riktigt snyggt tak...men mycket jobb..men kul jobba åt sig själv förstås....
är imponerad att du orkar jobba med plåt hela dagarna ..och sen kvällar o helger på erat hus ochså med plåt...
du som är plåtis...använder ni mycket zinkplåt i gbg? kommer allt mer i sverige.. fördel ingen färg som ramlar av till slut.......bleks zinkplåt? hörde att vatten kunde göra att det blir fläckar på zinkplåt..kan det stämma? kanske inte så snyggt då..
 
Mell skrev:
Man mäter vinkelrätt mot det du isolerar, i detta fall taket.
Okej tack.

tjena skrev:
riktigt snyggt tak...men mycket jobb..men kul jobba åt sig själv förstås....
är imponerad att du orkar jobba med plåt hela dagarna ..och sen kvällar o helger på erat hus ochså med plåt...
du som är plåtis...använder ni mycket zinkplåt i gbg? kommer allt mer i sverige.. fördel ingen färg som ramlar av till slut.......bleks zinkplåt? hörde att vatten kunde göra att det blir fläckar på zinkplåt..kan det stämma? kanske inte så snyggt då..
Tackar för komplimang, är jätte nöjd med taket själv. Angående zink så är det ett växande material och jag tycker jag ser det mer och mer. Zinken bleks inte, det bildas patina på den och beroende vilken förpatenering (om man väljer någon) så förändras kulören olika. Och fläckarna du har hört talas om är vitrost. Det bildas när du lägger två zinkplåtar emot varandra med fukt emellan. (Detta sker när man förvarar detta materialet utomhus med fukt emellan), Men när den väl ligger på plats så ska den inte vitrosta. Personligen så har jag mixade känslor ang materialet, det är alldeles för skört och spricker vansinnigt lätt när det bearbetas och en hel del moment är udda jämfört med vanlig stålplåt. Fördelarna helt klart underhållsfritt. Har hört en siffra om 70-100 år totalt underhållsfritt vilket är en lyx som heter duga. Detta gäller då inte AluZink (som är stålplåt med en legering av aluminium och zink), den har inte i närheten av de egenskaperna som massiv zink har.


Jobbade vidare med kattvinden under helgen. Det är något vackert med en bra isolerad yta :D

bjalklagsisol.jpg

Då det inte var meningen att göra detta utrymmet just nu, så hade jag inte köpt ordentligt med virke. Men då kläckte jag och tjejen en återvinnings idé och bar upp den gamla råsponten som satt monterad på väggarna och ryckte ut spiken och drog fast. Sparade ett gäng kronor och slapp en resa till tippen. (y)

kattvindsgolv.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Nu när vi pratar om zink hur klarar det dom extrema temperaturerna vi har i Sverige Borde det inte spricka lätt? Har själv aldrig lagt det är inga kunder som frågat efter det här men vet ju om man klipper fel så kan det spricka iväg sen kan man ju inte vika det fram och tillbaka heller. Om man nu skulle välja något för att slippa underhåll är inte aluminium eller koppar (dyrt) bättre om man inte just vill ha zink utseendet?
 
johan ivarsson skrev:
Nu när vi pratar om zink hur klarar det dom extrema temperaturerna vi har i Sverige Borde det inte spricka lätt? Har själv aldrig lagt det är inga kunder som frågat efter det här men vet ju om man klipper fel så kan det spricka iväg sen kan man ju inte vika det fram och tillbaka heller. Om man nu skulle välja något för att slippa underhåll är inte aluminium eller koppar (dyrt) bättre om man inte just vill ha zink utseendet?
När zink-plåten väl ligger ska inte temperaturen vara någon fara här i Sverige. Men om man väljer att montera i kallare väder än c:a 15-20+ får man värma så in i he***te, annars spricker det direkt. Likaså med ett vanligt inklipp, går inte för det spricker. Man måste borra där klippet ska sluta och klippa dit, väldigt tidskrävande på vissa moment. Det finns en anledning att ackordsprislistan är 15% högre på en zinktäckning än en "vanlig" stålplåt :)
En fördel dock är att det är mycket enkelt att löda, sprickor, hinder, stosar osv.... Om jag hade strävat efter ett helt underhållsfritt hus hade jag valt aluminiumplåt i bandtäckning, snyggt, rostar inte och väger i princip inget. Putsad fasad på det så är man i hamn. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
tack för tipset om zinkplåt..att man ska ha det inomhus innan montering...och ej få fukt mellan plåten..för att slippa sk vitrost
tänkte byta ut mina gamla fula fönsterbleck här till zink....
klart inte så kul när zinken är mer svårjobbat...nackdelen med vanlig lackad plåt..är väl att man helst inte ska montera under +5...då färgen kan spricka..men går ju att måla på efter...men brukar nog inte bli lika bra som färdiglackat..från fabrik,,
ja aluminium kan ju vara ett alternativ...mjukt och lättjobbat...säkert alla plåtslagares favorit matrieal..
koppar sätter man väl nästan inte alls idag....jag såg själv koppar som hade fräts sönder på 70-80 talet redan...här på västkusten..är visst luften som blivit sämre...med alla utsläpp...
 
