För dom som följer tråden. Allt är nu dokumenterat på wikin så nu är det bara att börja bygga era egna sensorer!

http://code.mios.com/trac/mios_arduino-sensor/

Näst på tur är en jord-fukt sensor. Den modellen jag köpt har både en analog och digital utgång. Läser man av den analoga utgången får man värden mellan 1023 (ingen kontakt) ner till 170 om man doppar hela sensorn i ett glas vatten.

20130907_172831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det finns också som sagt en digital utgång [som jag nog kommer att använda här] där man kan ställa in en nivå [på en liten trimpot] när man vill att sensorn skall slå om.

Blir nog så att man får fininställa detta när den väl sitter i en blomkruka. Orkidéer är nog också uteslutet eftersom dom står i nån skum bark-jord ;)
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Nu funkar det!

soil.png

Ny kod incheckad.
 
Coolt! Bra jobbat

Har du hittat några bra lådor för sensorerna?

OT: Dina byggen har fått mig att fundera på en Arduino-styrning av den elektriska vattenpumpen i leksaksbilen. Den styrning jag har är inte av speciellt bra kvalitet och började strula i helgen :(
 
Tja .. det fick bli ett par IP66 JOEL lådor jag hittade på Bauhaus förra helgen. Skall montera rörelsesensorerna som skall sitta ute i takfoten i dom. Dock var dom nästan lika dyra som själva elektroniken. Typ 30 spänn styck.

20130909_221250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
hek, mycket bra dokumenterat och väldigt inspirerande.

Har nu beställt en massa saker från aliexpress för att bygga sensorer och styrning till olika delar i huset. Dock kommer jag inte kunna hålla samma tempo som dig (10+ år sedan jag skrev en rad c++) och jag kommer använda en raspberry pi som gateway då z-wave inte gjort intåg i mitt hem ännu.

Fortsätt presentera dina byggen.
 
Kul att det inspirerar!

Det var nog 10++ år sedan jag skrev c++ också. Pekare, minneshantering och annan skit har man liksom inte behövt bry sig om de senaste åren. Men samtidigt är det kul att göra saker på denna nivå.

Mina 8 nanosar har hamnat i post-voiden mellan Kina och Sverige sedan den 21:a. Brukar aldrig ta sådan tid. Därav lugnet i tråden. Dessutom har jag försökt sätta upp [min första] mac i någon sorts normalläge de senaste dagarna.

Ett relä dök dock upp igår. Skall man styra detta betyder det kommunikation åt andra hållet. Vera->Relä. Kräver lite förändringar i både Vera Plugin, ArduinoGateway och en ny relä-sketch.

http://www.aliexpress.com/item/5V2-...RM-DSP-AVR-ELECTRONIC-SCA-1720/933830812.html

Hoppas kunna leka med detta snart.
 
Då kan vi ju snart bygga garageport styrning för en billig peng ju :)

Har oxå några grejer från Kina som verkar ta extra lång tid på sig denna gång :(
 
  • Gilla
mrquick
  • Laddar…
Stiligt! Bra tempo också :)
Har beställt lite mer grejer (har inte fått de tidigare än) nu inkl. denna ljussensor.

Funderat på att bygga en LED/blink-sensor för att kunna ersätta NorthQ?
 
Hej!

Har följt tråden med spänning och även spenderat en del tid med att läsa tråden "Z-wave in da haus - Hemautomation". Efter att ha bott i hus ett år börjar jag bli väldigt sugen på att logga t.ex. elförbrukning och temperatur med mera, men just nu har jag ingen budget för att köpa en massa prylar (Läs NorthQ) utan tänkte börja med en Vera Lite och lite billigare sensorer.

Så om detta slutar som en power-mätare hade det varit riktigt smidigt!

//Henrik
 
@jocke och henrik

Visst borde man kunna använda ljussensorn för att mäta blink. Dock bör man nog göra om sketchen lite så att den beräknar kwh/watt och skickar det till veran. Och presenterar sig som en D_PowerMeter1.xml.
 
Skrev om större delen av koden idag. Fick ge upp tanken på stora meddelanden p.g.a. svårigheter med stabiliteten. Nu har mer definitioner flyttats över till Vera pluginen vilket gör att meddelandena från/till sensorer kan hållas mycket korta. Och därmed har stabiliteten ökats väsentligt.

Har även lagt till kod för en enkel "väderstation" som beräknar prognos utifrån lufttrycket. Den behöver ca 3 timmars mätdata innan den börjar skicka progos till veran. Man får även en temp-sensor "gratis" eftersom trycksensorn även ger temperatur ifrån sig.

http://code.mios.com/trac/mios_arduino-sensor/wiki/PressureSensor

veraBaro.png

baro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Luftfuktighetssenor tillagd.

Tack till Hoffan som hjälpt till att testa och felsöka!

humVera.png
hum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.