....ja du såg vad din kusin var med om med ved, man bör vara ung o frisk eller ha backup........
Man bör nog välja pellets eller annat bränsle och köra med en stoker som inte är känslig för vilket bränsle man får tag på.... 20121212.jpg Bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vidamic och 1 till
  • Laddar…
Hmm, jag gillar termostaten på denna.:)
 
Skynda att fynda!! Den där kommer gå fort..
 
Ååh vilket monster! Hade jag haft plats hade jag haft en massa pannor inkopplade i pannrummet, så man kunde elda i den man har lust med för dagen.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Jag tror inte att jag skulle bli populärast i mitt villaområde om jag sätter in en stokerpanna som Thomasliam och börjar elda allehanda saker jag kommer över.
Stoker är säkert mest ekonomiskt men det kan ju inte vara ett alternativ för många här? :)
 
Dina offerter i början visar alldeles för klena anläggningar till ditt behov...

-Accktanken bör du ha minst 4000 - 7000 liter Med beredare i. som tidigare talare går det att köpa från husquarna tanksvets.
40mm pur isolering är alldeles för dåligt, köp oisolerad och lägg på 300mm själv.
- Exp kärl hur många/stora beror på volymen du har i systemet..
-Pannan bör du ha på 45- 70 kw . atmos, baxi, calmar etc... keramikpanna med underförbränning=naturligtvis.
-Varmvattens cirkulation hade jag skippat och istället satt en elberedare inne i huset som varmvattnet passerar från acctankes beredare via kulverten.. då spetsar beredaren bara på lite ibland och ni har alltid varmvatten inne i huset.. denne skulle jag ställa in på ca 45 grader så att iete den dyra elen slår till i onödan
-Laddomat= naturligtvis.. finns med inbyggd cirkpump.
-Solslinga,,,, går bra att koppla in vvx utanför tanken om man bara förberett med uttag... att tänka på då är att man kanske bara vill värma toppen på accen... och därav anpassa uttagen efter det..
Shuntautomatik.. japp det ska det vara....
-utegivare,, tar ett bra tag att ställa in innan det blir bra = lagom varmt inne vid olika utetemperaturer.. speciellt när utetempen varierar mellan +5 till -5....
-Innegivare och maxbegränsning av framledningstemp reglerar alltid efter vad det är för temp inne...

///BG
 
  • Gilla
P.R och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, passivhus fungerar bra om man följer byggreglerna. Inte svårt om man bygger nytt, göra om befintliga hus är ofta tveksamt. Inte mycket dyrare än "vanliga hus" då man slipper kostnad för värmeanläggningen. Finns ca 40 000 stycken varav 20 000 i Tyskland. Har funnits i tre decennier så gott om erfarenheter finns. Inte en massa passning, arbete eller driftkostnader. En föregångare byggdes av en läkare i Uppsala, Mats Wolgast i början av 1980-talet. Han skrev om det i sin bok "Det superisolerade huset" 1982. Hus är ju ett extremt långsiktigt projekt. Energi kommer inte bli billigare. Hur man har det med hälsan och möjligheten att elda ved livet framöver vet man inget om.
 
Om jag skulle bygga nytt så skulle jag inte lägga ut flera hundratusen på ett värmesystem.
Jag skulle bygga smart så jag slapp ett värmesystem!
 
  • Gilla
thomasliam och 1 till
  • Laddar…
Har man tagit beslutet att bygga en ny kåk för X antal miljoner så ska man välja ett värmesystem man trivs med. Oftas brukar dessa nybyggda hus ha så mycket annat onödigt lull lull (stora helkaklade skithus, köksluckor för 150-200 tusen) så hundra tusen på ett miljövänligt uppvärminigs-/varmvattenalternativ tycker jag borde vara en fis i rymden?
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
Andreas:
Bygga smart, absolut. Samtidigt tycker jag ofta passiva hus och alternativa byggsätt lovar mer än de lyckas hålla. Det tillkommer ofta grejer i slutändan - mer isolering, bättre fönster, inskränkningar och förbehåll i planritning/utförande, ventilation, värmeåtervinning o.s.v. - och bygga utan värmeanläggning känns klart tveksamt.

Däremot tycker jag det är intressant att koppla det resonemanget till de offerter jag fått. Många i den här tråden har tyckt att de anläggningar jag fått offert på är i underkant (men offerterna i överkant, haha). Samtidigt är det ju ÅF själva som gett de förslagen, baserat på de uppgifter jag gett om huset. Är det inte konstigt att de i så fall offererat för små pannor, om de vill tjäna pengar? Flera av de ÅF jag talat med har menat att man inte behöver så jäkla stor panna vid ett nybygge idag, då de inte drar så mycket. Farsan och morsan värmer upp dryga 200 m2 (hus + källare) i sitt hus byggt -64 med en Baxi innova 50 kWH. Jämför det med mina ca 230 m2 (hus + pannrum och garage) som ska värmas upp med ett hus byggt nu.
Visst är det gött med obegränsad mängd varmvatten och en stor eldstad, men man vill ju inte betala hur mkt som helst för bara det heller.

Hellre för stor anläggning än för liten. Jag tycker bara det känns märkligt att alla tre jag fått offert av lagt sig på pannor mellan 20-40 kWH, medan många här tycker att jag borde ha minst 40.

Måste också pinna på lite nu. Det är inte omöjligt att vi börjar bygga inom ett par månader, och då måste jag - minst - veta vad för rör, slangar och tåtar som ska sticka upp var... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.