Hej SH,
hur går det med nivåregleringen, rännan och tanken? Har du sil i rännans slut? Har du nivåsänkning? Hur många m3 vatten? Hur stor tank och hur fylld är denna?
Jag skrev lite under rubriken pool.

Poolpremiär idag,- hipp!
C.
 
  • 080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svenno2021
  • Laddar…
Riktigt nice, bra jobbat! Hur går det med försäljningen i dessa tider?

Min pool rymmer ca 50 kubik.Vad gäller resterande arbete i mitt poolprojekt får det vänta till nästa år.
 
*Plockar upp hakan från golvet*

Underbart med högt till taket !
 
Det finns en del varianter och knep med dessa- som jämn värmefördelning eller bra sommarventilation.
Om man har nästan 8m till invändig nock får man fixa och trixa lite, men det funkar.

1. Värmeslingorna skall ligga mycket tätt där värmen behövs, knappt några inne i rummet. Ty om man har jämt fördelat som de flesta föreskriver, skapar man negativ konvektion= kallras.
Jag har satt en egen aktiv slinga i ett fack under det stora fönsterpartiet 6m brett och 7,7m högt. Den varma luften håller upp den kalla och man "hämtar" inte in mera kyla. För övrigt, så är golvvärmen i salongen avstängd ner till just nu (-17 grader). Vid matplatsen, också med stora fönsterpartier är det stengolv med just tätlagda slingor. Detta sköter om de ca. 103m2 i kök, salong och matplats med värme.

2 .I salongen är de högst belägna fönstren motoriserade och detta är helt osynligt (Velfac) och termostatstyrt. Det märkliga är att tillvalet motorstyrt bara kostar ca. 1800.- mer per fönster- it's a steal! I sommar skall jag motorisera en lucka nere vid källaringången och det blir svalt och gott.

3.Mer om ventilationen. Det är bra att ha en frånluft även i nock- all skämd luft försvinner. På en bild ser du hur jag gjorde. På andra sidan glaset finns en till - i badrummet. Hålen i snedtaket är frånlufthålen från sovrum.
Badrum med högt i tak är ganska trevligt. Inga blubblor som rasslar och skriker och med blinkande lampor. En kandelaber och ett gott glas vin är bättre.

Får se vad nästa projekt blir, - tänkte låta berget komma in i bakgrunden och med en stor glascylinder med vattendjungel i och ljuset precis som i regnskogen- uppifrån. Tänk- vi har 8 månader svalväder i Sverige. Kan man inte bo i djungeln, så kan väl djungeln bo hos dig.
Kul med projekt.Mman tjänar inget på dem, men det är rätt kul. Så får man sälja blommor på torget ibland.
 
  • matsal Mörtnäs lätt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-03-25 024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-03-25 020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-03-25 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-03-25 057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-03-25 043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum Mörtnäs lätt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Callering: Smarta val och mycket tanke innan/medan du satt spaden i marken!

Vad gäller undvikande av kallras vid stora fönster (våra större fönsterparti mot söder är ca 4m högt och 7m brett) har vi lagt inkommande gv-slingor extra tätt just under dessa, vilket fungerar bra. Gv-vattnet hinner ju kylas ju längre det vandrar. Eftersom varje slinga inte har samma längd får man laborera lite med flödet på varje slinga. Värmepumpen sköter resten med rätt kalibrerad kurvlutning och inkommande tempgivare - termostater är överflödiga. Den ingjutna kaminen mellan båda fönster värmer både golv och väggar kring fönstrena om man vill fläska på lite extra, och TV:n ovanför går fortfarande bra att titta på i infällt läge utan att bli överhettad.

Vad gäller ventilation har vi valt att återvinna all uppvärmd luft från våtutrymmen och garderober och ta in frisk luft ovan fönster och dörrar. Jag upptäckte faktiskt i helgen att det gick att reglera fläktstyrkan i den s.k. FLM modulen (genom enkel omkoppling av tråd på kopplingslist), så nu sörplar den i sig 450 kbm gammal luft per timme från olika rum i 3 plan och laddar hålen med lite mer värme (värmen laddar båda bergvärmehålen - den kvarvarande nedkylda luften utblåses ut ur huset). Standardinställning från fabrik var "bara" 250 kbm/t. Luftkvaliteten känns bättre nu - sannolikt på bekostnad av uppvärmningskostnad, men det blir nog inga väsentliga skillnader.

Vad gäller din blomförsäljning på torget, besöker jag gärna ditt stånd vid tillfälle :)
 
Redigerat:
Bättre sent än aldrig, bifogar bilder på nya uppfarten

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatanm535 och 6 till
  • Laddar…
Gaddäm SH! Hade helt glömt denna tråden/(huset. Blir lite tårögd när jag kikar igenom bilderna igen, det är verkligen ett läckert hus!

