Vi bor i ett nyproducerat radhus sen en dryg månad tillbaka, när vi ställde in en byrå i ett av rummen på övervåningen märkte vi att lådorna helt magiskt öppnade sig själv biggrin.gif

Fram med långpass & linjal och visst lutar golvet i det sovrummet mer än det bör. Jag har mätt upp lutningen till 23 mm på en sträcka av 2400 mm.

Tillåten golvlutning enligt AMA: Lutningen vid mätlängd (L) får vara L/600, dock lägst ±8 mm och högst ±20 mm.

Det verkar som att övervåningen svankar inåt något, lutningen är som störst i det övre sovrummet med nedåtlut mot mitten av huset. Det nedre sovrummet på bilden lutar mot mitten det också men inte lika mycket.

Vi håller inne en slant för det här och en rad andra småfel.

Hur bör vi handla nu?
Vad har vi för alternativ?

Det känns som ett rätt stort jobb att göra om & rätt, frågan är om husföretaget tycker det är ett rimligt alternativ och då uppkommer frågan vad är rimlig kompensation eller är det ens ett alternativ att överväga då det faktiskt handlar om en miss i konstruktionen.
 
  • planl.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Troligtvis så kommer du bli kompenserad. Dock törs jag inte svara på vad som är rimligt...

men det är väl bra med en magisk byrå som öppnar lådorna själv!
 
eller som vi hade förut en frys som stänger dörren själv den saknar jag lite särskilt som frun är dålig på att stänga dörren till frysen det gick ju automatiskt förut ;)
 
  • Gilla
MattiasT
  • Laddar…
Trist. Vad säger Besiktningsmannen? (förutsatt att ni anlitat en egen). Om golvet, förutom lutningen, svajar borde man kunna riva upp o regla upp det mer stabilt. Räkna lite på vad det kan tänkas kosta en dag, två pers à 450 kr/ h plus golv o reglar. Ett avdrag på en 10-20000 borde ju sitta på sin plats åtnimstone tycker jag.

En mycket viktig fråga blir hur de reglat upp badrummet. Om det sviktar på dåligt underlag är det ju mer än ett skönheetsfel, eller kan bli.​
 
Byggis1976 skrev:
Trist. Vad säger Besiktningsmannen? (förutsatt att ni anlitat en egen). Om golvet, förutom lutningen, svajar borde man kunna riva upp o regla upp det mer stabilt. Räkna lite på vad det kan tänkas kosta en dag, två pers à 450 kr/ h plus golv o reglar. Ett avdrag på en 10-20000 borde ju sitta på sin plats åtnimstone tycker jag.

En mycket viktig fråga blir hur de reglat upp badrummet. Om det sviktar på dåligt underlag är det ju mer än ett skönheetsfel, eller kan bli.​
Svajigt tycker jag inte att det känns, bjälklaget är uppbyggt av kertobalkar och känns stabilt, problemet är just lutningen i framförallt det ena sovrummet som överstiger vad som får anses vara normalt. Att en balk har viss nedböjning mot mitten förstår jag ju att man får acceptera men när det drar iväg bortom toleranserna känns det inte helt hundra, det känns kanske som att det har gått lite för fort när det har snickrats ihop.

Besiktningsmannen är fortfarande på semester men byggföretaget ska komma förbi och titta i veckan, ska bli intressant och höra vad de har för förslag på lösning.
 
hmm om det är stabilt så verkar det ju som om nån monterat bjälklaget med ögonmått instället för att använda vatttenpass eller laser
 
ikeo skrev:
hmm om det är stabilt så verkar det ju som om nån monterat bjälklaget med ögonmått instället för att använda vatttenpass eller laser
Jag kan tänka mig att de byggt efter mottot "Lite snett är också rakt" och hoppats på det bästa.
 
Egentligen tycker jag inte att du skall acceptera det felet. Sträva efter att de skall åtgärda.

En variant för att hitta en rimlig kompensationsnivå, är att du kollar med en mäklare hur mycket det felet kan påverka försäljningspriset om ni skulle sälja huset.
 
hempularen skrev:
Egentligen tycker jag inte att du skall acceptera det felet. Sträva efter att de skall åtgärda.

En variant för att hitta en rimlig kompensationsnivå, är att du kollar med en mäklare hur mycket det felet kan påverka försäljningspriset om ni skulle sälja huset.
Nu har jag just vinkat av en stor delegation från byggbolaget som verkar ha tagit problemet på största allvar, efter att ha mätt själva kom de fram till att det lutar för mycket och golvet ska brytas upp och läggas om under nästa vecka.

Hoppas de får till det den här gången!
 
  • Gilla
Liljekonvalj och 1 till
  • Laddar…
MattiasT skrev:
Hoppas de får till det den här gången!
Med lite tur får du en självstängande byrå ;)
 
  • Gilla
MattiasT
  • Laddar…
Kul att se att det finns seriösa byggare som rättar när det blir fel. Skriv gärna namnet på dem.
 
  • Gilla
Elektriker08 och 2 till
  • Laddar…
Nu är golvet på övervåningen uppbrutet och gubbarna håller på pussla till ett jämnt underlag med hjälp av masonitskivor. Jag hade fått för mig att de skulle bryta upp både golvvärme och undergolv och sala upp reglarna men de menar på att det blir ok med masoniten. Hoppas de kan hålla trösklarna till övre hallen låga.

Huset är grundlagt på två grova limträbalkar som spänner fritt från kortsida till kortsida, att övervåningen svankar ska bero på att nedböjningen av dessa drygt 1 meter höga balkar blivit något större än man kompenserat för.
 
Redigerat av moderator:
Menar du att de lägger masonitbitar direkt under parketten? Låter i så fall som en väldigt märklig lösning. Ta foton, kolla med leverantören av parkettgolvet om det är ett godkänt underlag.
 
Om balkar i GRUNDEN svankar, så borde du ju ha samma problem på bottenvåningen?
 
hempularen skrev:
Menar du att de lägger masonitbitar direkt under parketten? Låter i så fall som en väldigt märklig lösning. Ta foton, kolla med leverantören av parkettgolvet om det är ett godkänt underlag.
Jag har tagit massa bilder och ska absolut kolla med Kährs innan jag säger ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.