Ja! Meters har jag inte kört men fjäderbrädor i ett främre spår är kanon!
 
Man blir inte bara lite sugen på att bygga en ny arbetsbänk... Förstod jag det rätt så funkar 8mm profilerna som T-tracks för Festool?
 
Ja 8mm är väl ganska optimalt men det funkar med 10mm oxå. En Festool tving kan lutas några grader hit och dit men den trillar inte ur spåren.
Question2.png
 
Tack phl för det, det lutar åt T-track för när man ändå är igång så är det lika bra att installera det. Grejen är att jag måste ta ur plattan och limma på en 10mm MDF under min 19mm topp för att få tillräckligt med tjocklek för att få nerT tracken. :thumbdown:
 
Masses skrev:
Ja 8mm är väl ganska optimalt men det funkar med 10mm oxå. En Festool tving kan lutas några grader hit och dit men den trillar inte ur spåren.
[bild]
Tack för infon!

Får se hur bordet som följer med Kapex går att bygga ut. Misstänker att dessa skenor kan vara perfekta att bygga sidbord av.
 
Masses skrev:
En annan sak jag grubblar lite över. I mitt förra fräsbord som var integrerat i MFT bordet hade jag ingen T-slot för att kunna hålla featherborads och miters. Är det ngt ni som har fräsbord använder er mycket av?...
Jag säger som phl. det är schysst att kunna använda featherboards. Mitt anhåll saknar däremot t-tracks, vilket hade varit smidigt för att kunna montera featherboards så att man får tryck ner mot bordet också (det går att lösa med tvingar, men det är lite meckigare). Det saknar jag ibland... så tipset blir att montera sådana med.

Av din bild att döma gissar jag att du kommer att montera anhållet på de vita glidplattorna, eller?
 
Trevligt att det funkar med tvingarna - bra att veta!
 
Copy... Håller på att limma för fullt nu :)
Ja tanken är att glidplattorna ska vara till anhållet. Har även den stora Incra anhållet som jag ska montera med gångjärn i bakkant så man fäller upp den när man behöver den precisionen!
 
Jag har en Kreg mitre gauge till mitt bord, och det används i praktiken aldrig. Däremot används feather boards. De senare sätts alltid på i stort sett samma ställe, så något spår behövs egentligen inte. Det skulle gå lika bra med några hål med rampamuffar eller islagsmutter. Eller någon variant med 3/4"-hål och någon slags hardware från Veritas, kanske?

När du ändå håller på kan jag rekommendera att ordna ett skydd som man har ovanför fräsverktyget. Jag använder det i stort sett alltid efter att förra hösten ha fräst mig i fingret. Man hinner inte reagera förrän det är för sent. Tro mig. Genomtänkta och snabbmonterade skydd kan förhindra en hel del elände.
 
Imponerande! Kan du använda tvingar i slotsen som är "igenstängda"? dvs har profiler i vinkel på båda ändar.
 
Tack freddi...

Nej det går tyvärr inte att lirka ner tvingarna i slotsen, så det fick man tänka på när jag ritade upp konstruktionen. Speciellt på fräsbordet där jag ville ha glidplattor på sidorna då kom jag på att jag inte kunde stänga öppningarna så att säga...
 
Passade även på att få tillverkat lite nya "dogs" i aluminium till arbetsbordet :cool:

Dogs.png

Finns intresse så kan jag få tillverkat fler, PM´a i så fall...
 
  • Gilla
nooy och 1 till
  • Laddar…
Jag kan meddela att festools tvingar inte passar i de profiler som Motedi kallar B-type slot 8. Däremot passar de utmärkt i I-type slot 8. Fråga mig inte hur jag vet... ;)
 
Då har äntligen en laddning expansionbeslag anlänt! Black Ninja Style, *hiiayyay*
Så nu jefflar ska det byggas lådor (y)

Extension_1.png

Extension_2.png
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Var köpte du beslagen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.