KnockOnWood skrev:
Jag tycker att vi skall ge vår nya medlem Katten12 en eloge!

Hon gläntade på garderoben där det kunde finnas ett och annat att undersöka medan vi andra tittade på fönster, golv och väggar.

[länk]
[länk]

Bra jobbat Katten (y)
Haha det här värmer mitt hjärta lite faktiskt. Ofta så är min uppriktighet ett hinder och något jobbigt. Första gången den faktiskt kommit in handy^^
 
  • Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
Tackar o bockar för all hjälp! Väldigt tacksam för att ni tog er tid o hjälpte mig med detta!
 
Den samlade kunskapen på forumet är fantastisk. Även om man som TS behöver sålla litegrand och även tänka själv. Nästa gång jag köper hus skall jag också lägga ut inofon o ställa frågan på forumet....
 
Mina lösa spekulationer visade sig alltså vara välgrundade ändå :)
Har varit och tittat på både nybyggda hus och nyrenoverade lägenheter som varit projekt av liknande företag. Ser oftast väldigt bra ut, inte så mycket man kan klanka på först, men när man tittar noggrannare på material märker man att det har snålats.
Även konstiga lösningar för att det skall snålas. Såg en lägenhet där man blåst ut köket och satt upp ett kök med nästan inga överskåp och snygg mosaik ända upp till taket. Ser jättefräckt ut, ända tills man ser att de inte dragit in ett enda eluttag vid köksbänken. Enda uttaget sitter på motstående vägg. Förgreningssladd tvärs över köksgolvet?
 
Bra tråd och skönt att expertisen här hjälpte TS från sitt värsta köp i sitt liv!

Borde inte mäklare och byggare anmälas på något sätt då detta känns som rent lurendrejeri?
Av 50 intressenter så är det garanterat någon som inte vet allt och köper i brist på bättre vetande.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Va? Har jag verkligen läst samma besiktningsprotokoll som er?
 
Alla har tydligen läst protokollet olika, jag känner inte till byggaren men tycker att domen är hård utifrån en kommentar från en konkurrerande byggare.

Ser man till protokollet finns det egentligen inget att anmärka på, man kan fundera på en djupare besiktning pga misstanke men att avskriva denna byggare som fuskare utifrån det som hitintills framkommit är fel.
Dessutom tror jag att 99% av trådens kommentatorer inte ens sett huset live.

Jag har åsikter om att bygga på spekulation men vad f-n hur många fel finns det inte i J-M's områden i Täby också dessa byggda på spekulation dock lite större skala.

Aktuell byggare har uppenbarligen följt instruktionerna från Finja gällande ventilerade väggar så vad säger att han inte kan följa andra instruktioner.
Vi vet inte om det är byggaren själv som gjort badrummen vi har inte sett protokollen utifrån detta dömer vi ut dem som fuskbyggen.

Att detta inte är ett hus i min smak eller heller ett byggsätt som jag skulle välja är en helt annan femma men jag dömer inte ut byggaren bara på hörsägen.

/Peter
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Som det ser ut här i länet är det säkert någon som köper huset trots uppenbara brister och fel.

Ser rubrikerna här på BH när nya ägarna upptäckt hur huset verkligen ser ut:
Hjälp! De som byggde huset har satt blankt kakel på golven i halva huset. Hur sjutton får vi bort det?
Vad är det för grön slang vi har ute i trädgården? Jaha var det bara kabelskyddsröret till ringklockan.
 
mariatherese skrev:
Va? Har jag verkligen läst samma besiktningsprotokoll som er?
Huset består ju av tre lyxiga badrum och kommentaren kring felaktiga rörgenomföringar och avst. Golvbrunn samt att det inte går att inspektera tätskikt (det skall det normalt göra) tyder starkt på stora missar i dessa dyra och viktiga delar av huset. Att renovera tre felbyggda badrum skulle dra iväg mellan en halv till en mille. Mycket illa enligt mig.

Sen vet jag inget om byggaren är en fuskare eller bara okunnig eller har dåliga underleverantörer. Tycker inte det spelar så stor roll.

Dessutom är det ju för djäkligt att mäklaren är så "bra" på att misstolka frågor. Gränsar till lögner....

Att energideklarationen innehåller grova fel tycker jag också är ur dåligt.

Jag funderar på om de som anser protokollet bra till detta hus verkligen förstår vad besiktningsmannen menar. Han kommer ju inte skriva rakt ut att något är crap. Så klart. Det gäller att läsa o förstå...
 
Redigerat:
Oavsett om det är byggaren själv, eller en underentreprenör som har utfört badrummen, så är det väldigt elementära saker att ha koll på. En seriös kunnig byggare låter inte en underentreprenör fuska på det sättet.

