Eriksgatan
rocco666 skrev:
Hur gör ni när Indegon nu skall förvaras inomhus.
Tar ni ut den röda nyckeln eller kan man låta den sitta i?
Måste man kartera om till våren eller kommer Indegon ihåg den gamla kartan?
Svaret om röda nyckeln är Tag ur! Från Indegos manual daterad 23.11.12, sid 102 under "Lagring":

"Ta bort strömkretsbrytaren innan trädgårdsredskapet lagras. Lagra trädgårdsredskapet och laddstationen under vintern på ett torrt och säkert ställe utom räckhåll för barn".

Har man en äldre manual kan laddstationen stå kvar utomhus... Så jag lät min första stå ute hela vintern, det klarade den bra.
Sedan har det i praktiken knappast någon stor betydelse ifall man glömt ta ur den röda nyckeln och det finns ingen större risk att klipparen går igång och försöker klippa under vinterförvaringen, men det kan ju vara skönt att veta att inget som ev. trillar på eller ställs uppe på på knappsatsen initierar klipparen i onödan utan att man märker det. Kartan tappas inte bort bara för att det blir 2014. Läs också gärna här vad en vis person skrev förra året om batteriernas förvaring över vintern.
 
A
Om den röda nyckel är urtagen så ska inte schemat kunna bli aktivt, slipper riskera klippning inomhus fat den går nog inte så långt utan kanttråd.
Kartan ska ligga kvar till nästa år. Det har gjort det när den varit på service för min del.
 
Den röde är väl en huvudbrytare som ger total batterifrånskiljning. Så med den borta ska läget vara under kontroll vad gäller långtidsförvaring.
 
frav skrev:
Den röde är väl en huvudbrytare som ger total batterifrånskiljning. Så med den borta ska läget vara under kontroll vad gäller långtidsförvaring.

Det trodde jag med tills min började trilskas med att hänga sig och att inte vakna för att klippa efter schema. Vad jag misstänker nu är att den lider av nätaggsproblem, och den kommer snart skickas för service pga diverse fell...

Men när jag bråkade med den från att vakna efter sina försovningar genom att upperpande dra ut strömmen från basstationen och vrida på röda nyckeln så lyckades jag faktiskt få den att boota utan nyckeln i! Så en huvudbrytare är det det inte, och det ger mig hopp för att de kan lösa problemen med att stöldskyddet är under all kritik då det räcker att vrida på nyckeln får att komma runt PIN koden...

Det problem jag hade var att den efter att jag råkat koppla ur laddaren då jag använde samma uttag för att tända grillen så ville den inte vakna igen, och så fort den kopplats in igen så fick jag köra total återstart ca 10 gånger innan den ville vara med igen (bryta ström till laddare, ta bort från laddstation, vrida nyckel, vrida tillbaka nyckel, placera på laddstaion, trycka på knapp.). Det var när jag gjorde denna sekvens (utan att gå tre varv baklänges runt en stubbe vid fullmåne dock...) som den faktiskt vaknade utan nyckel i...
 
Nu har min klippare blivit helt förvirrad. Innan var det bara kantklippningen som inte fungerade men nu kör den utanför kanttråden titt som tätt. Sätter man den innanför tråden och startar upp den så går den långsamt i en halvcirkel och sedan pinnar den iväg rakt fram, snabbt, tills den träffar nästa kanttråd, sedan ny halvcirkel och allting upprepas gång på gång.

Satte den på laddning för jag tänkte att den låga batterinivån kunde spela in men den gjorde om samma fumliga procedurer dagen efter.


Så nu blir det Bosch nästa.

Visst är det "Bosch power tools" som hanterar dessa?
 
Jonbeee skrev:
Nu har min klippare blivit helt förvirrad. Innan var det bara kantklippningen som inte fungerade men nu kör den utanför kanttråden titt som tätt. Sätter man den innanför tråden och startar upp den så går den långsamt i en halvcirkel och sedan pinnar den iväg rakt fram, snabbt, tills den träffar nästa kanttråd, sedan ny halvcirkel och allting upprepas gång på gång.

Satte den på laddning för jag tänkte att den låga batterinivån kunde spela in men den gjorde om samma fumliga procedurer dagen efter.
Så nu blir det Bosch nästa.
Låter som nätagget.
 