tjena skrev:
tack för tipset om zinkplåt..att man ska ha det inomhus innan montering...och ej få fukt mellan plåten..för att slippa sk vitrost
tänkte byta ut mina gamla fula fönsterbleck här till zink....
klart inte så kul när zinken är mer svårjobbat...nackdelen med vanlig lackad plåt..är väl att man helst inte ska montera under +5...då färgen kan spricka..men går ju att måla på efter...men brukar nog inte bli lika bra som färdiglackat..från fabrik,,
ja aluminium kan ju vara ett alternativ...mjukt och lättjobbat...säkert alla plåtslagares favorit matrieal..
koppar sätter man väl nästan inte alls idag....jag såg själv koppar som hade fräts sönder på 70-80 talet redan...här på västkusten..är visst luften som blivit sämre...med alla utsläpp...
Snarare tvärtom skulle jag vilja säga, att vanlig plåt går utmärkt att montera när det är kallt men att zink (iaf RheinZink) absolut inte får monteras när det är kallt. Har även hört att om man skall göra ett urklipp måste det borras först i hörnan och sedan klippas för att det inte skall spricka.
 
Känner att jag varit lite hård mot Zinken som material. Det är massivt och är otroligt slitstarkt, håller 70-100 år (som jag har fått förklarat för mig) och ska således "ersätta" koppartaken. Det är just hanteringen och skörheten jag inte tycker om men det påverkar ju bara plåtslagaren som ska montera och inte kunden. Så om man går i tankarna kring att ha ett underhålls fritt tak så är Zink ett bra alternativ iaf sommartid :).

Uppe på andra våningen händer det grejer! 2 vändor till tippen med fullastat släp + pickup. Sväljer massor med skit, shoppat isolering och reglar och osbskivor. Det är en hel del pyssel när allt är snett och vint men detta blir nog bra till slut.

pilligt1.jpg

Nu är det plastat och klart för elektrikern att göra sitt, försöker mig på att förbereda rör & dosor under veckan sen ska osb + gips upp i väggar och tak.

plastat.jpg
 
Redigerat:
Nu har elektrikern gjort sitt för denna svängen, blev totalt 3 dosor för cat5e (eller cat6 inte bestämt mig ännu). 7 dosor för 230 uttag. Det räcker för oss nu och jag hoppas att det räcker för vad som kan hända med rummet i framtiden också.

Håller inte samma tempo i renoveringen av sovrum som med taket, och det av flera anledningar. Mycket på jobbet, samtidigt som radistationen tar en hel del tid. Sen är det mycket skönare att vara ute när det är gott väder. Sedan är allt inte lika självklart så det blir fler vändor till brädgården med material man missar :D osv... Men OSB sitter på 3 av 4 väggar.

osb.jpg

Har kört med isolering från Paroc och Rockwool, bra respektabla företag med bra produkter, men innerväggarna blev det en vända till Byggmax och shoppade isolering och det är skillnad på produkter helt klart! Den bruna (byggmaxen) går knappt att skära i med vanlig isoleringskniv! Dock kliar den inte så det får man väl leva med, då det är inner vägg och isoleras för ljudet så är det inte så noga om den glipar lite.

