A
Har fått nya problem. I går stod indego, trodde det var temperaturen. I dag är det +8 och då borde den gå. Tänkte väcka den ur vilan och tryckte 1 knapp. Den hade bytt språk och var nu på engelska + att den saknade signal från kanttråden. Flyttade den lite och då vill den ha en kod, men nu börjar det roliga, koden går inte längre. Det är inte så många som fått reda på den men misstänker att den startat om fel någon gång och vissa inställningar har ramlat ur.
Supporten i morgon.
 
Prøv kode 0000. Det ble plutselig koden på min.
 
Fikk endelig tilbake klipperen etter en laaang sommmer med problemer!!
oppdatert med senese SW, startet å klippe i går kveld etter ny kartering osb. i dag morges så stod den død på kantledningen 10 meter fra ladestasjonen, prøvde å sette den tilbake for lading men helt død..
Kan det være at det var for kaldt i natt? noen som vet om den har sensor på temperatur?, var litt rim i gresset i morges?
Bor på Vestlandet så her gror nok gresset i en måned til før vinteren kommer.
 
Landsbyidioten skrev:
Fikk endelig tilbake klipperen etter en laaang sommmer med problemer!!
oppdatert med senese SW, startet å klippe i går kveld etter ny kartering osb. i dag morges så stod den død på kantledningen 10 meter fra ladestasjonen, prøvde å sette den tilbake for lading men helt død..
Kan det være at det var for kaldt i natt? noen som vet om den har sensor på temperatur?, var litt rim i gresset i morges?
Bor på Vestlandet så her gror nok gresset i en måned til før vinteren kommer.
Det begynner vel å bli for kaldt om natten, den har tempratursensor.

Her er lista over sensorer:

Akselerasjonssensor: Registrerer maskinens hellingsvinkel.

Antiskrenssensor: Registrerer avvik fra en rett bane.
Odometer: Registrerer antall hjulomdreininger for å kunne beregne den tilbakelagte avstanden.
Grensetrådsensorer: Registrerer posisjonen til grensetrådene/kanten av plenen.
Veltesensor: Registrerer når maskinen vipper mer enn 45 grader eller velter.
Løftesensor: Registrerer når maskinen løftes opp.
Berøringssensor: Registrerer hvis maskinen kjører på gjenstander.
Ladesensor: Registrerer når maskinen befinner seg i ladestasjonen.
Temperatursensor: Registrerer høye/lave temperaturer for å beskytte batteriet.
Stoppbryter: Registrerer at STOP-knappen er trykt inn for å stoppe maskinen manuelt.


Hvor har den vært på service ?
 
Redigerat:
Usikker på hvem som har tatt service på den, men levert inn via MEKK Stord der den er kjøpt, mener de snakket om Haugesund/Karmøy eller noe, tok i alle fall nesten tre uker fra sending til retur, endte faktisk med at jeg kunne hente varer fra Bosch for 1100 kroner.. Honnør for det!, men om den ikke virker som den skal nå så får de den i retur(mekk er enige i at jeg evt. kan returnere den) Jobber i Singapore en måned i slengen så er litt avhengig av at ting virker som de skal.
Forresten så ser det ut for at den virker etter at jeg satte den i sola en stund men måtte ta strømmen av ladestasjonen før den våknet, håper dette ikke er noe som må gjøres hver gang slikt skjer og at den starter selv når temperaturen kommer opp i løpet av dagen, om ikke så er den ubrukelig både høst og vår fordi her kan det være null grader til ut i juni og fra medio september.
 
Eriksgatan
Landsbyidioten skrev:
Kan det være at det var for kaldt i natt? noen som vet om den har sensor på temperatur?, var litt rim i gresset i morges?
Ja, i natt var det 3-5 minusgrader långt ned i södra Sverige, även vid kusterna. Klipparen vill inte gå ut om det är för kallt och förra hösten verkade den gränstemperaturen ligga runt ungefär 5 plusgrader men det kan ju finnas lite tröghet kvar mellan vad klipparen uppfattar och vad som är aktuell temperatur på termometern. Temperaturen sjunker vanligen nattetid så att den sena natten omedelbart före gryningen är kallast. Har man klipparen på tidsschema att den skall gå ut på kvällen och klippa under natten, så kan den därför bli stannade på gräsmattan. Så på hösten är det kanske inte smartast att ställa tidsschemat på att den skall gå ut på kvällen och klippa under tiden temperaturen faller. Om möjligt, gör tvärtom så att den klipper på dagtid och kan få gå ut medan temperaturen är stigande och solen kanske skiner.

Om morgontemperaturen är för kall när den då egentligen skall gå ut, så visar den detta i displayen med ett meddelande och den går istället ut senare när temperaturen är högre (om inom tidsschemats klippintervall). Om detta fungerar över flera dagar med låga temperaturer hann jag inte testa under förra hösten men då lät jag den klippa på schema dagtid till slutet av oktober och den blev aldrig stående. Detta är som redan sagts en konstruktion för att skydda batteriet.
 
Är det någon som upplevt att klipparn går som den ska, förutom den lilla detaljen att knivdisken inte snurrar? Den har gått i flera dagar nu tror jag. Fina hjulspår i gräset sista veckan, men längre och längre gräs...
vid något tillfälle ikväll när jag pillade lite på den passerade "felkod 195" i displayen. Hittar ingen referens om detta.
 