Fipplade till det häromdagen då jag håller på att lägga om uppfatten osv. glömde lägga tillbaka en stenrad då Indy gick ut........hjulen utanför kanten. Obs mitt fel.
Lyfte upp den igen och startade om den..den gick då upp i "brölmode" men döm av min förvåning.....den lät inte speciellt mycket. Inte som den gjorde i våras. Jag hade ju inne den på service i sommras och fick ny build men det stod inget om att de bytt något annat.
Nu lät den bara lite mer än vanligt. man kunde höra att den va nära gränsen at börja vibrera kraftigt men höll sig rätt så ok. Jag testa de med att då ta bort höjdratten och köra ner en liten pinne mellan "cylindrarna" till motorupphängningen. Då blev det nästan helt stabilt och ett jämt surr va det enda som lät. Precis som man egentligen förväntade sig att det ska vara. Så här lät det inte i våras.....(BRÖÖÖÖL)
Men.....även om jag nu stabliliserade upphängningen så gick den inte ner i varv.....som det pratats om här att de nya buildsen gör. Inte min inte. den klippte resten av mattan med högvarv på klippmotorn. stablit alltså. Den borde ju varvat ner efter ett tag. tycker jag. Nån reflektion från er här ute?
 
Kan det være at knivdisken har blitt skjev?
 
A
Min har varit nästan ljudlös när den klipper efter sista builden.. Har inte haft något högvarv men däremot vägrade den klippa en dag. Nästa dag var det samma och försökte då att starta upp den men hade fått nytt språk och ny pinkod så jag behöver skicka tillbaka den igen eller om jag ska returnera den permanent. Går att köpa en ny till våren och få 1 år extra garantitid, kan behövas. Den har varit mer på service än ute och klippt i år.
 
Jaha. Jag tänkte göra en total reset av Indy inför vintern och köra den en sista gång efter en ny kartering för att se om den då skulle klippa hela gården. Nå, raderade kartorna och direkt då den ska kartera om så går det fel. Indy backar ur laddstationen, gör en cirkel runt den och krockar med baksidan av laddstationen. Då blir den förvirrad och avslutar processen. Den verkar inte ens försöka följa kanttråden. Gjorde en factory reset också, men det leder bara till samma sak. Bah...
 
Ringde Boschs support och dom sade att det korrekta sättet att utföra en nollställning är: strömmen bort, klipparen ut laddstationen, nyckeln bort, vänta 5 minuter, nyckeln in, tillbaka i laddstationen, strömmen på. När jag gjorde på det sättet så blev klipparen normal och gjorde en kartering helt ok. Att endast köra "Factory reset" från menyerna är alltså inte tillräckligt.
 
Snart er neste generasjon Indego på vei ...

IMG_1194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Først brølar den ...så sniker den seg på svansvegen ...
 
  • Gilla
Waxinator och 1 till
  • Laddar…
I.o.m. at du har ikledd din klipper med armaflex på understellet, blir det neppe resultater av seansen.
 
Jag har tidigare skrivit om mina problem här. Jag hävdar att mina problem beror på att klipparen slirar när den uppdaterar kartan och därför inte har en chans att få samma resultat två gånger.

Jag skickade in min klippare och fick tillbaka den efter en vecka. Service hittade inga fel men har antagligen uppgraderat den till senaste versionen. Hur det är med det kanske får vänta till våren.

Svaret inkluderade en utskriven trädgårdskarta! Det har jag inte sett tidigare.

Service hänvisade till supporten för att komma tillrätta med de inringade punkterna på kartan. Tyvärr är det så att kartan inte stämmer överens med verkligheten vilket jag har misstänkt hela tiden. Felen är grova.

På övre delen av kartan redovisas att trådarna ligger tätt intill varandra. Så är inte fallet. Avståndet är ca 70-100 cm. På ett ställer går trådarna i kors. I verkligheten är det ca 70-80 cm mellan.

På vänstra nedre delen är det ett avstånd mellan två nedåtriktade "grenar" som ser ut som ca 150cm. Där är i verkligheten avståndet 20 cm.

P1000938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tittar på kartan förstår jag också anledningen till att två hörn sällan klipps. De finns helt enkelt inte med på kartan.

Fortsättning följer, men kanske först till våren som sagt.
 
Nu e hälften av kabeln uppgrävd och det då färdigklippt för mig i år. Nu väntar ny plattläggning och "justering" av trädgården. Kommer att ytterligare finslipa så att Indy ska trivas ännu bättre hos mig. Jag lägger kabeln 5 cm ifrån plattkant som är i samma höjd så jag slipper trimma. då går den över på plattorna precis lagom. Om killarna e snabba på att lägga plattorna så kanske jag hinner testa den nya dragningen i år. Hade ju varit bra att ha det klart till nästa säsong.



Tga...Varför slirar den? lutar trädgården eller går den emot någonstans? tex när den kantklipper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.