rcjofo skrev:
Hvis du ettermonterer kugghjul måste de muligens ha samme diameter som originalhjulen...... den metar jo avstånd med sensor på hjulmotorerna.
Det är inget problem. Bara att köra ny kartering! Egentligen samma procedur som du måste göra med punkteringssensorn på en vanlig personbil.
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Andra klippare har tillbehör såsom "kugghjul" vilka monteras på hjulen.
Kuggarna hjälper även till med att "lufta" marken som kompakteras av hjulavtrycken.
Om diametern stämmer så att det går att montera så kommer jag att prova. Men först till våren. Nu väntar en vecka på Maderia och sen kommer snön...
 
tga skrev:
Om diametern stämmer så att det går att montera så kommer jag att prova. Men först till våren. Nu väntar en vecka på Maderia och sen kommer snön...
Med kugghjul kommer ikke snø til å være noe problem!
(Bytt også ut knivene med små skyfflar)
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
lilytwig skrev:
Det är inget problem. Bara att köra ny kartering! Egentligen samma procedur som du måste göra med punkteringssensorn på en vanlig personbil.
Ja, det er mulig det ikke er noe problem å kartere, bortsett i fra at alle avstander den måler opp og legger inn i kartan vil ha feil lengde, men når den begynner å klippe hva da ? Jeg tenker på når den snur seg bruker den hjulmotor sensorene eller ....

Nogot må vi jo ha å gruble på under vinteren,,,,,,,,:screwy:
 
rcjofo skrev:
Ja, det er mulig det ikke er noe problem å kartere, bortsett i fra at alle avstander den måler opp og legger inn i kartan vil ha feil lengde, men når den begynner å klippe hva da ? Jeg tenker på når den snur seg bruker den hjulmotor sensorene eller ....

Nogot må vi jo ha å gruble på under vinteren,,,,,,,,:screwy:
Nej det blir nog inte fel längd. Jag tror knappast att Indego räknar meter eller centimeter. Det duger gott med antal hjulvarv eller pulser från rotations-givare. Indego skapar sin egen måttenhet och relaterar till den. Det spelar då ingen roll hur stor diameter hjulen har. Vid sväng eller vridrörelse kommet det ändå att fungera, utom möjligen om de två hjulen är olika stora.
 
lilytwig skrev:
Nej det blir nog inte fel längd. Jag tror knappast att Indego räknar meter eller centimeter. Det duger gott med antal hjulvarv eller pulser från rotations-givare. Indego skapar sin egen måttenhet och relaterar till den. Det spelar då ingen roll hur stor diameter hjulen har. Vid sväng eller vridrörelse kommet det ändå att fungera, utom möjligen om de två hjulen är olika stora.
Rimligen har Indegon inprogrammerat sina egna mått. Åtminstone hjuldiametern. Men även bredden på sig själv, så den kan beräkna förflyttning i sidled.
När indegon skall göra en förflyttning i förhållande till sig själv. Backa en bit, eller vrida sig. Så borde en ändrad hjuldiameter påverka hur stor rörelsen blir i verkligheten.
T.ex om den skall vrida sig ett antal grader, eller backa en bit. Blir det med större hjul ett större utslag än det förväntade.
Nu har den ju inbyggd kompass, så det fixar sig kanske ändå.
Men när den skall backa, t.ex vid ett hinder så backar den förmodligen en något längre sträcka.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Procentaren skrev:
Rimligen har Indegon inprogrammerat sina egna mått. Åtminstone hjuldiametern. Men även bredden på sig själv, så den kan beräkna förflyttning i sidled.
När indegon skall göra en förflyttning i förhållande till sig själv. Backa en bit, eller vrida sig. Så borde en ändrad hjuldiameter påverka hur stor rörelsen blir i verkligheten.
T.ex om den skall vrida sig ett antal grader, eller backa en bit. Blir det med större hjul ett större utslag än det förväntade.
Nu har den ju inbyggd kompass, så det fixar sig kanske ändå.
Men när den skall backa, t.ex vid ett hinder så backar den förmodligen en något längre sträcka.
Jo det har du rätt i. Litet fel blir det ju i vändningarna om hjuldiametern ändras. Men kartering bör fungera ändå.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Soldyrkaren skrev:
observera att cm ska vara mm. man kan justera värdet från 16 till 60cm (mm)
Hur menar du då? Jag har provat olika inställningar och vill påstå att vid inställning 20 cm så blir den effektiva klippbredden 20 cm. Överlappet blir ca 6 cm. Vid inställning 16 cm är eff klippbredd 16 cm med 10 cm överlapp osv. Eftersom klippbanorna inte blir 100% parallella så kan man ändå få litet oklippta remsor. Ställer man in en högt värde så blir det väldigt tydliga och breda remsor. Jag kör numera på auto. Om man låter klipparen gå ett par timmar varannan dag (eller tillräckligt mycket, beroende av gräsmattans storlek) så kommer man aldrig att se några oklippta remsor. Indego kör ju först i en riktning och i nästa session ca 90 º mot denna. Följande klippning sker i en ny vinkel och på så sätt undviks att remsor lämnas kvar. Efter uppgradering av SW fungerar min maskin så väl som man kan kräva, även om det finns gott om möjlighet till förbättringar.
 
