D09 skrev:
Går det att göra en högerdörr med karm till vänster utan att paja den? 
Jo, men du får tröskeln i taket och dörren ramlar av gångjärnen när du öppnar den. ;)
 
  • Gilla
Crebel och 5 till
  • Laddar…
D09
Nyfniken skrev:
Jo, men du får tröskeln i taket och dörren ramlar av gångjärnen när du öppnar den. ;)
Ha ha jag fick mig ett bryt, bulta fast karmen, sparka in dörren och ringde grannen... Imorgon får jag hjälp :)
 
Grejat i 14timmar nu nu:wow: Börjar bli sådär gott mosig i huvudet så resten av kvällen får ägnas till att rolla gipsväggar, där kan det ju inte gå så fel:x
 
D09 skrev:
Elektrikern har varit på besök och kopplat in en massa roligt i källaren :)

T ex brytare och kontakter , rörelsedeckare och dragit fram el till vedpannan och monterat brytare..

Hittade en kul lampa i garaget som han monterade in, en typ nödutgång fast utan gröna skylten med albinon springandes..

Den tänds automatiskt vid strömavbrott :)

Även spanat in hur man ska koppla ur kompressorn på niben med jag hade inte sådan brytare hemma så det blir i nästa sväng

Åkt o hämtat en beg källardörr för att sen inse att den var högerhängd... Jag skulle ha en vänster.. Skit också...

Men men ska montera den så länge men trött jag blir på mig själv när jag inte kollar noggrannare ha ha
Nyfiken, vad ör det för en nibe och vad är din plan?
 
D09
Joens skrev:
Nyfiken, vad ör det för en nibe och vad är din plan?
En Nibe 310p

Ska installera en vedpanna och istället för att docka mot niben, så blir det 2 oberoende system som man manuellt väljer.

Niben sköter dock ventilationen hela tiden men jag vill testa att inte ha någon värmeåtervinning till nibens tank när jag eldar. Därav en brytare till kompressorn :) efter ett tips från Nibe :).

Ett kul test bara :)
 
D09 skrev:
Ett kul test bara :)
Alla har vi våra egna små intressen... :wow:

Själv har jag efter att gått med heeela familjen på liseberg i sju timmar kommit hem och slipat ett rum och hunnit tapetsera halva. Blir klar imorgon för nu tycker jag att jag förtjänar sänghalmen. Men det är ett rum mindre att bli klar med. Skall bli klar med detta huset innan jag flyttar (oavsett när det må bli).
 
D09 skrev:
En Nibe 310p

Ska installera en vedpanna och istället för att docka mot niben, så blir det 2 oberoende system som man manuellt väljer.

Niben sköter dock ventilationen hela tiden men jag vill testa att inte ha någon värmeåtervinning till nibens tank när jag eldar. Därav en brytare till kompressorn :) efter ett tips från Nibe :).

Ett kul test bara :)
Ok. Låter som en intressant plan!
Blir säkert hur bra som helst.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Rummet är färdigtapetserat! Lister får vänta för det känns som det är båtväder idag!!! Av med de kladdiga snickarbyxorna och på med finväderststassen, packa matkorgen - nu skall jag ut och sprätta lite vatten.
 
Det började med att vi grävde lite på morgonen.

IMG_1130_www.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan var jag hemma på lunchen och återfyllde samt monterade lite markrännor och en pool.


Som allt annat runt poolen sätts det i betong efter kilning. Rännan är satt med ett svagt svagt fall mot utloppet och är i sidled anpassad för att ha en sida dikt mot fjärde skiftet plattor.


IMG_3099.jpg¨


Avloppet ansluts mot samma pumpbrunn som poolens dränering.


IMG_3100.jpg


Mycket enklare att kila dessa rännor än kantstenen runt poolområdet.:


IMG_3102.jpg


Innan gjutning la vi lite tyngder på rännorna för att säkerställa att dom låg still och inte flöt upp....


IMG_3107.jpg


IMG_3109.jpg


Fick jobba ett par timmar på eftermiddagen med viktiga papper och deleta tråkiga jobbmail eftersom lunchen blev lite längre än planerat men innan solen gick ner var det i allafall plattsatt, fogat och klart på första delen av området, drygt 30kvm:



IMG_3119.jpg


Ovanpå 0-32 bergkross som är paddad med stor dieselpadda ligger det 0-4 stenmjöl som är paddat med fall i ett par omgångar, därefter är det knappa 10mm 0-4 stenmjöl att sätta plattorna i. Eftersom det är spikraka kanter på stenarna syns och känns minsta avvikelse direkt. Inte blev det bättre av att gavlarna på detta område är allt annat än rakt. Stödmuren är svängd, källarväggen kräver långa diagonalkap osv osv.


Stensåg från tyskland kostade för mycket i frakt så det blev stora vinkelslipen till detta vilket också fungerade mycket bra. Ritar med tuschpenna på plattan och kapar på frihand - tittar man på de vinkelräta snitten kan man inte se att det är handkapat.


IMG_3121.jpg


Lithomexfogen har fördelen att den inte smular, så man slipper fogsand i poolen och på denna yta. Däremot är den lite spännande att applicera eftersom den har en plastpolymer i sig som härdar (dvs ett klister i praktiken) så har man fogsand kvar på plattorna sitter det fast där.... Nackdelen med fogen är att det är dyrt. Till denna yta gick det åt en säck a 450kr.


IMG_3122.jpg


IMG_3124.jpg


Attention to details! Det är ju inte roligt med slarvjobb runt armaturerna.....Farsan provade först med en mindre hålsåg men graniten var för hård för borrstålet i mitten. En hålsåg i rätt dimension införskaffades istället.


IMG_3126.jpg


IMG_3129.jpg


IMG_3132.jpg


IMG_3134.jpg


IMG_3137.jpg


Det är förstås en del kvar innan helheten är på plats, men nu är vi iaf en bit på väg...
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS skrev:
Det började med att vi grävde lite på morgonen.

[bild]
Den bilden kändes som en Déjà vu för mig ... ;)

Har vi inte sett en nästan likadan bild tidigare, samma tomthörn och en grävmaskin?


edit:
Snabbt jobbat förresten, grattis. (y)
 
Redigerat:
det har grävts så mycket här så det är svårt att hålla ordning på alla gropar och grävmaskiner......
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Har insett att enda sättet att få yngsta dottern att städa ordentligt är ommöblering. Så idag byter vi plats på henens rum och gästrummet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Har gått loss på två stubbar med klyvyxan och lyckats få upp dom, bara tre kvar. Har också dragit lite kabel på vinden.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1377442885.555618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite kakel i pannrummet

ImageUploadedByByggahus.se1377442914.968555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1377442929.820810.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grannen hjälpte till med dörrarna :)
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Flätat pellets säckar:p uploadfromtaptalk1377453969590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.