Siles skrev:
Hehe jag fick tillbaka min med mjukv. V. 0.11 :-S utan svenska tecken. :p weee
Saknar också svenska tecken efter att jag fick tillbaka min.
Willkommen står det när jag startar den :)
 
Har du sett några andra nyheter med nya mjukvaran
 
Det var version 0.18 i den nya jag fick tillbaka. Alltså samma som tidigare.
 
Hur funkar era i lutning? Min kör i en båge i minimal lutning... Gör allas det eller är det ännu en grej att påpeka?
 
Tror tyvärr att alla funkar så
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Det gör även min
 
Är det någon mer som displayen har slutat fungera ?oftast lyser den bara men ibland syns det text men oftast åt fel håll och mycket mörkare än när den fungerade som den skulle, pratat med supportern men vi kom överens om att jag skickar in den när säsongen är över.

Den har även varit på rymmen 2 gånger samt att den fastnar mot grabbens sandlåda ibland, i tråden är det andra som haft liknande fel har ni fått ordning på era maskiner vid service?
 
Köpte en M på Coop redan i juni (så fort skatteåterbäringen kombiggrin.gif ). Såg avståndet till hinder som manualen angav mer som en rekommendation än ett krav, så första försöket att lägga ut slingan resulterade i att den fastnade typ överallt. Dum som jag var hade jag bankat ned piggarna ordentligt också, så det vart ju ett kul jobb att rycka upp alla igen... hade jag skrivit manualen hade jag tryckt in några ord om att inte lägga hela kabeln i ett svep, utan ta det i etapper och prova att det funkar.

50-60% av sträckan kabeln ska gå utmed består av buskar som vuxit sig vilda under alldeles för många år, så jag passade på att klippa ned dessa också, och snygga till rent allmänt på tomten. Den har aldrig varit så snygg som nu! Fasen vad det ska fjäskas för en liten robot... Sheepy har dottern namngivit den förresten. När jag sen var klar bestämde jag mig för att flytta på laddstationen in under entrétrappan, så det inte skulle regna så mycket på den. Bara till att riva upp 30 meter kabel till, skarva och lägga om...

Så det tog några veckor innan jag fått till en slinga som den kunde ta sig runt helt på egen hand, och innan dess körde jag den bara när jag var hemma. Nu har första veckan efter semestern gått och Sheepy har fått jobba obevakad hela dagarna. Tyvärr har jag inte hittat den i laddaren en enda gång när jag kommit hem... Lustigt nog har den två gånger fastnat vid trädgårdslandets decimeterhöga kant, dock inte på samma sida. Hände aldrig under semestern. Börjar undra om det beror på att jag inte trimmat den kanten alls sen Sheepy började tugga gräs för över två månader sen.

Nåväl, att den fastnar på några ställen där jag medvetet inte följt avståndsrekommendationen (för då blir det så himla mycket att klippa manuellt) eftersom den oftast tar sig förbi iaf, det kan jag väl leva med. Men tre saker stör mig faktiskt, eftersom Worx ganska så lätt borde kunna gjort nåt åt det, istf att supporten bara svarar "men det står ju i manualen att det inte går":

a) Klippa utmed begränsningskabeln. Hur svårt programmatiskt kan det vara att antingen ha det som ett separat menyval, eller att den gör det ändå när den går hem, förutsatt att batteriet inte nått under en viss nivå? Ofta har han 12-16% batteri kvar när han landar i boet, som ju kunde använts mer effektivt.

b) Jättebra att den tål regn och kan klippa ändå, men det är två problem med det eg: 1. Blött gräs blir inte lika bra klippt som torrt. 2. Jord förvandlas på nåt magiskt sätt till lera i regn, vilket är obra för mig när den ska hem, då nästan all mark utmed buskarna är gräsfri och ren jord som den slirar duktigt i, och ibland kör fast helt. Bra att det finns en regnsensor då, så den åker hem när det regnar. Tyvärr tycker Sheepy nästan aldrig att det regnar, fast det vräker ned. Hade Worx satt regnsensorn en halv cm inåt mitten är jag övertygad om att det hade funkat bättre, men nu tycker man tydligen att det ska vräka ned i en halvtimme innan det får kallas regn, och då har jag rena lervällingen att se fram emot. Lera som fastnar duktigt på alla fyra hjulen och gör att han får svårigheter att manövrera nästa gång han ger sig ut, även om det då är torrt.