Jag lärde mig en sak om den röda stoppknappen idag.
Klipparen är numera inställd på att bara köra en gång på söndagen.
Men i går (lördag) tryckte jag in stoppknappen, eftersom trädgårdsslangen ligger utrullad.
Trots det stod den idag intrasslad i slangen och hade ätit hål på den.:mad:
Timern har tydligen högre prioritet än nödstoppet. Det får man väl kalla en bugg i programmet..

Nu skall det även nämnas att klipparen står normalt inne i sitt lilla hus, och jag stack bara in handen och tryckte på stoppknappen. Så jag såg inte vad det stod på displayen.
Men man kan knappast misslyckas med att trycka in en stor rejäl knapp.
 
Procentaren skrev:
Men man kan knappast misslyckas med att trycka in en stor rejäl knapp.
Du misslyckades tydligen endå, på et vis.
 
Har idag "inspekterat" en helt ny Indego 10 tillverkad i december 2012. Den har 5.7b4462, 78db, 4200rpm, 26-knivar, (troligen den gamla tallriken), kromade framhjulsaxlar, ej larm, gamla laddplattan.

Men det som jag mest blev förvånad över var att den inte har de bakre stödelementen (F 016 L68 494) mot karossen, de som här brukar kallas trumpinnar. Vare sig på hö. eller vä. sida. Enbart de mittre fästbyglarna (F 016 L67 778 & F 016 L67 779) Så karossen är ju helt lealös.
Tillverkningsmiss?
 
frav skrev:
... Enbart de mittre fästbyglarna (F 016 L67 778 & F 016 L67 779) Så karossen är ju helt lealös. Tillverkningsmiss?
Nej, karossen (eller huven) är fastsatt i ett trepunktsfäste.
Ett gummifäste på vardera sidan (framför drivhjulen) och det rörelseavkännande mittfästet framtill.
Trumpinnarna har väl tillkommit för att hindra huven från att tryckas ned för långt eller för att dämpa stora sidorörelser. Sidoupphängningarna är ju rätt mjuka... Indego är ännu inte färdigkonstruerad så fler ändringar än så är väl att vänta.
 
Waxinator skrev:
Nej, karossen (eller huven) är fastsatt i ett trepunktsfäste.
Ett gummifäste på vardera sidan (framför drivhjulen) och det rörelseavkännande mittfästet framtill.
Trumpinnarna har väl tillkommit för att hindra huven från att tryckas ned för långt eller för att dämpa stora sidorörelser. Sidoupphängningarna är ju rätt mjuka... Indego är ännu inte färdigkonstruerad så fler ändringar än så är väl att vänta.
Jo visst sitter karossen fast mot chassiet, både i framkant & framför hjulen, men där bak blir den ju helt lealös i sidled. I karossen finns de runda uttagen för där dessa bakre stödelement ska sitta monterade.

Hur som, har de missat att montera dessa vid tillverkningen eller har de införts senare?
 
lilytwig skrev:
Hur menar du då? Jag har provat olika inställningar och vill påstå att vid inställning 20 cm så blir den effektiva klippbredden 20 cm. Överlappet blir ca 6 cm. Vid inställning 16 cm är eff klippbredd 16 cm med 10 cm överlapp osv. Eftersom klippbanorna inte blir 100% parallella så kan man ändå få litet oklippta remsor. Ställer man in en högt värde så blir det väldigt tydliga och breda remsor. Jag kör numera på auto. Om man låter klipparen gå ett par timmar varannan dag (eller tillräckligt mycket, beroende av gräsmattans storlek) så kommer man aldrig att se några oklippta remsor. Indego kör ju först i en riktning och i nästa session ca 90 º mot denna. Följande klippning sker i en ny vinkel och på så sätt undviks att remsor lämnas kvar. Efter uppgradering av SW fungerar min maskin så väl som man kan kräva, även om det finns gott om möjlighet till förbättringar.
Jag menar att måttenheten är fel i displayen, mm. ska det vara, denna info. enligt Bosch kundsupport i Sverige och kan möjligen tolkas därefter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.