Samma gäller golvärmefördelarna, det är elementär kunskap att det inte får se ut på det viset. De punkterna har de ju kanske avhjälpt, beroende på hur det ser ut runt fördelarna, så kan det vara en enkel åtgärd. Men felen i våtutrymmena är inte enkla att åtgärda.

Så vilka fler fel finns det som inte är elementära att avhjälpa, eller upptäcka.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
någon som var på visningen idag? :)
 
Jupp det var jag och jag måste säga att det var ett detalj utförande (inomhus) som faktiskt var helt ok,
Om man tittar på utförande så var mina kommentarer att golvlisten inte anslöt 100% till golvet i vardagsrummet och i trappen hade man vid mellanbjälklaget en nivådifferens på väggen som förvånade mig, det är ca en gipsskiva som väggen är tjockare uppe än nere. Man har valt att låta denna diff vara synlig i trappen, helt ok kantad och spacklad men jag tycker att man borde ha löst det annorlunda.
Genomgående bra gjort i köket gällande detaljer även om jag kan tycka att lådorna gick lite tungt trots att de var tomma, jag skulle kompletterat med push open för att fortsatt slippa beslagen.
Ovan stänkskyddet tycker jag att det saknas en mjukfog som hindrar vatten/stänk att komma ner men det var öppet i nerkant också så min mjukfog hade nog sabbat mer än att den gjort nytta.
Coolt med ett WalkIn skafferi i ett modernt kök det är ovanligt men nog mycket användbart.
Ovanvåningen gav ett bra helhetsintryck med bra detaljutförande tom anslutningen trapp och golv var bra gjord.
Tätskikt i badrum, silikonen var nog bortpetad för det var inga problem att se in tilltätskiktet om man visste vad man letade efter. Golvbrunnar var det lite mycket kvarsittande fix och jag hade om jag byggde för att sälja sett till att det var mer "inspekterbart" gällande tätskikten, men det är för att undvika diskussioner som denna.
Missade att leta efter ev felaktig rörgenomföring.
Golvvärmefördelare jag är osäker på vad som egentligen skulle vara fel med grundutförandet, sitter dessa öppet och inte inbyggt ska inte skvallerrör behövas, nu har säljaren monterat ett fördelarskåp på fördelaren på ovanvåningen mes skvallerrör etc. Den på bottenvåningen är inbyggd i en trälåda utan tät front jag hade tagit bort fronten så jag sett om det skulle börja läcka.

Att man valt tvåglas fönster i detta hus förvånar mig mycket tycker att prisskillnaden på två resp treglas är så liten.

Min spontana feedback till Phattrance är gör en djupare besiktning på de punkter som du är osäker på och gå på magkänslan inte på vad vi förståsigpåare på ByggaHus säger. Lyssna på råd och varningar men ta ett eget beslut grundat på fakta och inte spekulation.

/Peter
 
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Instämmer i att du ska bilda din egen uppfattning om huset, den samlade expertisen på forumet tenderar till att hellre fälla än fria (i det här fallet till stor del på ett besiktningsutlåtande från ett företag som många här tycker ska hålla sig till skadedjursbeskämpning) .

Det finns mycket kunskap här ingen tvekan om saken, men det är du som är spekulant på huset.
 
Byggis1976 skrev:
Huset består ju av tre lyxiga badrum och kommentaren kring felaktiga rörgenomföringar och avst. Golvbrunn samt att det inte går att inspektera tätskikt (det skall det normalt göra) tyder starkt på stora missar i dessa dyra och viktiga delar av huset. Att renovera tre felbyggda badrum skulle dra iväg mellan en halv till en mille. Mycket illa enligt mig.

Sen vet jag inget om byggaren är en fuskare eller bara okunnig eller har dåliga underleverantörer. Tycker inte det spelar så stor roll.

Dessutom är det ju för djäkligt att mäklaren är så "bra" på att misstolka frågor. Gränsar till lögner....

Att energideklarationen innehåller grova fel tycker jag också är ur dåligt.

Jag funderar på om de som anser protokollet bra till detta hus verkligen förstår vad besiktningsmannen menar. Han kommer ju inte skriva rakt ut att något är crap. Så klart. Det gäller att läsa o förstå...
Fast det står inte att de är felbyggda. Bara att det är fix på tätskiktet runt brunnen. Hur stort fel är det? Det har jag alderig läst om att det skall vara fel. Kostar inget att göra rätt och visst bör det kunna gå att se någotnstans att det finns ett tätskikt (typ bakom ett dörrfoder eller liknande).

Sen är det inte per automatik fel att dra ett rör genom golvet i tvättstugan. Det beror på vilket rör det är och hur det är gjort, läs säker vatten så får du se. Så vitt jag förstår var felet att det var för nära väggen?

Man skall också veta att Anticimex besiktningar går ut på att friskriva sig från allt. Här har de fått en fin peng för att kontrollera ett hus och lyckats friskriva sig på alla badrum. Det är ju jackpott!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.