Uppfarten är ju outstanding! Hollywood släng er i väggen! Har du värme o grejjer under asfalten eller sandar du på vintern? Salt?
 
  • Gilla
SH
  • Laddar…
Strip skrev:
Gaddäm SH! Hade helt glömt denna tråden/(huset. Blir lite tårögd när jag kikar igenom bilderna igen, det är verkligen ett läckert hus!

Uppfarten är ju outstanding! Hollywood släng er i väggen! Har du värme o grejjer under asfalten eller sandar du på vintern? Salt?
Tackar!
Jag kommer enbart sanda och köra snöslunga.

Värmeslingor hade krävt ett mindre kärnkraftverk och rejält grov elkabel/säkring (ca 500 kvm att värma)
 
Det kostar att ligga på topp.
 
Vad heter kataloghusleverantören? :)

(y) Kanonsnyggt!!!!
 
Denna tråd tål att bumpas lite då och då. Helt otroligt, nu måste jag hitta en bergstopp med hål. :banghead:
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
SH skrev:
Angående lampbyte gäller det att ha långa armar ;-). Takhöjden är som mest ca 7,5m och vissa spottar ligger på 6,5m höjd. Jag har köpt en rejäl och stadig stege som klarar upp till 8,5m. Som tur är så behöver jag inte ta fram den så ofta (en gång hittills). Stegen väger ca 35 kg.

Jag har nu hittat matbord och stolar:
Hej SH,
Ditt hus är verkligen underbart, grattis till resultatet efter allt långt slit under många år!
Jag gillar verkligen alla gedigna material ni har valt och kan inte ens föreställa mig allt arbete du måste ha lagt på att bära, bygga och fixa med allt du gjort - hatten av för att du under flera år dessutom orkat bjuda på så stor inspiration för oss alla här på forumet, tack så mycket!
- Det måste kännas väldigt skönt att kunna se tillbaks och tänka på allt du åstadkommit och hur fint det blivit?!

Tänkte dels fråga om golven i kök/matrum/vardagsrum: är alltihop riktig granit i olika färger, eller har du olika stenplattor/material? Är det något från t ex Peronda, eller enbart riktig/äkta sten? Hur fungerar det i köket efter ett antal år, några missfärgningar eller skador som uppstått?

Dels tänkte jag fråga om just det här med takhöjden och lampbyten m.m.... kanske låter som en lite fånig lyxproblems-fråga för vissa, men vi kommer också ha 7-8m i takhöjd i delar av vårt nya hus, när det väl blir byggt, och funderar på om vi ska ha taklampa med hiss/wire eller en lång stege och fast kedja/wire till takarmaturen. Är det en vanlig aluminium-stege du har? Som står som ett V, eller en rak? Hur stabilt känns det när du klättrar så högt upp ovanför stengolvet, har du någon annan lösning nu eller fungerar det fortfarande bra?
 
Vilket fantastiskt bygge!!! Stil och finnes när den är som bäst.
Har precis gått igenom hela tråden. Tack för att du tagit dig tid att dela med dig.
Håller själv på att bygga ett "betonghus" och du påminde mig om en viktig detalj i några av bilderna, att mura in rören för el innan det är försent. Vill inte heller ha utanpåliggande kablar. Kan påpeka att mitt hus ligger i lä med ditt:)

Har du några bilder eller tips om hur jag praktiskt ska lösa detta? Jag har en ide om att med PVCrör bygga ett nätverk dit alla kablar ska gå (med kablarna i och låta stumparna hänga ut) och sen mura in allt. och för säkerhets skull ha en lina om man skulle glömt ngt och behöver dra en kabel till av ngn anledning. Är jag på rätt spår?
En karta eller ritning på var man har kablarna kanske är bra att ha så man inte en vacker dag borrar i dom?
1/2 tumsrör borde göra jobbet eller har du andra förslag?
Jag kommer inte att isolera väggarna, så rören kan inte gå bland isoleringen som annars hade kanske varit praktiskt.

Tacksam för tips
 
Wow här har man läst 200 inrednings tidningar och försökt att få med allt i ett hus , imponerande bygge om man gillar wild and crazy .
Kul att se att vissa vågar gå all in och bygga så osvenskt.
Sådana tomter är det inte så många som vågar bygga på , men vågar man så är tomten inte så dyr iallafall .
 
Redigerat:
L
Hur har du tänkt angående badrum och bastu? De har insyn om man säger så, glasdörrar och fönster i planglas.
Uppfarten var snygg, annars är det inte min stil.
 
  • Gilla
Mixi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.