TV-Rutan är helt och hållet Byggahus fel :). Har sett det göras i flera trådar och blivit inspirerad. Dock inte lika fancy som vissa andra med inbyggda högtalare och annat, det gick inte hem hos tjejen. Men detta blir bra ändå.

tvvaggisol.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Här har det inte blivit uppdaterat på länge, men det har förklaringen i att det inte hänt så mycket på länge. Med en så vansinnigt skön sommar har tiden och engagemanget lagts på trädgården, sågat bort träd, buskar och annat ogräs och sått gräs istället. Tagit det vansinnigt lugnt och lagt ett ton med tid på att driva radiostationen vidare.

Fick tummen ur i helgen och osb:ade färdigt och gipsade. Fick hjälp av farsgubben att gipsa taket. Blev 90 skivor i tak och 120 på vägg. I framtiden blir det nog 90 överallt med tanke på vikten. Helt enkelt inte värt att bära 120 skivor upp och ner i trappen.

gipsatak1.jpg

Hela rummet är nu färdiggipsat och dammet ligger som en dimma över hela sovrummet.

gipsatklart.jpg

Av någon anledning är jag envis och dum och ska såklart gipsa in takfönstret när det finns färdiga moduler för detta?! Gjort är gjort och nu är det iaf klart, men pilligt med vinklarna var det sålklart.

gipstakfonster.jpg

Köpt spackel och funderar på att investera i en lågbudget slipgiraff. Får se om jag kan försvara en sådan investering för sambon, det är en hel del att slipa på sikt då hela huset behöver sig en uppfriskning.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Det är rätt gött att ha bygget på andra våningen, då kan man släppa verktygen precis när andan faller på och fortsätta utan att behöva städa undan allt för detaljerat. Vi bor helt och hållet på nedre våningen så vi "lever" inte alls i bygget vilket är skönt!

Kl 20 kom den hög gravida tjejen upp och ville också jobba. Blev att tejpa gipsskarvarna och spackla skruvhål. Starkt tycker jag.

spackeltejp.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
knicklas och 4 till
  • Laddar…
Måste bara säga att jag är supernöjd med denna kombinationen! Dammar knappt någonting, går fort och resultatet blir bra. Duger gott och väl till en hemmapulare som gillar gadgets.

Jula "griraff slip" och Biltema grovdammsugare.

nojd1.jpg
 
Redigerat:
Goteborg skrev:
Måste bara säga att jag är supernöjd med denna kombinationen! Dammar knappt någonting, går fort och resultatet blir bra. Duger gott och väl till en hemmapulare som gillar gadgets.

Jula "griraff slip" och Biltema grovdammsugare.

[bild]
Har den också och är överlag nöjd. Ända nackdelen är väl att den är förbannat tung att slipa tak med, hade träningsvärk i dryga veckan efter 85kvm tak i källaren.
 
erik_n skrev:
Har den också och är överlag nöjd. Ända nackdelen är väl att den är förbannat tung att slipa tak med, hade träningsvärk i dryga veckan efter 85kvm tak i källaren.
Jag väljer ju en veckas träningsvärk alla dagar i veckan, jämfört med att slipa 85kvm tak för hand(!). Den har lite vikt helt klart, och det känns i armarna även på vägg men är nöjd ändå. Om man kikar på modeller med motorn i handtaget istället för uppe på skallen så snackar vi c:a 10 000 lappen, och dem pengarna tycker jag är helt orimliga för hemma fixande. Jag är nöjd ändå, även om vikten är ett - :)
 
Goteborg skrev:
Jag väljer ju en veckas träningsvärk alla dagar i veckan, jämfört med att slipa 85kvm tak för hand(!). Den har lite vikt helt klart, och det känns i armarna även på vägg men är nöjd ändå. Om man kikar på modeller med motorn i handtaget istället för uppe på skallen så snackar vi c:a 10 000 lappen, och dem pengarna tycker jag är helt orimliga för hemma fixande. Jag är nöjd ändå, även om vikten är ett - :)
When you put it that way... ;)

Eller som Bärgarn hade sagt: de e så sant som de e sagt!
 
Här skyndar vi långsamt, :) tjejen rollar taket.

malatak1.jpg

Andra strykningen klar, får extraspackla några skruvhål och en skarv, för övrigt riktigt nöjd.

takmal.jpg

Tankarna går kring att måla 3 av 4 väggar vita och en vägg i metall färg, + väggmålning. Någon med erfarenhet av metallfärg? Hur blir texturen med vanlig roller?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.