Har en enkel fråga angående en rätt enkel sak antar jag.. Vill att min rörelsedetektro ska styra ljuset på min dimmer i badrummmet. På dagtid ska "släckt" läge vara 10% och på ska vara 60% (om man vill ha på 100% dubbeltryckning på vanlig strömbrytaren). Men när jag aktiverar "Sova mode" ska den vara släckt och bara tändas till 10% vid rörelse. Plus att jag vill när jag aktiverar Borta läge så ska den vara helt av. Hur löser man detta på bästa sätt?
 
Otroligt men min "4 in1" har funkat som en gud hela kvällen. Får regelbundna sensor uppdateringar enl. intervall och rörelsedetektorn triggar min scen. Tydligen så funkade healen inatt. Måste fungera på annat sätt en repair funktionen.
Eller så är det så att de yttre förhållandena är mera rätt idag, lite blåsigare, varmare och lätt regn :D. Vete fasen vad man ska tro med den här prylen egentligen men hoppas det håller i sig.

Detektorn triggar nu gårdsbelysningen efter solnedgång och släcks efter default 4 min. Nu är ju bara frågan hur användbart det är i vinter då man är ute och skottar snö. Det kan ju hända att man är utanför detektorområdet längre än 4 min. Finns det nåt sätt månne att manuellt gå förbi triggern för släcka då man vill? Hmm kommer jag någonsin att få klart renoveringen/tillbyggnaden nu när jag fått dessa leksaker...?
 
Freddan101 skrev:
Förmodligen en korkad fråga. Om man ex. har en infälld Fibaro dimmer och trycker på den fysiska brytaren/knappen för att tända/släcka (läs svärmor) så antar jag att Fibaron skickar ett meddelade till Vera så att Vera vet om lampan är på eller av?
Även om hek redan svarat på frågan, så kan jag flika in:
Inte alls en korkad fråga. Inte alla zwave-enheter gör detta, har tex för mig att mina Düwibrytare inte gör detta, och då blir veran bara uppmärksammad på statusändringen vid nästa pollning, som sker långt senare. Vilket är totalkasst om man ska trigga något den vägen.
Dock, Düwi med zwave.me firmware funkar kalas.
 
kjaafs skrev:
Otroligt men min "4 in1" har funkat som en gud hela kvällen. Får regelbundna sensor uppdateringar enl. intervall och rörelsedetektorn triggar min scen. Tydligen så funkade healen inatt. Måste fungera på annat sätt en repair funktionen.
Batteridrivna prylar kan vara vansigt knepiga ibland. Och rätt ofta räcker det att sova på saken... :)
Som sagt, min 4in1 har &så funkat, men det verkar vara lika vanligt att dom inte funkar alls. Ingen vet varför...

Detektorn triggar nu gårdsbelysningen efter solnedgång och släcks efter default 4 min. Nu är ju bara frågan hur användbart det är i vinter då man är ute och skottar snö. Det kan ju hända att man är utanför detektorområdet längre än 4 min. Finns det nåt sätt månne att manuellt gå förbi triggern för släcka då man vill? Hmm kommer jag någonsin att få klart renoveringen/tillbyggnaden nu när jag fått dessa leksaker...?
Troligen inte :)

Självklart finns det en lösning på ditt skottarproblem. Kanske kan du använda "Armed", eller så kan du använda någont trivsam plugin som utökar logiken...
 
Då har man äntligen lagt ordern. Blev en Vera lite, RFXtrx samt 2 st NorthQ till att börja med. Blir bra att kunna bygga ut med Z-wave och sedan stegvis byta ut en del av Nexa-prylarna.

Tack för alla hjälpsamma svar och goda råd inför inköpet. :)
 
Då har även jag lagt en order på ett litet "startkit" efter att ha spejat i denna tråden att bra tag.
Skall bli väldigt kul att komma igång och se möjligheterna.

Passar även på att lyfta denna fråga från några sidor tillbaka då även jag tänker mig en liknande funktion:

dhanjel skrev:
Vad rekommenderar ni för temperaturmätare? (Om man nu ska skippa Aeons 4-1), gärna med intervall -30 till +90.
Ska ha 2 inomhus, en ute och en i bastun.
 
BjF skrev:
Då har även jag lagt en order på ett litet "startkit" efter att ha spejat i denna tråden att bra tag.
Skall bli väldigt kul att komma igång och se möjligheterna.

Passar även på att lyfta denna fråga från några sidor tillbaka då även jag tänker mig en liknande funktion:
Tyvärr har jag inte hittat någon annan temp för utomhus än 4in1. Jag kommer köra med Oregon + RFXtrx, iaf. till en början.

Ett alternativ är 1-wire men har inte satt mig in i detta ännu.
 
Freddan101 skrev:
Tyvärr har jag inte hittat någon annan temp för utomhus än 4in1. Jag kommer köra med Oregon + RFXtrx, iaf. till en början.

Ett alternativ är 1-wire men har inte satt mig in i detta ännu.
Precis, jag tänkte mig även för bastu.
Men en fibaro universalsensor har 1-wire gateway inbyggd om jag förstått det rätt?

EDIT, läste på lite och så är det, blir ganska perfekt att använda till acktanken och framledningstemp då :)
 
Redigerat:
BjF skrev:
Precis, jag tänkte mig även för bastu.
Men en fibaro universalsensor har 1-wire gateway inbyggd om jag förstått det rätt?

EDIT, läste på lite och så är det, blir ganska perfekt att använda till acktanken och framledningstemp då :)
Det låter ju riktigt smidigt.

Vad behöver man i 1-wireväg och hur kopplar man i det i Fibaro? Kan man köra med flera 1-wiresensorer till en Fibaro?
 
Precis som hek skriver.
Nu är ju förstås sensorn i sig specad till min 0C men kan du dra ut själva tempsensornvia kabel så kan du ju komma runt det förstås.
 
Schysst, känns som 1-wire kommer bli nästa steg när man blivit varm i kläderna med Veran och fått igång elmätningen.

Går det även att använda andra 1-wire-sensorer med Fibaro? Kan man isf. blanda i samma Fibaro?
 
Freddan101 skrev:
Jag kommer köra med Oregon + RFXtrx, iaf. till en början.
Berätta gärna hur det går. Jag har några enheter på 433 (två temp och en nex symningsrelä) som jag inte lyckats få in i Veran via RFXtrx. Jag har inte lagt någon större tid bakom, utan då de inte automatiskt dök upp har jag inte jobbat med det.
 
Imorgon får ni köpa Aftonbladet Hemma!
 
  • Gilla
KumlaEkeby och 14 till
  • Laddar…
Hej

En kanske enkel fråga men lyckas inte hitta svaret någonstans.

Sitter och funderar på att köpa in mig på ett fibarosystem. En fråga kvarstår dock. Om jag monterar in en fibaro dimmerpuck bakom en existerande dimmerbrytare på vägeen, kommer jag att kunna dimma belysningen både tranditionellt sett (med knappen på väggen) men även genom Fibaro appen (vill använda home center 2)?

Kommer aldrig lyckas lyckas övertyga frun om att man bara kan dimma genom appen....

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.