Ibland blir vi snarstuckna också tvingade att bo bland de andra när vi inte vill;) Jag bor mycket hellre ute på vischan UTAN grannar pga av att jag har svårt med människor. Dock så behöver jag precis som alla andra någonastans att bo och ekonomin tillå´ter inte en sådan bostad. Den bostad min ekonomi tillåter för tillfället är ett idylliskt radhus i det mest svensson benägna lilla villaområdet...:p Men bara för att man egentligen inte trivs att bo så, så vill man ju ändå känna sig välkommen in till det nya grannskapet.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Sen när har kommunerna börjat bekymra sig om att inte göra dåliga affärer?
Vad menar du?
Som sagt, ett LSS Boende är ingen vinstaffär för kommunen
 
Redigerat:
AnneFi
Jag har växt upp kvarteret brevid ett gruppboende.
Varför människor skulle vara farliga och dåliga för samhället bara för att de inte har samma förutsättningar i livet som de flesta andra förstår jag inte.

Jag har bara fina minnen från de som bodde på gruppboendet. Alla var trevliga och kärleksfulla. Jättefina grannar
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
motives skrev:
Vad menar du?
Jag menar att kommuner ofta gör väldigt dåliga affärer, utan att någon bekymrar sig nämnvärt.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag har rensat bort en del Off Topic inlägg igen. Håll er till ämnet, och inga personangrepp.
 
andersmc skrev:
Jag menar att kommuner ofta gör väldigt dåliga affärer, utan att någon bekymrar sig nämnvärt.
Hehe jo, det ska gudarna veta.. Finns väl alltid ett hockeylag eller nåt att sponsra :rolleyes:

Just vad gäller LSS så vet ju kommunerna om att det kommer att kosta med konsekvensen att det hålls hårt i pengarna. Rutinmässiga avslag och tuffa tolkningar tvingar vanliga familjer att måsta ta ärenden till domstol för att få den hjälp de har laglig rätt till.
Lite tråkig trend.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Har just publicerat en artikel om hur faktorer i omgivningen såsom ett LSS-boende påverkar husets värde. Professor Matz Dahlberg vid Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet forskar om just det här och berättade vad vi egentligen vet idag.

Dessutom talade vi med mäklare i Södertälje om deras erfarenhet av hur tidigare LSS-boenden i Södertälje påverkar huspriserna runtomkring.

Läs: Hur faktorer i omgivningen påverkar husets värde
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Bra gjort! Fakta i målet är alltid intressant.
 
Matz verkar dela samma uppfattning som dom flesta här i tråden att LSS boende inte påverkar värdet på fastigheten
 
Men det var lite intressant vad som gjorde det. Oljud och (o)lukt. Dvs uppenbara grejjor som man enkelt upptäcker vid visningen och som alla vet är jobbiga. Ouppenbara grejjor inte lika mycket. Vilket i alla fall stämmer med mina fördomar om husköpare.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Men det var lite intressant vad som gjorde det. Oljud och (o)lukt. Dvs uppenbara grejjor som man enkelt upptäcker vid visningen och som alla vet är jobbiga. Ouppenbara grejjor inte lika mycket. Vilket i alla fall stämmer med mina fördomar om husköpare.
Men ändå förvånad att inte järnvägen var en påverkande faktor.....
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi människor är väl lite till mans rädda för det okända. Men lite till mans förstår vi nog också att någonstans måste ju dessa LSS-missbrukar-flyktingboende finnas. Vad gäller LSS- missbrukarboende har jag ingen erfarenhet men alternativet att ha dem utan denna kontroll i samhället är jag övertygad om vore värre för alla. Angående flyktingar har jag erfarenhet och visst har någon som kommer direkt från brinnande krig och tortyr drabbats av sömnstörningar och psykos som kan ha fått konsekvenser, annars har det bara gett nya vänner för livet, nya arbetskompisar och varit allmänt berikande av bygden.
klimpfan skrev:
Om vi släpper diskussionen offtopic och istället diskuterar om någon av er skulle vilja ha ett boende som granne, vare sig det är LSS-missbrukare-ensamkommande.
Vad tycker ni om detta? Skulle ni accepterat detta utan oro?

Skulle ni vara beredda för en ev. värdeminskning på låt säga 500k kr?(som itne kan antas orimlig)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Men ändå förvånad att inte järnvägen var en påverkande faktor.....
Jag tror det beror på hur nära järnvägen går huset ... Dessutom byggs det ju relativt lite ny järnväg.
 
Nimajneb skrev:
Men ändå förvånad att inte järnvägen var en påverkande faktor.....
Var den inte det? Jag läste det som att den var det om den var nära. Men orkar inte kolla... :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Var den inte det? Jag läste det som att den var det om den var nära. Men orkar inte kolla... :)
Det stod:
Ju närmare en fastighet ligger järnvägen, desto mer påverkan har den av buller som kommer därifrån. Denna påverkan är dock inte så negativ att den ger lägre fastighetsvärden i de undersökningar som genomförts i detta arbete. Den inverkan avstånd till järnväg har för köpare när de väljer var de ska bo, är väldigt marginell.”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.