c) Hinder under arbetets gång löses genom att Sheepy backar, svänger lite och prövar en ny riktning. Hinder utmed begränsningskabeln på väg hem löser den genom att backa, ta sats och fortsätta rakt fram igen (och krockar så klart med hindret igen) fyra ggr, sen ger den upp med felmeddelande. Hur svårt hade det varit att ha samma princip som under klippning, dvs backa, sväng lite vänster, kör lite rakt fram, stanna, sväng lite höger och hoppas att du hittar kabeln igen. För den vet ju att kabeln ska finnas där till höger nånstans (annars är det bara att fortsätta köra tills den hittar kabeln igen). Hade underlättat en del...

Men men, för det priset får jag ändå vara nöjd - förutom årets första klippning har jag inte behövt gå bakom bensinstinkaren en enda gång sen Sheepy började jobba för mig! (Bensinstinkaren är f ö såld nu.)
 
Johan.S skrev:
Är det någon mer som displayen har slutat fungera ?oftast lyser den bara men ibland syns det text men oftast åt fel håll och mycket mörkare än när den fungerade som den skulle, pratat med supportern men vi kom överens om att jag skickar in den när säsongen är över.

Den har även varit på rymmen 2 gånger samt att den fastnar mot grabbens sandlåda ibland, i tråden är det andra som haft liknande fel har ni fått ordning på era maskiner vid service?
Det verkar vars standard på dessa maskiner. Dina problem är exakt likadana som mina. Har haft min inne och det blev inte någon skillnad alls. Jag har mer problem nu, då min krocksensor fungerar bedrövligt nu. Får hämta den varje dag då den har kört emot något på gården och däcken spinner tills den lägger av och får felmeddelande. Skall ringa in igen denna vecka och förväntar mig att jag får en ny maskin denna gång.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Såhär bra blev min efter display och kretsbyte... Den funkar, men faan så störande! Plus nedgraderingen till 0.11. :p
 
Siles skrev:
Såhär bra blev min efter display och kretsbyte... Den funkar, men faan så störande! Plus nedgraderingen till 0.11. :p
Edit: bilden
 
  • uploadfromtaptalk1377535338589.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
peternicklas
Har ni fått reda på varför man installerar en gammal version av mjukvaran?
 
Jag har en känsla av att jag fick ett gammalt kort när den var inne på lagning. Säkert nåt som dom missade, speciellt med tanke på att det fattas delar av texten i olika delar av menyn...
 
Hej.

Tack för mycket bra forum och bra svar. Dock har jag inte kunnat läsa mig till nån som har samma problem som mig med min landroid 2.0.
Den funkade skapligt i början efter vissa ändringar på slingan. Men nu har den stannat varje morgon stortsett (har programmerat att den klipper på nätterna).
Med felmeddelandet: "utom arbetsområde". Den står alltid mot nåt hinder som inte är begränsat, som ett träd eller lekstuga el dyl. Vad kan detta bero på? tacksam för svar.
 
Hammarn00 skrev:
Hej.

Tack för mycket bra forum och bra svar. Dock har jag inte kunnat läsa mig till nån som har samma problem som mig med min landroid 2.0.
Den funkade skapligt i början efter vissa ändringar på slingan. Men nu har den stannat varje morgon stortsett (har programmerat att den klipper på nätterna).
Med felmeddelandet: "utom arbetsområde". Den står alltid mot nåt hinder som inte är begränsat, som ett träd eller lekstuga el dyl. Vad kan detta bero på? tacksam för svar.
Så gör min också ibland. Felmeddelandet är lite felvisande, den har helt enkelt kört fast. Några anledningar till att den kör fast är :

- Oerhört dålig krocksensor
- Blött/fuktigt gräs vilket gör att hjulen slirar lätt
- Sviktande hinder (det räcker med att hindren ger med sig någon millimeter för att inte krocksensorn ska reagera)

Ett tips är att slinga in så många hinder som möjligt för att öka driftsäkerheten och följ avståndet till fasta hinder som står i manualen.

Ett annat tips - dra ur kontakten vid åska, en ny transformator kostar 700:-...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.