Wow! Är helt okunnig om tak och takplåt men det där var riktigt snyggt! Imponerad att det finns människor som kan hantera plåt sådär! Bra jobbat!

Jag gillar byggnadsfysik och är lekman så jag ställer en fråga i all välmening och undrar då om att tilläggsisolera invändigt då jag har tolkat litteraturen jag läst att det är inte att föredra då kylan möts fel, visst diffspärren håller fukten borta men är det något ni har tänkt på? Bara nyfiken :)
 
Nefcairion skrev:
Wow! Är helt okunnig om tak och takplåt men det där var riktigt snyggt! Imponerad att det finns människor som kan hantera plåt sådär! Bra jobbat!

Jag gillar byggnadsfysik och är lekman så jag ställer en fråga i all välmening och undrar då om att tilläggsisolera invändigt då jag har tolkat litteraturen jag läst att det är inte att föredra då kylan möts fel, visst diffspärren håller fukten borta men är det något ni har tänkt på? Bara nyfiken :)
Tackar och bockar, är själva väldigt nöjda med takets utformning.

Angående isolering vet jag inte, ska lägga på mer isolering utvändigt också men det blir lite längre fram i framtiden då andra projekt ligger i fokus. Ytterligare en anledning till mer isolering invändigt är att det är enkelt att dra ny el. Gamla elen är dåligt planerad och skavdosor och förlängningskablar sitter fast spikade i alla rum = ser helt galet ut på sina ställen :)

Hur påverkas huset om jag isolerar 45+plast+45 invädnigt (bef 95mm) och lägger på 70 till utvädnigt? skulle det bli en negativ effekt på något vis?
 
Nefcairion skrev:
Faktiskt ingen aning, men jag bara tänker på det jag läst men vet inte hur man applicerar det. 2 / 3 av den totala isoleringen skall/bör ? vara utvändig.

Här kan man läsa lite!

[länk]
Tackar för matnyttig läsning, lägges i bokmärken :). Ska som sagt lägga till isolering utvädigt också samt på med ny panel runt hela huset så känner ingen oro :) dock undrar man lite vad som räknas som invändig/utvändig. Var ligger punkten mellan ute och inne?
Har pratat med både snickare och platsledning på jobbet om konstruktionen och dimensioner o ingen har än så länge sagt något negativt eller att det skulle vara en risk konstruktion så jag tutar på och kör vidare.
 
Jag tolkar det som att den invändiga isoleringen är den som är innanför diff-spärren!

Som ja sa, ja är lekman och studerar till Byggingenjör (första året) så det är mer av nyfikenhet jag frågar! Min lärare är fuktexpert och hon har påpekat att går det så är det utvändig isolering som skall göras! Men att invändig funkar men är mer komplicerad!
 
Redigerat:
Nefcairion skrev:
[länk]

Liter mer information!
Tackar för ännu mer nyttig läsning.


Nu är det målat vitt nästan överallt, ljust och fräsht. Sjukt egentligen av hur man uppfattar rummet som större så fort det kommer upp ljusa färger. Nu ska det beställas golvvärme och handlas lite mer färg i andra kulörer.

malatvitt.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Har varit förbi Borås i veckan som gått och fått tillökning med 3070 gram familj. Blev en flicka som heter Enya.

enya1.jpg '

I sovrummet har jag krigat med en fondvägg, är envis och dum och vi hade bara hittat en färg som kändes "rätt". Det landade på en snickerifärg (!!) metallic i en koppar-röd nyans. Finns metallic väggfärg, men den hade inte samma känsla och glitter i sig tyvärr. Så det blev snickerifärg.

Började med att rolla med en skumgummi roller, gick inge vidare.
Testade med "vanlig" vägg roller. Blev katastrof.
Köpte roller som är till för snickerifärger. Blev flammigt och kass.
Sprutmålade en gång, det fixerade "glitter" i färgen i sjukt konstiga mönster. Slutade värdelöst det med.
Till slut hittade jag en metod (med support av en målare) att måla med "vanlig" roller, rikligt med färg. Sedan dutta med en tygtrasa för att ge färgen egen struktur och vi blev supernöjda. Skam den som ger sig :D!

Ska fixa till kanterna mellan vitt - metallic då tejpen hade fastnat lite här och där. Annars är väggen så gott som klar!
Tyvärr så visar sig inte effekten i färgen på bild, men det ser bättre ut IRL. Speciellt i solens sken.

fondvagg.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Boye och 8 till
  • Laddar…
RoTe
Grattis och snygg färg! :D
 
Roligt att följa ditt bygge, bli kanon! Förstår om det står still ett tag framöver när du fått så söt dotter, grattis! :)
 
Snyggt. Inga som helst problem med 45 isolering innanför plasten. Enligt min erfarenhet är 90% av prefab husen byggda så. Det gör att huset har fullt fungerande fuktspärr innan elen dras.
 
JKrister skrev:
Snyggt. Inga som helst problem med 45 isolering innanför plasten. Enligt min erfarenhet är 90% av prefab husen byggda så. Det gör att huset har fullt fungerande fuktspärr innan elen dras.
Ja men prefabhusen har betydligt mer isolering utvändigt! Det var lite det jag tänkte på �� Nu kommer ytterväggen bli kallare eftersom inte värme transporteras ut lika lätt!
 
För att vara helt säker får man räkna ut fukthalten i de olika skikten. Kan se över om jag har ett excelark med det där i datorn.
 
RoTe skrev:
Grattis och snygg färg! :D
Tackar!.

bogusen skrev:
Roligt att följa ditt bygge, bli kanon! Förstår om det står still ett tag framöver när du fått så söt dotter, grattis! :)
Tackar och bockar.

JKrister skrev:
För att vara helt säker får man räkna ut fukthalten i de olika skikten. Kan se över om jag har ett excelark med det där i datorn.
Det hade uppskattas, fast är inte särskilt orolig. Till sommaren ska det tilläggs isoleras utvändigt och väggarna kommer bli någonstans runt 260-280 mm breda. Så det borde vara lugnt som det är. Men man kan aldrig få för mycket information om riskkonstruktioner, vart fukten vandrar osv....
 
Redigerat:
Goteborg skrev:
Har varit förbi Borås i veckan som gått och fått tillökning med 3070 gram familj. Blev en flicka som heter Enya.

[bild]

I sovrummet har jag krigat med en fondvägg, är envis och dum och vi hade bara hittat en färg som kändes "rätt". Det landade på en snickerifärg (!!) metallic i en koppar-röd nyans. Finns metallic väggfärg, men den hade inte samma känsla och glitter i sig tyvärr. Så det blev snickerifärg.

Började med att rolla med en skumgummi roller, gick inge vidare.
Testade med "vanlig" vägg roller. Blev katastrof.
Köpte roller som är till för snickerifärger. Blev flammigt och kass.
Sprutmålade en gång, det fixerade "glitter" i färgen i sjukt konstiga mönster. Slutade värdelöst det med.
Till slut hittade jag en metod (med support av en målare) att måla med "vanlig" roller, rikligt med färg. Sedan dutta med en tygtrasa för att ge färgen egen struktur och vi blev supernöjda. Skam den som ger sig :D!

Ska fixa till kanterna mellan vitt - metallic då tejpen hade fastnat lite här och där. Annars är väggen så gott som klar!
Tyvärr så visar sig inte effekten i färgen på bild, men det ser bättre ut irl. Speciellt i solens sken.

[bild]
Coolt! Snygg brytning mellan det koppar-röda och det vita!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.