Håkan Samor skrev:
Är det någon som upplevt att klipparn går som den ska, förutom den lilla detaljen att knivdisken inte snurrar? Den har gått i flera dagar nu tror jag. Fina hjulspår i gräset sista veckan, men längre och längre gräs...
vid något tillfälle ikväll när jag pillade lite på den passerade "felkod 195" i displayen. Hittar ingen referens om detta.
----------------------
Felkod
195
----------------------
On-board yaw rate sensor reports that the mower has tilted beyond 55 degrees
---------------------------
Mower will not move
------------------------------------
Motors stopped and battery charging cannot happen
------------------------------------
In case the system is not tilted, Power cycle the mobile unit by turning off the isolator key If the error persists contact the service centre

Hoppas detta hjälper dig.
 
MeanMike, var har du hittat sådan info om felkoderna? Ser ut som det skulle komma från något tillverkardokument/verkstadshandbok.
 
Eriksgatan skrev:
Ja, i natt var det 3-5 minusgrader långt ned i södra Sverige, även vid kusterna. Klipparen vill inte gå ut om det är för kallt och förra hösten verkade den gränstemperaturen ligga runt ungefär 5 plusgrader men det kan ju finnas lite tröghet kvar mellan vad klipparen uppfattar och vad som är aktuell temperatur på termometern. Temperaturen sjunker vanligen nattetid så att den sena natten omedelbart före gryningen är kallast. Har man klipparen på tidsschema att den skall gå ut på kvällen och klippa under natten, så kan den därför bli stannade på gräsmattan. Så på hösten är det kanske inte smartast att ställa tidsschemat på att den skall gå ut på kvällen och klippa under tiden temperaturen faller. Om möjligt, gör tvärtom så att den klipper på dagtid och kan få gå ut medan temperaturen är stigande och solen kanske skiner.

Om morgontemperaturen är för kall när den då egentligen skall gå ut, så visar den detta i displayen med ett meddelande och den går istället ut senare när temperaturen är högre (om inom tidsschemats klippintervall). Om detta fungerar över flera dagar med låga temperaturer hann jag inte testa under förra hösten men då lät jag den klippa på schema dagtid till slutet av oktober och den blev aldrig stående. Detta är som redan sagts en konstruktion för att skydda batteriet.
Det är inte bara klipparen som inte vill gå ut. Jag börjar känna samma sak som "Indy" dvs det e skönare o hänga inomhus istället för att frysa fingrarna av sig. Min Indy går nu sina sista 2 dagar innan jag drar upp en lång bit tråd pga. ny plattläggning i trädgården. Om dom som lägger plattorna snabbar på så kanske jag får ner tråden igen och jag kan testköra innan vintervilan. Hade ju känts skönt så man vet att det e ok innan våren kommer igen. För det gör den väl ??????:x.
Min klippare har överlag fungerat bra denna sommaren. Grannens HQ stannar emellanåt den också så dom är inte felfria heller.
Jag e överlag nöjd.
 
frav skrev:
MeanMike, var har du hittat sådan info om felkoderna? Ser ut som det skulle komma från något tillverkardokument/verkstadshandbok.
Hittade det på nätet i våras, vet inte var, för jag hittar det inte igen. Skrev ut det som tur va. Så jag fyller i här på sidan om det kommer upp frågor här. Här finns ju flera seriösa indego debattörer typ Eriksgatan o du o fler så det e väl roligt o hjälpa till.
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
MeanMike skrev:
Hittade det på nätet i våras, vet inte var, för jag hittar det inte igen. Skrev ut det som tur va. Så jag fyller i här på sidan om det kommer upp frågor här. Här finns ju flera seriösa indego debattörer typ Eriksgatan o du o fler så det e väl roligt o hjälpa till.
Låter bra, då vet jag var man kan vända sig för att tyda felkoder. :)
 
Idag så fick min Indego maskin hel spel. Den har ju varit knepig sista tiden då den allt för ofta kört utanför tråden & fastnat över en rabattkant. Oftast på det stället som är allra längst bort från laddaren.
Det jag gjort idag var att mäta spänningen från nätdelen. För iom den senaste tidens beteende så tänkte jag att det kanske kunde vara fel på nätdelen. Men den gav 42.4v obelastad, på polerna i kontaktdonet.
Drog sedan ut nätdelen från 230v. Sen hade jag ut den röda huvudnyckeln, rensade bort gräs undertill, satte i den röda nyckeln, placerade Indegon på laddplattan & efter en stund kopplade jag in 230v till nätdelen. När den sen skulle klippa enligt schema så körde den ut över kanttråden mest hela tiden. Jag lyfte tillbaka den säkert 6ggr på mindre än en timme, innan jag gav upp & skickade tillbaka den till bas. Så illa har det aldrig varit förr.
Vad har gått snett?
 
frav skrev:
.
Vad har gått snett?
.. that is the question ....

Du kan ha en skarv med dårlig isolasjon ... du hadde rensat undesidan der sensorene sitter mellom framhjulen ? .... Du kan førsøke å bytte kanal og se om den fortsetter å rømme. ... eller sende den på uppdatering - service
 
MeanMike skrev:
----------------------
Felkod
195
----------------------
On-board yaw rate sensor reports that the mower has tilted beyond 55 degrees
---------------------------
Mower will not move
------------------------------------
Motors stopped and battery charging cannot happen
------------------------------------
In case the system is not tilted, Power cycle the mobile unit by turning off the isolator key If the error persists contact the service centre

Hoppas detta hjälper dig.
Jag ska kolla imorgon. Fast en av sakerna jag gjorde var en snäll omstart: ur med nyckeln, av med strömmen, vänta, på med strömmen, i med nyckeln, in i laddstationen, starta och klippa. Fast fortsatt samma fel - inget snurr på knivdisken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.